آیا مصرف سیترات سدیم در زمان بارداری ایمن است؟

در طول حاملگی هر چیزی را با احتیاط مصرف کرده و انجام دهید. چیزهایی که در زمان بارداری مصرف می کنید می توانند به جفت شما منتهی شده و در نهایت به جنین برسند. به محض اینکه متوجه شدید که حامله هستید، با پزشک خود درباره هر نوع مکمل و داروی مصرفی خود صحبت کنید. سیترات سدیم، که به عنوان اسید سیتریک نیز شناخته می شود، ماده ای است که در داروهای آنتی اسیدی یافت می شود. از آنتی اسیدها معمولا برای سوزش سر دل که یکی از مشکلات دوران بارداری است، استفاده می شود. آیا مصرف سیترات سدیم در زمان بارداری امن است؟ و برای جنین خطری ندارد؟ در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد این موضوع صحبت می کنیم.

مصرف سیترات سدیم در زمان بارداری

کاربرد این دارو

سیترات سدیم برای درمان اختلالات کلیوی مانند سنگ کلیه و همچنین برخی اختلالات متابولیکی که شامل عملکرد کلیه ها است استفاده می شود. این ماده با خنثی کردن اسید بیش از حد در ادرار و خون به وظیفه خود عمل می کند. بسیاری از بیماران سیترات سدیم را برای کمک به خنثی سازی اسید در سیستم دستگاه گوارش نیز مصرف می کنند. سدیم سیترات یکی از اجزاء درمان های مختلف سوزش معده است.

بارداری

سوزش سر دل یکی از شکایت های شایع در دوران بارداری است. این عارضه به دلیل بزرگ شدن رحم و فشار آوردن آن به معده ایجاد می شود. اگر دچار سوزش سر دل می شوید پزشک به احتمال زیاد ابتدا تغییر در رژیم غذایی و شیوه زندگی را برای کمک به شما توصیه می کند. اگر این تغییرات عمل نکند، داروهای بدون نسخه یا تجویزی ممکن است به کاهش ناراحتی شما کمک کند. بعضی از داروهای سوزش سر دل حاوی سدیم سیترات هستند. اما قبل از مصرف آن ها در زمان بارداری حتما در مورد مصرفشان با پزشک مشورت کنید.

عواقب مصرف سیترات سدیم در زمان بارداری

شایع ترین عوارض جانبی مرتبط با مصرف سیترات سدیم در زمان بارداری عبارتند از:

  • تهوع
  • استفراغ
  • اسهال

این عوارض می توانند بارداری شما را ناراحت کننده تر کنند. ضمن این که به وقوع پیوستن آن ها می تواند موجب شود مواد مغذی بدن نیز کاهش پیدا کند. سیترات سدیم همچنین حاوی نمک می باشد که می تواند موجب تورم بیشتر شود. احتباس آب در دوران بارداری رایج است و سدیم می تواند وضعیت را بدتر کند. مصرف بیش از حد سدیم در دوران بارداری همچنین ممکن است منجر به فشار خون بالا شود. فشار خون بارداری وضعیتی است که می تواند برای شما و نوزادتان مضر باشد.

جایگزین ها

اگر خودتان یا پزشکتان متوجه شوید که مصرف سیترات سدیم در زمان بارداری برایتان مناسب نیست گزینه های دیگری نیز برای درمان سوزش سر دل وجود دارد که می تواند عواقبت کمتری داشته باشند. محققان مرکز Baby Center توصیه می کنند که از کاهنده های اسید به جای ضد اسیدها استفاده کنید. این داروها می توانند به کاهش میزان اسید معده کمک کرده، بنابراین به احتمال زیاد از سوزش سر دل جلوگیری می کنند. دیگر آنتی اسیدهایی که حاوی سیترات سدیم نیستند نیز برای استفاده در حین بارداری ایمن می باشند. بنابراین یکی از این موارد را انتخاب کنید. آنتی اسیدهای جویدنی که حاوی کربنات کلسیم هستند ممکن است بهترین گزینه برای شما باشند. محصولات حاوی هیدروکسید منیزیم یا اکسید منیزیم نیز برای استفاده در حاملگی امن در نظر گرفته می شوند. به یاد داشته باشید قبل از مصرف هر گونه دارو در طول حاملگی، باید با پزشک خود مشورت کنید.