معرفی داروی وراپامیل Verapamil

وراپامیل از جمله داروهای ضد فشار خون، ضد آنژین و ضد آریتمی قلبی است. و معمولا پزشکان متخصص قلب و عروق برای کنترل بیماران مبتلا به فشار خون، آنژین صدری و بی نظمی در ضربان قلب، آن را تجویز می کنند. همچنین در موارد محدود از این دارو در کنترل سردردهای میگرنی نیز استفاده می شود.

وراپامیل به صورت قرص، کپسول، شربت و تزریق تولید می شود. و صمرف اضافی آن دارای خطر متوسطی برای فرد است. به همین دلیل این دارو حتما باید با تجویز پزشک استفاده گردد.

وراپامیل به صورت قرص یک تا دو ساعت پس از مصرف اثرگذار می شود. و این زمان درباره تزریق این دارو ۲ الی ۳ دقیقه است. اثر این دارو نیز ۴ الی ۶ ساعت در بدن باقی می ماند.

این دارو از ورود کلسیم به سلول ها جلوگیری کرده و از این طریق باعث کاهش کلسیم در عروق خونی می شود. در نتیجه این اتفاق عروق خونی گشادتر، ضربان قلب کندتر و فشار خون کمتر می شود.

عوارض و موارد منع مصرف وراپامیل

اولین نکته اینکه در هنگام مصرف این دارو از مصرف گریپ فرویت به هر شکل اجتناب کنید. چرا که باعث بالا رفتن سطح آن در خون می شود.

همچنین در صورتی که مبتلا به بیماری های کبدی، کلیوی و یا پورفیری هستید؛ بهتر است در مسئله را پیش از آغاز وراپامیل با پزشک خود مطرح کنید.

و در نهایت پس از مصرف اگر علائم غیرعادی را در حال خود مشاهده کردید؛ و یا بیشتر از مقدار تجویز شده از دارو را مصرف کردید؛ بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

خوشبختانه عوارض این دارو بلند مدت نیست و می توان از آن به صورت نسبتا دائم بهره برد. اما در روزهای آغاز مصرف با توجه به اینکه یکی از عوارض جانبی آن می تواند سرگیجه باشد؛ بهتر است تا مشخص شدن آثار آن روی حالتان، از انجام کارهای حساس و خطرناک مثل رانندگی پرهیز کنید.

نکات مصرف وراپامیل

این دارو را باید منظم مصرف کنید. اگر روزانه یک وعده صمرف دارید بهتر است ناشتا و در هنگام صبح باشد. همچنین اگر مصرف قرص را فراموش کردید و کمتر از ۸ ساعت به مصرف بعدی باقی مانده بهتر است تا نوبت بعد منتظر بمانید.

اگر ضربان قلب شما پایین است شاید بهتر باشد هر روز قبل از مصرف وراپامیل نبض خود را بگیرید. در این شرایط اگر ضربان قلب شما کمتر از ۵۰ بار در دقیقه بود؛ بهتر است مصرف قرص را تنها با صلاحدید پزشک انجام دهید.

تداخل داروهایی وراپامیل

در صورتی که کاربامازپین مصرف می کنید؛ ورپامیل می تواند موجب افزایش اثرات جانبی کاربامازپین شود.

همچنین این دارو با افزایش غلظت خونی سیکلوسپورین و افزایش آثار دیگوکسین می شود.

مصرف این دارو با انواع بتابلاکرها می تواند باعث ضربان غیر طبیعی قلب و نارسایی قلبی شود.

و در نهایت مصرف این دارو با سایر داروهای ضد فشار، می تواند منجر به افت فشار خون شدید و. عوارض جانبی ناشی از آن شود.

فراموش نکنید که به طور معمول این دارو در دوران بارداری تجویز نمی شود. و در زمان شیر دهی با دوز بسیار کم قابل استفاده است. اما در هر دو مورد بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض جانبی وراپامیل

فراموش نکنید این عوارض ناخواسته بوده، در همه افراد مصرف کننده رخ نمی دهد؛ و همانطور که گفتیم دائمی نیستند.

  • سرگیجه
  • سردرد
  • ورم مچ پا
  • گر گرفتکی
  • یبوست
  • تهوع

همچنین در صورت رخ دادن هریک از موارد زیر بهتر است فورا به پزشک مراجعه کنید:

  1. درد قفسه سینه
  2. خس خس در تنفس
  3. تنگی نفس
  4. سرگیجه شدید
  5. کاهش شدید ضربان قلب
  6. تورم دست و پاها و افزایش وزن ناگهانی طی یک روز (به میزان میانگین یک و نیم کیلوگرم)
  7. تپش قلب شدید
  8. التهاب لثه
  9. بثورات جلدی