مضرات منو سدیم گلوتامات در غذاهای فرآوری شده

غذاهای فرآوری شده برای حفظ طعم اولیه و ماندگاری طولانی تر، معمولا حاوی موادی هستند که شاید تا به حال تصور آسیب زننده بودن آن ها را نیز نداشته اید اما ما می خواهید طی مجموعه مطالبی با عنوان ۷ نوع از بدترین مواد اولیه در غذاهای فرآوری شده به شما بگوییم که برخی از مواد موجود در این غذاهای برای بدن مضر هستند. در این مطلب نیز در ادامه مطالب دیگر می توانید مضرات منو سدیم گلوتامات در غذاهای فرآوری شده را مطالعه نمایید.

مواد اولیه مضر در غذاهای فرآوری شده

مضرات منو سدیم گلوتامات (MSG)

منو سدیم گلوتامات نام یک فرمول شیمیایی است. شکل ظاهری این ترکیب شبیه به پودر بلورین سفید رنگی است که غالبا در غذاهای آماده چینی یافت می شود. از این ماده در تهیه تعداد بسیاری از غذاهای آماده دیگری مانند غذاهای منجمد، سس سالاد، میان وعده ها و گوشت های فراوری شده نیز استفاده می کنند. MSG یک excitotoxin است. این ماده موجب می شود سلول ها بیش از حد تحریک شده و به مرز مرگ و نابودی برسند. این نابودی در سلول های می تواند منجر به آسیب و اختلال در عملکرد مغز، ناتوانی در یادگیری به طور بالقوه و حتی تحریک و یا بدتر شدن بیماری های نظیر آلزایمر، بیماری پارکینسون، بیماری لو گرینگ و … شود.

مضرات منو سدیم گلوتامات در غذاهای فرآوری شده
مضرات منو سدیم گلوتامات

مشکل از این جا ناشی می شود که اسید گلوتامیک آزاد شده در بدن با نام اسید گلوتامیک می تواند به عنوان یک انتقال دهنده عصبی مغز به سیستم عصبی، چشم ها، لوزالمعده و اندام های دیگر بدن باشد. از طرفی گلوتامات به خصوص در نورون های نخاعی به عنوان میانجی عصبی تحریکی عمل می کنند. به همین خاطر برخی از متخصصان تغذیه معتقدند که این ماده بر روی بدن اثر بدی نداشته و مضر نیست اما عداه ای دیگر معتقدند استفاده از مواد غذایی حاوی این ماده میزان و سطح آن را در بدن بالا برده که این افزایش سطح می تواند عملکرد سیستم ها مختلف بدن را مختل کند.