مشکلات تغذیه ای در سالمندان و چند توصیه مهم برای این افراد

مشکلات تغذیه ای در سالمندان می تواند میزبان عوارض زیادی، از جمله ضعف سیستم ایمنی، کاهش سطح انرژی و مشکلات مزمن مانند دیابت نوع ۲، فشار خون بالا، بیماری های قلبی، سکته مغزی و پوکی استخوان در بدن شود. به همین دلیل ایجاد تغییرات در رژیم غذایی این افراد برای مطابقت با تغییرات با تغییر کالری، انرژی، طعم و مزه و دست یابی به نیازهای آن ها و جلوگیری از سوء تغذیه موضوع مهمی است. البته متاسفانه اکثر این عوارض تا زمانی که کاملا مشهود شوند، ناشناخته باقی می مانند.
م

همترین مشکلات تغذیه ای در سالمندان

وزن

هم از دست دادن وزن و هم افزایش وزن در افراد مسن مربوط به تغذیه است. متابولیسم بدن افراد با بالا رفتن سن کاهش می یابد. این به این معنی است که آنها به کالری کمتری نسبت به زمان ۴۰ سالگیشان نیاز دارند. علاوه بر این، افراد مسن اغلب انرژی کمتری نسبت به سایر افراد صرف می کنند، به خصوص اگر از بیماری های مزمنی نیز رنج ببرند. سوخت و ساز آهسته بدن همراه با کاهش فعالیت می تواند به چاقی منجر شود. چاقی مشکلی است که بر اساس مقاله چاپ شده در شماره مارس ۲۰۰۴ مجله Current Opinion in Gastroenterology در افراد مسن رو به افزایش است.

از سوی دیگر، عدم دسترسی به غذا، کاهش اشتها، عوارض جانبی دارو ها و اثرات بیماری های مختلف می تواند منجر به کاهش وزن شود. فقر و درآمد ثابت برای خرید غذاهای غنی از ویتامین و مواد معدنی نیز از دیگر مشکلات تغذیه ای در سالمندان است. این در صورتی است که کاهش وزن بیش از ۵ درصد از وزن اصلی، باید به پزشک اطلاع داده شود. حتی از دست دادن وزن به میزان ۵ درصد از کل وزن، طی سه سال نیز می تواند سیگنالی از یک مشکل در بدن باشد.

طعم

هنگامی که نمک از غذاهای سالمندان حذف می شود، باعث می شوذ که آن ها از طعم و مزه غذاها شکایت داشته باشند. ضمن این که سلیقه افراد مسن غذاهای شور و تلخ است. در نتیجه میزان نمک در غذای این افراد افزایش پیدا می کند. افزایش مصرف نمک نیز عاملی برای فشار خون بالا می باشد. از طرفی معمولا حس چشایی افراد مسن از طعم های شیرین بقای بیشتری دارد. یعنی این افراد احساس طعم شیرین را دیرتر از دست می دهند. به همین دلیل علاقه به مصرف شیرینی جات دارند. این در حالی است که مصرف شیرینی با افزایش وزن همراه است. کند شدن متابولیسم بدن، این افراد را بیشتر مستعد چاقی می کند.

کم شدن آب بدن

کم شدن آب بدن در برخی از افراد مسن شایع است. توانایی بدن با بالا رفتن سن برای حفظ آب بدن کاهش می یابد. به همین دلیل تشنگی این افراد بیشتر است. از طرفی به دلیل آن که مثانه با بالا رفتن سن، بیش فعال می شود، با وجود تشنگی، مصرف آب محدود می شود. از طرفی اکثر افراد مسن، به دلیل بیماری در فصول گرم قادر نیستند که بدن خود را خوب آبرسانی کنند. داروها و بیماری های مزمن، اغلب خطر کم شدن آب بدن را افزایش می دهند. عوارض از دست دادن آب بدن شامل یبوست، سردرد، سرگیجه، فشار خون پایین، ضربان قلب سریع و کاهش هشیاری می باشد. اما عوارض شدید کم آبی بدن شامل تشنج، نارسایی کلیه، التهاب مغز و مرگ است.

توصیه های مهم برای جلوگیری از مشکلات تغذیه ای در سالمندان

افراد مسن باید از مواد غذایی زیر بیشتر در رژیم غذایی خود استفاده کنند:

  • غذاهای غنی از ویتامین B12، منیزیم و ویتامین های A، C و D
  • غذاهایی با فیبر بالا
  • سبزیجات دارای برگ سبز
  • غلات کامل
  • محصولات لبنی و شیر کم چرب یا بدون چربی

علاوه بر این افراد مسن باید به جای اضافه کردن نمک به غذا، از چاشنی های طبیعی مثل روغن زیتون استفاده کنند. این افراد باید برای ارضای نیازشان به مواد شیرین، از غذاهایی که شیرینی طبیعی دارند مانند میوه ها استفاده کنند. حتی این افراد می توانند غذاهای خود را با فلفل های شیرین و حتی هویج بپزند. برای جلوگیری از کم آبی بدن، افراد مسن باید حداقل ۱٫۷ لیتر آب در هر ۲۴ ساعت بنوشند.