مصرف آبمیوه در افراد دیابتی و نکاتی پیرامون آن

همه ما می دانیم که مصرف ۵ واحد میوه و سبزی در طول روز برای سلامتی بدن ضروری است. از طرفی برخی از افراد ترجیح می دهند به جای میوه از آبمیوه استفاده کنند. اما این موضوع را مد نظر داشته باشید که آبمیوه قند خون را بیشتر از میوه بالا می برد. پس مصرف آبمیوه در افراد دیابتی نمی تواند زیاد مطلوب باشد. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد مصرف آبمیوه در افراد دیابتی و تاثیر این نوع تغذیه بر روی بدن این بیماران صحبت می کنیم.

بهتر است در ابتدا بدانید که چه مواد در آبمیوه یافت می شود؟

گذشته از ویتامین C و کلسیم، آبمیوه شامل موارد زیر است:

  • کالری: هر شیشه ۲۵۰ میلی لیتری از آب پرتقال شیرین نشده به طور معمول شامل حدود ۱۰۰ کالری است. آب پرتقال طبیعی در همین میزان، ۶۰ کالری دارد.
  • فروکتوز (نوعی قند): نیمی از یک پاکت آبمیوه حاوی قند است که بیشتر از میزان ایده آل توصیه شده توسط سازمان بهداشت جهانی برای مصرف قند روزانه (مصرف روزانه ۳۰ گرم قند برای مردان و ۲۴ گرم قند برای زنان توصیه می شود) است.
  • فیبر: آبمیوه همیشه حاوی فیبر کمتری از خود میوه است. زیرا آب میوه پردازش شده و فیبرش کاهش یافته است.

مصرف آبمیوه در افراد دیابتی چه تاثیری دارد؟

پاسخ کوتاه به این سوال کلمه “بد” است. سطح قند با مصرف آبمیوه می تواند به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرده و خطر افزایش قند خون نیز بالا می شود. شاخص قند خون که برای منعکس کردن تاثیر سطح قند خون از غذاهای منحصر به فرد استفاده می شود نشان می دهد که شاخص آب پرتقال بین ۶۶ تا ۷۶ در مقیاس ۱۰۰ است.

فیبر یک نوع کربوهیدرات است که بدن قادر به جذب آن نیست و کالری زیادی نیز ندارد. بنابراین فیبر نمی تواند قند خون را تحت تاثیر قرار دهد. از آن جا که در بالا نیز به آن اشاره کردیم، آبمیوه فیبر کمی دارد. پس مصرف آن به دلایل ذکر شده نمی تواند شاخص قند خون را در بدن افراد دیابتی کنترل کند. فیبر محلول اگر به مقدار زیاد خورده شود می تواند به کاهش سطح کلسترول و بهبود کنترل قند خون کمک کند. سیب، پرتقال و گلابی حاوی فیبر محلول هستند. اما زمانی که آب شان گرفته می شود میزان فیبرشان کم می شود.

آیا آبمیوه برای همه افراد دیابتی بد است؟

آب میوه برای افراد دیابتی مزایایی نیز دارد. این ماده با وجود قند بالا، یک منبع خوبی از مواد مغذی مانند ویتامین C است. یک مطالعه که اخیر انجام شده است نشان می دهد که مصرف نوشیدنی شیرین با پیری زودرس سلول ها و دیگر تلومرها در ارتباط است. تلومرها DNA یک محافظ در انتهای کروموزوم سلولی هستند.

طول عمر دیگر تلومرها اغلب با طول عمر سلول دیگر در ارتباط است. در حالی که عمر کوتاه تلومرها با مقاومت به انسولین و دیابت مرتبط می باشد.

آیا نوشیدن آبمیوه خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد؟

مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۳ نشان می دهد که نوشیدن آبمیوه سه بار در هفته، هشت درصد خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد. در مقابل، خوردن زغال اخته، انگور، سیب و گلابی خطر را کاهش می دهد. محققان دریافتند که اگر یکی از وعده های مصرف آبمیوه در طول هفته با میوه جایگزین شود، خطر ابتلا به ۷ درصد کاهش می یابد.

برخی از میوه ها طیف خطر را نسبت به سایر میوه ها بیشتر کاهش می دهند. مصرف گریپ فروت و موز، یک تا پنج درصد خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد. در حالی که زغال اخته خطر را حدودا ۲۶ درصد کم می کند.

آیا مصرف آبمیوه در افراد دیابتی توصیه می شود؟

مصرف آبمیوه در افراد دیابتی در حد اعتدال و اجتناب از مصرف بیش از حد آن توصیه می شود. سعی کنید هنگام انتخاب، میوه هایی را انتخاب کنید که قند و کالری کمتر و فیبر بیشتری دارند. این میوه ها گزینه های بهتری برای افراد دیابتی هستند.

سبزیجات غیر نشاسته ای و میوه های حاوی کربوهیدرات کمتر نسبت به میوه های شیرین و نشاسته ای می توانند شاخص قند خون را پایین تر بیاورند. دقت کنید که فیبر میوه در طی فرایند آب گیری کاهش پیدا می کند. بنابراین هر چقدر میوه ای که انتخاب می کنید فیبر بیشتری داشته باشد، آب میوه آن نیز فیبر بیشتری دارد و برایتان مفید است. استفاده از آب سبزیجات به جای آبمیوه نیز در تغذیه بیماران دیابتی توصیه می شود.