مضرات پرخوری و روش صحیح غذا خوردن

پرخوری معمولا به دو صورت انجام می گیرد یا فرد از روی اشتها و اندزاه معده و یا بیش از حد معده و تا حد بیماری غذا می خورد. در نوع دوم این اختلال، که به اختلال پرخوری معروف است خطرات بیشماری بدن را تهدید می کند. یکی از مهترین مضرات پرخوری ، کاهش طول عمر است. البته مضرات دیگری نیز می توان به این اختلال نسبت داد خطراتی مانند کاهش کیفیت زندگی، ابتلا به بیماری های دستگاه گوارش و ده ها خطر ذیگر که در انتظار افراد پرخور می باشد. در این مطلب می خواهیم شما را با برخی از مضرات پرخوری آشنا کنیم.

مضرات پرخوری

پرخوری می تواند به دلایل زیر موجب کوتاه شدن عمر شود:

  • اولین و آشکارترین مضرات پرخوری افزایش وزن است. عموما افرادی که پرخوری می کنند همیشه احساس ناسالمی و مریضی دارند. در واقع پرخوری در این افراد باعث می شود همه مواد مغذی که خورده شده جذب نشده و دفع می شود. کمبود مواد مغذی در بدن موجب می شود فرد احساس مریض بودن کند.
  • از طرفی با افزایش میزان خوراک، معده مجبور می شود بیش از حد کار کرده و فشار زیادی را تحمل کند. این فشار کاری موجب تنبل شدن معده و ناتوانی در انجام وظیفه اصلی خود می شود. معده کارخانه اصلی بدن می باشد و وجود چنین اختلالاتی در آن، امراض و بیماری های بیشماری نظیر سوء هضم، التهاب و زخم روده و معده و بیماری ها مرتبط با دستگاه گوارش را در پی خواهد داشت.
  • مغز به محض ورود غذای بیش از حد به معده دچار کندی می شود. در واقع مغز نمی تواند تمام کارایی خود را ارائه کند.
  • در پی پرخوری احتمال ابتلا به امراض دیگری مانند فشار خون، سکته و نقرس نیز افزایش خواهد یافت.
مضرات پرخوری و روش صحیح غذا خوردن
مضرات پرخوری

روش صحیح غذا خوردن

قاعده اصلی غذا خوردن چیست؟ چطور باید غذا بخوریم که از مضرات پرخوری در امان باشیم؟ اصلی ترین و مهمترین قاعده که در اسلام نیز به آن اشاره شده این است که همیشه یک الی دو لقمه قبل از سیر شدن از سر سفره بلند شویم.

در صورتی که احساس کردید غذای خورده شده سنگین و دیر هضم است یا بیش از حد غذا خورده اید از خوردن وعده بعدی خود داری کنید. در این زمان بهترین خوراک آب و میوه است.

در صورتی که برای مدتی مجبور بوده اید غذای کمی مصرف کنید مثلا زمانی که بیمار بوده و یا عمل جراحی داشته اید، برای شروع غذا خوردن از غذاهای نرم و سبک مانند سوپ آغاز کنید تا دستگاه گوارش گرم شده و آماده پذیرش غذاهای سنگین تر شود. این دستور می تواند برای افرادی که دچار بی میلی هستند نیز می تواند مفید باشد. با رعایت این نکات این افراد در مدت کمی میل به غذا پیدا خواهند کرد.