خواص مغز قلم گاو و گوسفند

مغز استخوان یا مغز قلم گاو و گوسفند ماده ای است که هزاران سال است بشر از آن استفاده می کند. جالب است بدانید که اخیرا رستوان های شیک و مجلل نیز این ماده را به عنوان یک غذای اصلی برای مشتریان خود سرو می کنند. حال سوال اینجاست که چه چیزی در این ماده باعث محبوبیت فراوان آن شده است؟ اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید ما را تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراهی کنید.

مغز استخوان یا مغز قلم گاو و گوسفند چیست؟

مغز استخوان یک نوع بافت اسفنجی است که درست در مرکز استخوان ها واقع شده است. این ماده بیشتر در استخوان ستون فقرات، لگن و ران متمرکز می باشد. مغز استخوان شامل سلول های بنیادی است که به تولید گلبول های قرمز، گلبول های سفید خون یا پلاکت هایی که در حمل و نقل اکسیژن، عملکرد سیستم ایمنی و لخته شدن خون مربوط می شوند، کمک می کنند.

ما معمولا بعد از مصرف گوشت موجود در غذا، مغز استخوان را نیز مصرف می کنیم. این ماده بافت بسیار نرمی دارد و در آشپزی حرفه ای به عنوان یک قوام دهنده برای سوپ ها استفاده می شود.

ارزش غذایی مغز قلم گاو و گوسفند

مغز استخوان حاوی مقدار زیادی کالری و چربی و مقدار کمی از مواد مغذی مانند پروتئین و ویتامین B12 است. به عنوان مثال، یک قاشق غذاخوری (۱۴ گرم) از مغز قلم گاو و گوسفند حاوی ارزش غذایی زیر است:

  • کالری: ۱۱۰
  • کل چربی: ۱۲ گرم
  • پروتئین: ۱ گرم
  • ویتامین B12: حدود ۷% از نیاز روزانه بدن
  • ریبوفلاوین: ۶٪ از از نیاز روزانه بدن
  • آهن: ۴٪ از نیاز روزانه بدن
  • ویتامین E: حدود ۲% از نیاز روزانه بدن
  • فسفر: ۱٪ از نیاز روزانه بدن
  • تیامین: ۱٪ از نیاز روزانه بدن
  • ویتامین A: حدود ۱% از نیاز روزانه بدن

مغز استخوان حاوی مقدار کمی از ویتامین های گروه B مانند پتوتنیک اسید، تیامین و بیوتین می باشد. این ویتامین ها برای فرآیندهای مهم بدن، از جمله تولید انرژی مورد نیاز هستند.

مغز قلم گاو و گوسفند غنی از کلاژن است. کلاژن پروتئین فراوانی در بدن می باشد. برخی از متخصصان تغذیه معتقدند که اگر رژیم غذایی خود را با کلاژن غنی کنیم، درد مفاصل کاهش پیدا می کند.

علاوه بر این، مغز استخوان تولید شده از استخوان های گاو، بز، گوسفند و بره حاوی اسید لینولئیک کنجوگیت (CLA) می باشد. این ماده یک نوع چربی است که می تواند باعث کاهش التهاب و افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن شود.

اگر چه تحقیقات بیشتری لازم است، اما چندین ترکیب اصلی دیگر از جمله گلیسین، گلوکوزامین و کندرویتین در مغز قلم گاو و گوسفند وجود دارد که موجب ارتقاء سطح سلامت بدن می شوند.

فواید مصرف مغز استخوان

اگر چه مطالعات انجام شده تا کنون، به طور مستقیم اثر مصرف مغز قلم گاو و گوسفند را بر روی بدن ارزیابی نکرده اند، اما تحقیقات زیادی در مورد تاثیر غیر مستقیم این ماده بر روی بدن وجود دارد. به طور خاص، کلاژن، گلیسین، گلوکوزامین و اسید لینولئیک کنجوگیت موجود در این ماده به ​​طور گسترده ای مورد مطالعه قرار گرفته اند.

پشتیبانی از عملکرد مفاصل

به نظر می رسد ترکیبات متعدد موجود در مغز استخوان موجب بهینه سازی عملکرد مفاصل می شود. به عنوان مثال، گلوکوزامین ترکیبی است که در غضروف ها یافت می شود و اغلب به عنوان یک درمان طبیعی برای استئوآرتریت به کار می رود. این ماده توانایی کاهش التهاب و از بین بردن درد مفاصل را دارد.

کلاژن می تواند از تولید غضروف مفصلی، برای کمک به حفظ عملکرد مفاصل نیز پشتیبانی کند. در یک مطالعه ۶ ماهه که بر روی ۱۴۷ ورزشکار انجام شد، مصرف ۱۰ گرم مکمل کلاژن در روز به طور قابل توجهی موجب کاهش درد مفاصل مرتبط با فعالیت بدنی شد.

کاهش التهاب

اگر چه التهاب کوتاه مدت بخش مهمی از عملکرد سیستم دفاعی بدن محسوب می شود، اما به نظر می رسد که التهاب مزمن، به ایجاد بیماری هایی مانند بیماری قلبی، دیابت و سرطان کمک می کند.

گلیسین، یک نوع پروتئین موجود در مغز استخوان است و خواص ضد التهابی قوی آن در مطالعات متعدد آزمایشگاهی اثبات شده است. این ماده می تواند باعث کاهش التهاب بدن شود. اسید لینولئیک (CLA)، ترکیب دیگری در مغز استخوان است که با استفاده منظم از آن چند نشانگر التهابی در خون کاهش می یابد.

بر اساس یک مطالعه ۲ هفته ای که بر روی ۲۳ مرد انجام شد مشخص گردید که مصرف ۵٫۶ گرم CLA در روز به طور موثری باعث کاهش سطح پروتئین های خاص درگیر در التهاب، از جمله عامل نکروز تومور آلفا و پروتئین واکنش پذیر C می شود.

مغز استخوان همچنین حاوی آدیپونکتین نیز می باشد. این ماده یک نوع هورمون پروتئینی است که نقش مهمی در تنظیم التهاب و عملکرد سیستم ایمنی دارد.

بهبود سلامت پوست

کلاژن نوعی پروتئین موجود در بدن است که نقش محوری در سلامت پوست دارد. یک مطالعه ۸ هفته ای که بر روی ۶۹ زن انجام شد نشان داد که مصرف ۲٫۵ تا ۵ گرم مکمل کلاژن باعث بهبود الاستیک و هیدراتاسیون پوست می شود.

به طور مشابه، مطالعه انجام شده بر روی موش ها نیز نشان داد که درمان این حیوانات با کلاژن به مدت ۸ هفته باعث افزایش میزان کلاژن و فعالیت آنتی اکسیدانی در پوست می شود و می تواند در برابر آسیب های پوستی و پیری از این بخش بدن محافظت کند.

خواص مغز قلم گاو و گوسفند
خواص مغز قلم گاو و گوسفند

مطالعات محدود در مورد مصرف مغز استخوان

توجه داشته باشید که تمام مطالعات فوق با استفاده از مکمل های حاوی ترکیبات موجود در مغز قلم گاو و گوسفند انجام شده است. بنابراین به تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا مصرف ماده نرم داخل استخوان های گاو و گوسفند خواص مشابه ای بر روی بدن دارد؟، مورد نیاز است.

منابع حاوی مغز استخوان و نحوه اضافه کردن این ماده به رژیم غذایی

شما می توانید از استخوان ها تقریبا هر حیوانی برای مصرف این ماده استفاده کنید، اما مغز استخوان گاو یا همان بافت نرمی که داخل قلم گاو وجود دارد، انتخاب بسیار خوبی برای افرادی است که تا به حال این ماده را مصرف نکرده اند.

بخش های زیر بیشتر حاوی مغز استخوان هستند:

  • استخوان های ساق پا
  • استخوان قوزک
  • استخوان گردن
  • دم گاو

اگر می خواهید از این ماده به عنوان قوام دهنده سوپ و خورشت استفاده کنید، توصیه می شود که یک تکه قلم گاو را درون غذا بیاندازید و بعد از پخت آن را خارج کرده و مغزش را به غذا اضافه کنید. بهتر است که از قصاب بخواهید که یک قلم کامل را به تکه های ۵ سانتی برایتان خرد کند. اگر می خواهید فقط مغز استخوان را استفاده کنید، کافی است که تکه های ۵ سانتی قلم را درون فر با دمای ۴۵۰ درجه فارنهایت به مدت ۱۵ دقیقه بپزید. اگر فر ندارید می توانید این خوراک خوشمزه را با پختن قلم گاو در زودپز، تهیه کنید.

شما می توانید مغز استخوان پخته شده را حتی مانند سس و کره روی نان تست بمالید و استفاده کنید. یکی از روش های محبوب استفاده از مغز قلم گاو و گوسفند، پختن استخوان ها به مدت ۲۴ الی ۴۸ ساعت است.

لازم به ذکر است که مکمل این ماده در فرم مایع، پودر و کپسول نیز قابل خریداری می باشد. اما توصیه می شود که تا جای ممکن از مغز استخوان طبیعی استفاده کنید.

خلاصه

مغز استخوان شامل چندین ترکیب مفید برای بدن از جمله کلاژن، اسید لینولئیک کنجوگیت، گلیسین و گلوکوزامین است. در حالی که تحقیقات موجود در زمینه تاثیر این ماده بر روی بدن محدود است، اما تحقیقات فراوانی وجود دارد که نشان می دهند این ترکیبات به کاهش التهاب، سلامت پوست و بهبود عملکرد مفاصل کمک می کنند.

از همه مهمتر، مغز استخوان بسیار قابل دسترس است و علاوه بر این که تهیه اش بسیار آسان است، طعم بسیار لذیذی نیز دارد. توصیه می شود این ماده را تهیه کرده و در بسته های کوچک در فریزر نگهداری کنید. هر زمان که خورشت، خوراک یا سوپ تهیه می کنید یک بسته از آن را به غذا اضافه کنید تا هم غذا خوشمزه تر شود و هم مواد مغذی بیشتری وارد بدن شود.

منابع:

  1. Level of selected nutrients in meat, liver, tallow and bone marrow from semi-domesticated reindeer
  2. Mucopolysaccharides of rabbit bone marrow cells. Identification and properties
  3. Conjugated Linoleic Acid: Potential Health Benefits as a Functional Food Ingredient
  4. ۲۴-Week study on the use of collagen hydrolysate as a dietary supplement in athletes with activity-related joint pain
  5. Cysteine, histidine and glycine exhibit anti-inflammatory effects in human coronary arterial endothelial cells
  6. Anti-inflammatory effects of conjugated linoleic acid on young athletic males
  7. Oral supplementation of specific collagen peptides has beneficial effects on human skin physiology: a double-blind, placebo-controlled study