معرفی قطره چشم تیمولول Timolol

تیمولول از گروه داروهای بتابلاکر است. این دارو معمولا برای درمان بیماری آب سیاه چشم (گلوکوم) کاربرد دارد. به همین علت نیز نوع قطره ای در بازار بیشتر مشاهده می شود. هرچند به صورت قرص نیز کاربرد دارد.

همچنین این دارو برای درمان درد و آریتمی قلبی، سردرد میگرنی و کاهش فشار خون، نیز گاها تجویز می شود. کاربرد دیگر تیمولول جلوگیری از حمله قلبی در افرادی است که یک بار دیگر نیز دچار حمله قلبی شده اند. این دارو به قلب کمک می کند ضربان منظم تری داشته باشد و در نتیجه فشار روی قلب را کاهش می دهد.

تیمولول در صورت مصرف بیش از حد عوارض شدیدی دارد. این دارو به طور معمول روزانه ۱ الی ۳ وعده مصرف می شود. نمونه خوراکی تیمولول پس از ۳۰ دقیقه اثر می کند و یک شبانه روز اثر آن در بدن بیمار باقی می ماند.

نکات مصرف تیمولول

در صورت هر مقدار مصرف بیش از حد این دارو بهتر است موضوع را با پزشک مطرح کنید. و اگر این مصرف بیشتر با تنگی نفس، کاهش هوشیاری و تپش قلب همراه باشد؛ باید فورا به اورژانس مراجعه کرد.

شکل خوراکی این دارو می تواند موجب خواب آلودگی و قطره چشمی آن می تواند موجب تاری دید شود. از این رو تا زمانی که زا آثار آن روی بدنتان مطمئن نشدید از انام کارهای ظریف و طخرناک از جمله رانندگی پرهیز کنید.

بیماران مبتلا به آسم، برونشیت، بیماری های ریه، آمفیزم و آلرژی بهتر است پیش از مصرف تیمولول موضوع را با پزشک خود مطرح کنند.

در هنگام بارداری و شیردهی بهتر است مصرف یان دارو را در صورت صلاح دید پزشک انجام دهید. اگرچه مضرات آن ثابت نشده است اما وجود آن در شیر مادر ثابت شده و بهتر است تا جای ممکن مقدار آن کم باشد.

بهتر است اگر دچار کاهش فشار خون هستید؛ پس زا هربار مصرف تیمولول فشار خود را بگیرید تا کمتر از ۶۰ روی ۹۰ نباشد.

همچنین در صورتی که مصرف این دارو را در یک وعده فراموش کردید و به وعده بعد نزدیک هستید آن را مصرف نکنید (مگر اینکه با وعده بعد فاصله زمانی زیادی وجود داشته باشد). افزایش دوز این دارو به ره طریق خطرناک است.

در نهایت بهتر است بدانید که این دارو عوارض بلند مدت ندارد و مصرف بلند مدت آن مشکلی ندارد.

عوارض جانبی تیمولول

قرص تیمولول می تواند باعث کرختی، خستگی بی دلیل، بد خوابی، سرد شدن دست و پا، شدت یافت آسم و مشکلات قلبی شود. قطره چشمی این دارو اما خطر خاصی ندارد و تنها ممکن است باعث سردرد، تحریک چشم و تاری دید شود.

به طور کلی اگر با خسس سینه، تنگی نفس، سردی دست و پا، افزایش وزن ناگهانی، تورم دست و پا، درد مفاصل، کمر، قفسه سینه، کاهش ضربان به زیر ۶۰، گیجی و توهم، روبرو شدید؛ فورا به اورژانس مراجعه کنید.

همچنین اگر مبتلا به دیابت باشید؛ این دارو می تواند موجب افزایش قند شما شود و نیز افزایش قند خون را پنهان کند.

تداخل دارویی تیمولول

سالبوتامول و سالمترول، و سایر آگونیست های بتا، با مقابله با بتابلاکرها اثرات این دارو را کاهش می دهند.

همچنین مصرف همزمان این دارو با سمپاتومیمتیک ها می تواند فشار خون را تا حد خطرناکی بالا ببرد.