معرفی داروی تریمتوپریم Trimethoperim

تریمتوپریم دارویی ضد باکتری است که به اشکال قرص، مایع و تزریق، در دسترس می باشد. این دارو اگرچه در صورت استفاده نامناسب خطر زیادی ندارد؛ اما بهتر است با تجویز و نظر پزشک مصرف شود. تریمتوپریم به طور معمول برای درمان عفونت های مجاری ادرار و برونشیت مزمن و حاد، تجویز می شود.

مکانیزم اثر تریمتوپریم

اثین دارو به سرعت و به طور کامل از طریق مجاری ادراری جذب می شود. و به طور معمول تریمتوپریم ۱ الی ۴ ساعت پس از مصرف اثر می کند. و آثار آن تا ۴ ساعت در بدن باقی می ماند. از این رو به طور معمول تجویز ۱ یا ۲ مصرف آن طی روز منطقی می باشد.

تریمتوپریم با مهار آنزیم دی هیدروفولات ردوکتاز از بیوسنتز آمینو اسیدها و نوکلئوتیدهای ضروری برای رشد باکتری، جلوگیری می کند.

تریمتوپریم را باید در جای خشک و خنک و دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.

نکاتی پیرامون مصرف تریمتوپریم

مصرف این دارو را بدون تجیوز پزشک قطع نکنید. مگر اینکه دچار عوارض شدید شدید. همچنین این دارو مشکلی برای انجام کارهای حساس مثل رانندگی ایجاد نمی کند.

تریمتوپریم برای افرادی که دچار مشکلات کبدی و کلیوی هستند؛ و همچنین بیماران پورفیری، باید با احتیاط و دقت بیشتری مصرف شود. پس اگر دچار این بیماری ها هستید بهتر است در صورت تجویز این دارو، موضوع را با پزشک معالج خود در میان بگذارید.

همچنین توجه کنید که تریمتوپریم دارویی برای استفاده بلند مدت نیست. مصرف بلند مدت این دارو موجب کاهش اسید فولیک خون و در نتیجه بیماری های خونی می شود.

مصرف این دارو در دوران بارداری ممکن است ضررهایی داشته باشد. اما در دوران شیردهی مصرف آن به مقدار کم مشکلی ندارد. به هر حال در این زمینه بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

از دیگر عوارض جانبی احتمالی تریمتوپریم می توان به تهوع، استفراغ، افزایش پتاسیم خون، ایجاد حساسیت به نور، خارش، بثورات جلدی، حساسیت های آنزیوآدم و آنافیلاکسی، کاهش هماتوپوئز و مننژیت آسپتیک، اشاره کرد.

در نهایت به طور معمول میزان مصرف این دارو در بزرگسالان در درمان عفونت های حاد ۲ بار در روز و هر بار ۲۰۰ میلی گرم است. و در حالت پیشگری از عفونت و عفونت های مزمن ۱۰۰ میلی گرم یک بار در روز و پیش از خواب است. میزان مصرف تریمتوپریم در نزوادان یک ماه و نیمه تا ۵ ماهه ۲۵ میلی گرم در رو، ۶ ماهه تا ۵ ساله ۵۰ میلی گرم در روز و ۶ ساله تا ۱۲ ساله ۱۰۰ میلی گرم در روز است. این مقدار در کودکان در صورت مصرف برای پیشگری بین ۱ تا ۲ میلی گرم در روز خواهد بود.

تداخل های دارویی تریمتوپریم

این دارو در صورت مصرف همزمان با فنی توئین می تواند خطر بیشتری در زمینه کاهش اسید فولیک خون داشته باشد.

همچنین مصرف این دارو در کنار وارفارین، می تواند اثر ضد انعقادی وارفارین را افزایش داده و همینطور موجب آسیب های کلیوی به دلیل سیکلوسپوریک شود.