معرفی ژریم غذایی حاوی پروتئین برای افزایش انرژی

برای کسب قدرت و انرژی در بدن، بدون دریافت چربی اضافه، این رژیم غذایی حاوی پروتئین را در ادامه دنبال کنید. این رژیم با تاکید بر روی دریافت کربوهیدارت کم یک سال در صدر پرفروش ترین رژیم های غذایی در روزنامه نیویورک تایمز معرفی شد. این رژیم غذایی بر اساس دریافت کربوهیدارت کم و پروتئین بالاست و ملاحظات تکمیلی در رابطه با انسولین و هورمون های بدن را در خود جای داده است. ایده اصلی این است که با محدود کردن کربوهیدرات، سطح انسولین را کاهش دهد. این کار باعث می شود که بدن گلوکاگون بیشتر تولید کند این ماده کمک می کند تا چربی های ذخیره شده سوازنده شود.

در این رژیم غذایی چه موادی را می توانیم بخوریم؟

برای دریافت پروتئین، شما می توانید ماهی، مرغ، گوشت قرمز، پنیر کم چرب (پنیرمعمولی، پنیر فتا، موتزارلا، مونستر)، تخم مرغ، و توفو  بخورید. همچنین اجازه دارید موادی نظیر سبزیجات برگ سبز، گوجه فرنگی، فلفل، کلم بروکلی، بادمجان، کدو، لوبیا سبز، مارچوبه، کرفس، خیار و قارچ نیز استفاده کنید.

در این رژیم غذایی برای شما ۲۵ گرم فیبر در هر روز تعیین شده است. (برای مقایسه، یک فنجان ماکارونی گندم کامل دارای ۶ گرم فیبر است.) شما همچنین می توانید برخی چربی ها مانند روغن زیتون، آوکادو و کره را استفاده کنید. در این رژیم باید از شیرین کننده های مصنوعی در حد اعتدال استفاده کرد. برای تکمیل مواد مورد نیاز بدن از مکمل های پروتئین که حاوی ویتامین، مواد معدنی و حداقل ۹۰ میلی گرم پتاسیم است نیز مصرف کنید.

معرفی رژیم غذایی حاوی پروتئین برای افزایش انرژی
رژیم غذایی

آیا گیاه خوارن نیز می توانند از این رژیم غذایی استفاده کنند؟

گیاه خوارن نیز می توانند از این رژیم استفاده کنند به شرطی که از توفوی زیادی در طول روز برای دریافت میزان مورد نیاز پروئین بخورند.

آیا این رژیم غذایی برای کاهش وزن نیز مناسب است؟

یک رژیم غذایی با پروتئین بالا به شما کمک خواهد کرد که وزنتان را کاهش دهید. مطالعات نشان می دهد که رژیم غذایی با پروتئین بالاتر برای نگه داشتن وزن بهتر و کامل تر از سایر رژیم های غذایی است. مطالعات دیگر نشان می دهد که رژیم هایی که حاوی کربوهیدرات محدود با پروتئین بالا هستند، باعث از دست دادن وزن بیشتری می شوند.

آیا این رژیم برای افراد مبتلا به بیماری های خاص نیز مفید است؟
این رژیم برای افراد مبتلا به دیابت، فشار خون بالا، بیماری های قلبی، کلسترول بالا نیز به کار می آید. این رژیم با کربوهیدراتی کمتر از ۲۰٪ از کل کالری یعنی کمتر از ۱۰۰ گرم کربوهیدرات در روز می باشد. این محدودیت در کربوهیدرات به کاهش قند خون، تنظیم انسولین، کاهش کلسترول بد و کنترل فشار خون کمک می کند. همچنین منجر به افزایش HDL (کلسترول خوب) می شود.

نکات آخر

اما گرفتن بیش از حد پروتئین می تواند سطح اسید اوریک را بالا ببرد، که موجب نقرس می شود. این حد از پروتئین می تواند در برخی از افراد ناراحتی های کلیوی ایجاد کند. زنان بادار یا در سنین بارداری می توانند از رژیم غذایی با رویکرد متعادل تری برای کاهس کالری استفاده کنند.