معایب مصرف شکلات برای بدن چیست؟

طبق یک مقاله منتشر شده در مجله “Antioxidants and Redox Signaling” در نوامبر سال ۲۰۱۱، مصرف شکلات ممکن است به کاهش خطر ابتلا به دیابت و التهاب کمک کرده و در بهبود عملکرد و خلق و خوی نیز موثر باشد. با این حال، باز هم نمی توان گفت که این ماده کاملا بی ضرر است. کالری زیاد، چربی و شکر موجود در این ماده را می توان به عنوان معایب مصرف شکلات برای ردن معرفی کرد. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد این معایب بیشتر صحبت خواهیم کرد.

معایب مصرف شکلات

کالری

شکلات نسبتا انرژی متراکمی دارد. این به این معنی است که فقط مقدار کمی از آن کالری زیادی را فراهم می کند. یک اونس شکلات تلخ حاوی ۱۷۰ کالری و یک اونس شکلات شیری حاوی ۱۵۳ کالری است. یک اونس فقط کمی بیشتر از ۲ قاشق غذاخوری می باشد. بنابراین به سادگی، حتی با مصرف شکلات تلخ، می توانید حجم عظیمی از کالری را به بدنتان سرازیر کنید. این در حالی است که برخی تصور می کنند تنها شکلات های شیرین حاوی کالری زیادی هستند.

چربی

شکلات همچنین حاوی مقادیر زیادی چربی است. شکلات تلخ حاوی ۱۲ گرم چربی در هر اونس است که از این میزان ۷ گرم آن چربی اشباع شده است. این مقدار، ۷ درصد از نیاز روازنه به چربی و ۳۵ درصد از DV برای چربی اشباع در یک رژیم ۲،۰۰۰ کالری می باشد. شکلات شیری نیز حاوی ۸٫۵ گرم چربی در هر اونس است که حدود ۵٫۳ گرم آن چربی اشباع است. چربی نسبت به پروتئین و کربوهیدارت در هر گرم خود حاوی کالری بیشتری است. بنابراین اگر چربی بیش از حد مصرف کنید، مجبور هستید که برای حفظ میزان کالری مصرفی خود، میزان پروتئین و کربوهیدارتتان را کم کنید. علاوه بر این، مصرف بیش از حد چربی اشباع خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

شکر

یکی از معایب مصرف شکلات افزایش میزان قند مصرفی است. شکر  بدون این که مواد مغذی ضروری بدن را فراهم کند، کالری به آن اضافه می کند. به گفته متخصصان انجمن قلب آمریکا، زنان نباید بیشتر از ۲۵ گرم شکر در روز مصرف کنند. مردان نیز نباید میزان شکر مصرفیشان بیش از ۳۷٫۵ گرم در روز باشد. این میزان شامل شکر اضافه شده به مواد غذایی آماده مثل غذاهای نیم پز و پخته شده نیز می باشد. هر اونس شکلات تلخ حاوی ۶٫۸ گرم شکر و یک اونس شکلات شیری ۱۴٫۷ گرم از این ماده را در خود جای داده است.

چند نکته مهم

اگر چه شکلات شیری نسبت به شکلات تلخ دارای شکر بیشتری است ولی در عوض کالری و چربی کمتری دارد. این در حالی است که شکلات تلخ با فلاونوئیدهایی که دارد از بدن محافظت بیشتری می کند. فلاونوئیدها آنتی اکسیدان هایی هستند که سلول ها را از آسیب ناشی از مواد جانبی متابولیک به نام رادیکال های آزاد محافظت می کند. بنابراین توصیه می شود که ۲ الی ۳ بار در هفته و هر وعده ۱ اونس از شکلات تلخ برای افزایش سلامت بدن استفاده کنید. هرگز این ماده را جایگزین چیزهایی مانند قند و خرمایی که در کنار چای استفاده می کنید، نکنید.

مصرف میزان متعادلی از این ماده ضمن این که می تواند خواص زیادی برای بدن داشته باشد، از ایجاد عوارض و خطرات ناشی از مصرف بیش از حد شکلات نیز از بدن محافظت می کند.