معرفی داروی تیروکسین Thyroxine

تیروکسین در واقع هورمون ترشح شده از غده تیروئید است و به عنوان دارو برای حل مسئله کم کاری تیروئید تجویز می شود و به عنوان دارو می تواند میزان انرژی و سوخت و ساز بدن را تنظیم کند. به زبان ساده وقتی غده تیروئید دچار اختلال در عملکردش می شود؛ بدن با کمبود ید مواجه شده و کمبود ید موجب کاهش ترشح این هورمون و بزرگ شدن غده تیرویئد و بیماری گواتر می شود. مصرف این هورمون در افرادی که دچار اختلال در غده تیروئید خود هستند برای جبران کمبود این ماده در بدن امری همیشگی و ضروری است.

تیروکسین معمولا یک بار در روز مصرف می شود. و پس زا ۴۸ ساعت آثار مثبت آن در بدن نمود پیدا می کند. و ۱ الی ۳ هفته در بدن باقی می ماند.

نکات مصرف تیروکسین

مانند قالب داروها مصرف این دارو را خودسر و بدون مشورت با پزشک متوقف نکنید. همچنین در صورت مشاهده عوارض غیر عادی و شدید و یا مصرف دوز بالای این دارو، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

افراد مبتلا به بیماری های قلبی، دیابت و فشار خون بهتر است در صورت تجویز این دارو، مسئله را با پزشک خود مطرح نمایند.

تیروکسین دارویی است که می تواند به صورت دائم مصرف شده و صمرف آن در طولانی مدت عوارضی ندارد.

همچنین تیروکسین در انواع و شکل های مختلفی تولید و عرضه می شود. بهتر است سرخود و بدون مشورت پزشک نوع آن را تغییر ندهید.

مصرف ویتامین ها و مکمل ها در هنگام صمرف تیروکسین باید با نظر پزشک انجام شود.

این دارو برای درمان چاقی و اضافه وزن، اگرچه در ظاهر اثر گذار است؛ اما نباید در این مورد استفاده شود. چراکه دارای عوارض جدی است.

این دارو را با آب زیاد مصرف کنید. در صورت عدم مصرف آب کافی امکان تورم گلو، حالت تهوع و حتی احساس خفگی وجود دارد.

بهترین زمان مصرف تیروکسین صبح هنگام با معده خالی و ۳۰ دقیه قبل از صرف صبحانه است.

در دروه مصرف این دارو انجام آزمایشات دوره ای جهت بررسی میزان اثرگذرای آن ضروری است. همچنین بهتر است در دوره مصرف عملکرد کلیه و کبد نیز مورد بررسی های دروه ای قرار گیرد.

در هنگام مصرف این دارو در صورت مراجعه به دندانپزشک، مسئله را یادآور شوید.

در صورت فراموشی یک دوز دارو، و نزدیک شدن به زمان دوز بعدی، میزان مصرف را زیاد نکرده و دوز فراموش شده را استفاده نکنید.

گردو، سویا، مواد غذایی فیبر دار از جمله عدس، نخود فرنگی، لوبیا، گلابی، سیب، کلم، کنگر فرنگی و تمشک، از جمله موادی هستند که اثر تیروکسین را کاهش می دهند.

عوارض تیروکسین

گرگرفتگی، اسهال، کاهش وزن، تعریق زیاد، اضطراب و فشارهای عضلانی، از جمله عوارض احتمالی تیروکسین هستند. در صورت رخ دادن این عورضا و حاد بودن علائم بهتر است به پزشک خود اطلاع دهید.