مضرات مصرف چربی کم بر روی بدن

رژیم های غذایی حاوی چربی زیاد باعث ایجاد بیماری های جدی از جمله دیابت نوع ۲، بیماری های قلبی و چاقی می شوند. با این حال، محدود کردن شدید چربی در رژیم غذایی، پاسخ درستی به این نوع رژیم ها نیست. چربی ها به بدن شما اجازه می دهند مواد مغذی را جذب کنند، عضلات شما را در طول ورزش سفت می کنند و موجب سیری دراز مدت می شوند. بنابراین مصرف کم چربی خطرناک است. در کنار این خطر، مصرف زیاد چربی نیز برای بدن مضر است. با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید تا از مضرات مصرف چربی کم بر روی بدن بیشتر آشنا شوید.

دستورالعمل های غذایی که در سال ۲۰۱۰ برای آمریکایی ها ارائه شده اند توصیه می کنند که رژیم غذایی باید حاوی ۲۰ تا ۳۵ درصد چربی باشد و اغلب آن باید از منابع مغذی مانند آجیل و روغن زیتون تامین شود. برای تعیین اینکه آیا نیازهای چربی شما برآورده می شود یا خیر از پزشک یا متخصص تغذیه راهنمایی بگیرید.

مضرات مصرف چربی کم بر روی بدن

مشکلات قلبی

برخلاف چربی های اشباع شده که در محصولات حیوانی و غذاهای سرخ شده یافت می شود، چربی های سالم باعث تقویت و سلامت سیستم قلبی عروقی می شوند. برای مثال، اسیدهای چرب امگا ۳، از بدن در برابر فشار خون بالا، مشکلات کلسترول و بیماری های قلبی محافظت می کند. کسانی که این چربی های سالم را از رژیم غذایی خود حذف می کنند، باعث بروز مشکلات مربوط به قلب می شود. برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، از ماهی های چرب مانند ماهی قزل آلا، ماهی خال مخالی، ماهی سالمون یا ساردین، حداقل دو بار در هفته استفاده کنید. منابع امگا ۳ گیاهی نیز شامل دانه کتان، روغن کتان و گردو می باشند.

کمبود ویتامین

از آنجا که چربی ها به بدن شما کمک می کنند تا ویتامین های محلول در چربی A، D، E و K را حذب کند، مصرف کم چربی باعث کمبود ویتامین می شود. اگر کمبود ویتامین A بر اثر مضرات مصرف چربی کم بر روی بدن ایجاد شود، پوست بسیار خشک شده، رشد استخوان کم می شود و شب کوری را تجربه می کنید. بدون وجود ویتامین D کافی در بدن، که به بدن شما در جذب کلسیم کمک می کند، استخوان ها شکننده و ضعیف می شوند. اگر ویتامین های A و E کمی در بدن وجود داشته باشد خون شما به درستی نمی تواند لخته شود. برای جلوگیری از این خطرات، چربی را به عنوان بخشی از یک رژیم متعادل که حاوی انواع غذاهای سالم مانند میوه ها، سبزیجات، پروتئین و غلات سبوس دار است مصرف کنید.

اشتهای بیش از حد

مصرف کم چربی همچنین می تواند در کنترل اشتها دخالت کند. در یک مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۱۰ در مجله Obesity حدود ۲۷۰ بزرگسال چاق، رژیم غذایی حاوی چربی متوسط یا کم مصرف کردند. افرادی که رژیم غذایی حاوی چربی کم مصرف می کردند، نسبت به افرادی که رژیم های حاوی چربی متناسب داشته ولی نشاسته و پروتئین کمتری مصرف کردند، بیشتر احساس میل به مصرف غذا داشته و بیشتر نیز گرسنه می شدند. برای مدیریت بهتر اشتها، چربی را به وعده های غذایی خود اضافه کنید. از آنجا که منابع چربی کالری زیادی دارند بخش اندکی از هر وعده غذایی خود را به چربی اختصاص دهید. حدود ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری آجیل یا سس سالاد کم چرب، برای جلوگیری از مضرات مصرف چربی کم بر روی بدن کافی است.

مشکلات رفتاری

مغز شما برای داشتن عملکرد صحیح نیاز به انواع مختلف مواد مغذی از جمله چربی ها دارد. چربی ها کمک می کنند تا مواد شیمیایی مفید برای مغز مانند سروتونین و دوپامین تولید شود. این مواد توانایی شما را برای تمرکز کردن، تفکر و خلق و خوی بهبود می دهند. طبق گزارش محققان مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، کمبود اسید چرب امگا ۳ می تواند باعث تغییرات خلقی و افسردگی شود. در موارد شدید، رژیم های کم چرب با گرایش به خودکشی ارتباط دارند. کاهش سطح چربی مصرفی به عنوان بخشی از رژیم غذایی مفید برای کاهش وزن نیز می تواند باعث افزایش استرس و اضطراب و کاهش عزت نفس شود. مصرف کافی چربی به عنوان بخشی از رژیم غذایی که حاوی کالری و سایر مواد مغذی است، برای محافظت از بدن در برابر این خطرات ضروری است.