درمان مشکلات پستان در دوران شیردهی

یکی از چیزهایی که ممکن است در طی دوران شیر دهی با آن برخورد کنید بروز برخی از مشکلات مثل سفت شدن سینه است. در این مواقع نیازی به نگرانی نیست چون ما به شما خواهیم گفت چطور مشکلات پستان در دوران شیردهی را حل کنید.

شایعترین مشکلات پستان در دوران شیردهی

بزرگ شدن و سفت شدن سینه

گاهی تورم و سفت شدن سینه به هنگام آمدن اولین شیر رخ می دهد. حرارت، رطوبت و شیردهی مکرر و کوتاه مدت می تواند این مشکل را برطرف کند. در موقع برزو این مشکل وعده های شیردهی را حذف نکنید. این مشکل معمولا زود برطرف می شود. بهترین درمان برای بزرگ و سفت شدن سینه دوش آب گرم است.

انسداد مجرای شیر

انسداد مجرای شیر معمولا به صورت توده نخودی شکل کوچکی احساس می شود. این انسداد بیشتر به خاطر تخلیه نشدن کامل سینه اتفاق می افتد. در زمانی که احساس کردید یکی از سینه ها مسدود شده است، چند نوبت کودک را با همان پستان تغذیه کنید تا انسداد آن مرتفع گردد. راه دیگر گرم کردن و ماساژ ملایم پستان است. اگر این درمان ها فایده ای نداشت تغییر وضعیت قرار گیری شیرخوار به هنگام تغذیه را امتحان کنید.

درمان مشکلات پستان در دوران شیردهی
مشکلات پستان در دوران شیردهی

عفونت

درد، قرمزی موضعی، سردرد، تهوع و استفراغ، تب و لرز و سنگینی سینه از علائم عفونت پستان است. برای درمان این عارضه اقدامات زیر را انجام دهید:

  • شیردهی مکرر هر یک الی دو ساعت یکبار
  • ماساژ و کمپرس آبگرم

اگر این اقدامات ظرف ۲۴ ساعت نتوانست علائم را کاهش دهد حتما به پزشک مراجعه کنید.

دردناکی نوک پستان

این دردناکی در آغاز شیردهی بسیار شایع است و علت آن نیز موقعیت بد کودک زیر پستان یا مکیدن فقط نوک آن است. این درد معمولا ۲۴ ساعته با یادگیری طریقه صحیح شیر دادن به نوزاد حل می شود اما در صورتی که درد امتداد داشت به پزشک مراجعه کنید.