معرفی داروی استرپتوکیناز Streptokinase

استرپتوکیناز به زبان ساده دارویی برای درمان لخته شدن خون در رگ ها از طریق لیز کردن لخته خون است. استرپتوکیناز از خانواده داروهای ترومبولیتیک بوده و در درمان هیا فوریتی کاربرد دارد. ترومپوز شریان های کرونری، ترومپوز ورید عمقی و آمبولی ریه از مواردی است که با این دارو قبال درمان است. این دارو همچنین در باز کردن گرفتگی رگ ها، بخصوص پس از سکته قلبی، کاربرد دارند.

این دارو طی چند دقیقه پس از تزریق در بدن اثر می کند. و چند دقیقه پس از آن نیز آثار آن محو می شود.

در صورت ابتلا به آمبولی ریوی یا ترومپوز ورید عمقی، ابتدا ۲۵ هزار واحد طی ۳۰ دقیقه، سپس ۱۰۰ هزار واحد در ساعت به صورت مرتب طی ۱ الی ۳ شبانه روز، تزریق می گردد. در درمان ترومپوز عروق کرونر پس از رخ دادن سکته قلبی، ابتدا ۲۰ هزار واحد و سپس ۲ هزار واحد در دقیقه، طی یک ساعت، تزریق می شود. و در نهایت در ترومپوز عروق بزرگ کودکان، به ازای هر یک کیلو وزن کودک ۳ هزار واحد طی ۳۰ دقیقه تزریق می شود. سپس هزار الی ۲ هزار واحد در ساعت به ازای هر کیلو وزن کودک، طی ۷ الی ۱۲۰ ساعت، تزریق می شود. البته هنوز بی ضرر بودن و موثر بودن این دارو در کودکان به طور کامل ثابت نشده است.

جالب است بدانید تزریق داخل کرونری استرپتوکیناز می تواند تا ۶۰ درصد موجب بازگشت شریان ترومپوز گردد. همچنین درمان با استرپتوکیناز در انفارکتوس حاد میوکارد، طی یک ساعت اول حمله موثرتر است. در نهایت این دارو از طریق کبد جذب و دفع می شود.

نکات مصرف استرپتوکیناز

این دارو معمولا بیشتر از ۷۲ ساعت مصرف نمی شود. و از آنجایی که تحت نظر دقیق پزشک باید صمرف شود احتمال مصرف بیشتر و… کم است.

استفاده از این دارو در دوران شیردهی مشکلی ندارد. اما در دوران بارداری تجویز نمی شود. مهم است که بدانید این دارو می تواند در ۱۸ هفته نخست باردرای موجب جدا شدن جفت از رحم شود.

در صورت ابتلا به نارسایی کبد و کلیه، آمبولی مغزی، صدمه عروق مغزی، کولیت اولسراتیو، هیپرتانسیون شدید، خونریزی فعال، سابقه جراحی های اعصاب و قفسه سینه طی دو ماه گذشته، بهتر است از استفاده از این دارو خودداری شود.

در نهایت بررسی ریتم منظم قلب، کنترل فشار خونف کنترل سطح آنزیم های قلب و حمایت روحی روانی از بیمار از مهمترین کارهایی است که پس از مصرف این دارو توسط تیم پرستاری باید انجام شود.

این دارو تنها در حالت بستری و تحت نظر پزشک متخصص و گروه پرستاری دوره دیده به بیمرا تزریق می شود. همچنین بهتر است در زمان تزریق دارو، داروهایی از جمله آنتی هیستامین ها، اپی نفرین و آدرنوکورتیکوئید، جهت درمان آنافیلاکسی احتمالی در دسترس باشد.

عوارض جانبی استرپتوکیناز

مهمترین عارضه استرپتوکیناز خونریزی بیش از حد است. همچنین کاهش فشار خون، خس خس ریه، ضربان نامنظم قلب، تب و لرز، خارش و دانه های پوستی و حالت تهوع و استفراغ از دیگر عارضه های شایع آن هستند.

خونریزی لثه، اکیموژ، کهیر، آنافیلاکسی، برونکواسپاسم و فلبیت (در محل تزریق) از دیرگ عارضه های با احتمال کمتر این دارو هستند.

تداخل دارویی استرپتوکیناز

مصرف این دارو همزمان با داروهای ضد پلاکت و ضد انعقاد، خطر خونریزی را افزایش می دهد.