معرفی قرص وارفارین Warfarin

وارفارین با نام لاتین Warafarin دارویی ضد انعقاد خون است؛ که به شکل قرص تجویز می شود. مصرف این دارو در دوزهای بالا بسیار خطرناک بوده و به طور معمول میزان مصرف آن یک بار در روز و در ساعتی ثابت و مشخص است.

مکانیزم اثر ورافارین

وارافارین ۱ الی ۲ روز پس از مصرف در بدن فعال شده و آثار خود را نشان می دهد. و این اثر ۲ تا ۳ روز در بدن باقی می ماند.

شرایط نگهداری قرص وارفارین

این دارو را باید در ظرف در بسته و در محیطی خشک و خنک نگهداری کرد. همچنین مراقبت باشدی این دارو از دسترس کودکان دور باشد.

عوارض جانبی و تداخل دارویی قرص وارفارین

بجز در شرایط ایجاد تهوع، تب و استفراغ مصرف وارفارین را بدون اجازه پزشک متوقف نکنید. همچنین در صورت مصرف بیش از حد تجویز شده این دارو در هر شرایطی بهتر است به پزشک مراجعه کنید. اما اگر مصرف پیش از حد تجویز شده وارفارین موجب خونریزی شدید و یا کاهش هوشیاری شد؛ اقدامات اورژانسی ضرورت دارد.

فراموش نکنید که هنگام مصرف وارفارین در انجام کارهای حساس دقت بیشتری کنید. چراکه آسیب یددن و خونریزی هنگام مصرف این دارو به دلیل خواص ضد انعقاد، سخت تر متوقف می شود.

همچنین در صورتی که دچار مشکلات کبد و کلیه هستید. و یا همزان با در حال مصرف داروهای دیگر، بخصوص سایر داروهای ضد انعقاد خون هستید. بهتر است در یان زمینه با پزشک خود شمورت کنید.

خوشبختانه وارفارین عوارض جانبی بلند مدتی ندارد. و شایع ترین عارضه آن خونریزی شدید است. در نتیجه می توان با رعایت شرایط و احتیاط به عنوان دارویی بلند مدت به آن تکیه کرد. همینطور از دیگر عوارض وارفارین که البته با احتمال بسیار کم و به صورت موقت رخ می دهد باید به اسهال، شکم درد، پوسته پوسته شدن پوست و ریزش مو اشاره کرد.

ذکر این نکته باز هم ضروری است که از آنجایی که وارفارین دارای تداخل دارویی با طیف وسیعی از داروهاست؛ بهتر است در صورت مصرف هرگونه دارو، موضوع را با پزشک خود مطرح کنید.

وارفارین در هنگام باردرای تجویز نمی شود. اما در دوران شیردهی با دوز کمتر و رعایت شرایط می توان آن را با تجویز پزشک مصرف کرد.

مهمترین نکته در مصرف این قرص ها دقت در میزان دوز مصرفی و ساعت دقیق مصرف است. این کار در این دارو به قدری مهم است که بهتر است جدولی برای آن تهیه کنید و میزان و ساعات مصرف را روی آن تیک بزنید. همچنین بهتر است طی بازه های زمانی مشخص به پزشک مراجعه کرده و آزمایش خون دهید. این کار به کنترل آثار وافارین کمک می کند.