بر اساس نتایج یک مطالعه ارائه شده در نشست سالانه موسسه فن آوری مواد غذایی (IFT) در سال ۲۰۱۳ که در نمایشگاه غذا در شیکاگو مطرح شد، جویدن بیشتر غذا می تواند سطح انرژی را در بدن متعادل کند. این تنها بخشی از یافته های علمی است که بر روی مزیت جویدن زیاد مواد غذایی برای بدن انجام شده است. جهت آشنایی هر چه بیشتر با سایر مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است، ادامه این مطلب مجله پیام سلامت را از دست ندهید.

مزیت جویدن زیاد مواد غذایی برای بدن

در مطالعه انجام شده توسط یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه پوردو، غرب لافایت، ایندیانا، شرکت کنندگان مجبور به جویدن زیاد بادام شدند، در حالی که مقدار چربی دفع شده از طریق مدفوع و انرژی مصرفی آن ها اندازه گیری شد.

شرکت کنندگان بادام را یا ۱۰ بار یا ۲۵ بار یا ۴۰ بار جویدند. نتایج نشان داد که شرکت کنندگانی که بیشتر بادام ها را جویدند، ذرات کوچکتری از این ماده وارد مدفوعشان شده و این نشان می دهد بدن آن ها بادام ها را بیشتر جذب کرده است. در آن دسته از شرکت کنندگان که بادام ها را کمتر جویدند، ذرات موجود در بزرگتر بود.

مزیت جویدن زیاد مواد غذایی برای بدن بر اساس مطالعات
مزیت جویدن زیاد مواد غذایی برای بدن بر اساس مطالعات

دکتر ریچارد ماتز، استاد غذا و تغذیه در دانشگاه پوردو، توضیح می دهد:

“اندازه ذرات وارد شده به بدن بر روی زیست پذیری انرژی غذایی که مصرف می شود، تاثیر می گذارد. بیشتر جویدن غذا، اندازه ذرات را کوچک کرده و انرژی را بیشتر حفظ می کند.” دکتر ماتس می گوید هر فردی عادت جویدن مخصوص به خود را دارد. بنابراین اگر چه ممکن است تغییر این عادت دشوار باشد، اما باید هنگام خوردن غذا به میزان جویدنتان دقت کنید. او می گوید:

“اگر هدف این است که از پروتئین غذا استفاده کنید، خود بادام را بخورید. اگر علاقه مند به مصرف ویتامین E هستید، می توانید روغن بادام یا کره آن را استفاده کنید. ” دکتر ماتس می افزاید: “فیبر های ترکیبی از میوه ها، سبزیجات و دانه ها، عالی ترین منابع تامین انرژی هستند. هنگامی که فیبر در رژیم غذایی بیشتر می شود، از دست دادن چربی نیز بیشتر خواهد شد. فیبر به اسیدهای چرب متصل می شود تا به منابع انرژی در بدن تبدیل شوند.”

مزیت جویدن زیاد مواد غذایی بر اساس سایر مطالعات

یک مطالعه جداگانه دیگر که در نشست سالانه IFT توسط دکتر راجر کلمنس ارائه شد نشان می دهد که مقدار مصرف انرژی از طریق مواد غذایی طی ۱۲۵ سال گذشته افزایش پیدا کرده است. دکتر کلمنس می گوید که چیزهای زیادی وجود دارد که می تواند تأثیری در چگونگی کارایی انرژی در بدن داشته باشد. مواد غذایی گیاهی، به خصوص مواد غذایی دارای فیبر، غلات و عصاره های گیاهی، آجیل و دانه ها در این بین نقش زیادی دارند.