مواد غذایی مفید برای ریه ها

عوامل مختلفی وجود دارد که تک تک آنها می توانند بر روی سلامت ریه ها تأثیر بگذارند. میزان فعالیت بدنی، ژنتیک و شرایط محیطی از جمله این عوامل هستند. رژیم غذایی نیز نقش اساسی در سلامت سیستم تنفسی دارد. بر همین اساس ترکیب چند مورد از بهترین مواد غذایی مفید برای ریه ها در برنامه غذایی، یک راهکار ساده است که می تواند التهاب را کاهش دهد؛ عملکرد ریه ها را بهبود بخشد و به بهبودی کارکرد دستگاه تنفسی کمک کند.

این مواد غذایی علاوه بر تأمین مقدار زیادی از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های مهم برای بدن، توانایی تقویت ریه ها و محافظت از بدن در برابر برخی از بیماری های تنفسی را دارند. این توانایی ها در مطالعات زیادی مورد بررسی قرار گرفته اند.

در این مقاله مجله پیام سلامت، ما به تعدادی از عناصر برتر که برای کمک به حمایت از سلامت ریه ها و برخی از فاکتورهای دیگر مفید هستند؛ اشاره می کنیم.

چند ماده غذایی مفید برای ریه ها

پر کردن بشقابتان با مواد غذایی مفید برای ریه ها می تواند به کاهش التهاب، بهبود عملکرد مجاری تنفسی و محافظت از بدن در برابر انواع خاصی از بیماری های ریوی کمک کند. در ادامه به چند مورد از خوراکی های مفید برای ریه ها و مجاری تنفسی اشاره می کنیم.

سیب

حتما شما هم شنیده اید که خوردن روزانه یک عدد سیب می تواند طول عمر را افزایش دهد. خوردن روزنه سیب می تواند نیاز شما به مراجعه به پزشک را کاهش دهد. سیب ممکن است به بهبود سلامت ریه ها نیز کمک کند. یک مطالعه منتشر شده در مجله European Respiratory گزارش داد که سیب می تواند به کندی در کاهش عملکرد ریه ها در طی یک دوره ۱۰ ساله کمک کنند. به خصوص در افرادی که سابق سیگار کشیدن را دارند.

فیتوشیمیایی های موجود در سیب می توانند استرس اکسیداتیو و التهاب را کاهش داده و به طور بالقوه عملکرد ریوی را افزایش دهند.

چای سبز

چای سبز با داشتن آنتی اکسیدان ها و پلی فنول های فراوان می تواند برای عملکرد ریه ها مفید باشد. اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) اصلی ترین ماده موجود در چای سبز است. تحقیقات نشان داده اند که این ماده برای جلوگیری از رشد سلول های سرطانی در ریه در مطالعات آزمایشگاهی مفید بوده است. چای سبز حاوی تئوفیلین است که یک ترکیب قدرتمند محسوب شده و به عنوان برونکودیلاتلاتور برای بهبود عملکرد مسیرهای تنفسی و بهبود مشکلات تنفسی عمل می کند.

از این گذشته تحقیقات دیگر نشان داده اند که مصرف منظم چای سبز می تواند خطر انسداد مزمن ریوی (COPD)  را کاهش دهد. این بیماری گروهی از بیماری های پیشرونده ریوی است که می تواند باعث تنگی نفس، سرفه و خس خس سینه شود.

سبزیجات برگدار و سبز

سبزیجات برگدار مانند کلم، اسفناج و آرگولا با مواد مغذی ضروری غنی شده اند که هر کدام از آنها می توانند از سلامت ریه ها پشتیبانی کنند. آنتی اکسیدان ها، فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی از جمله این ترکیبات مفید هستند.

در حقیقت مطالعات نشان داده اند که خوردن سبزیجات برگدار و سبز ممکن است شانس ابتلا به سرطان ریه، COPD و آسم را در بزرگسالان کاهش دهد.

سیر

سیر دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قدرتمندی است و می تواند از بدن در برابر استرس اکسیداتیو در ریه ها محافظت کند. از این گذشته یک مطالعه چینی حتی دریافت که مصرف سیر خام حداقل دو بار در هفته با خطر کمتری برای ابتلا به سرطان ریه در طول زمان همراه است.

زنجبیل

مواد غذایی مفید برای ریه ها
مواد غذایی مفید برای ریه ها

زنجبیل یک ادویه قوی است. این ماده به دلیل خواص دارویی که دارد؛ به خصوص برای سلامت ریه ها بسیار مورد مطالعه قرار گرفته است. به عنوان مثال در یک مطالعه حیوانی مشخص شد که مصرف زنجبیل توسط موش ها، در کاهش آسیب ریوی و محافظت از بدن در برابر التهاب و افزایش اکسیژن مؤثر است.

یک مطالعه حیوانی دیگر نیز نشان داد که عصاره زنجبیل از آسیب دیدن DNAها و بافت ریه ها که ناشی از مصرف الکل است؛ جلوگیری می کند.

ماهی سالمون

ماهی سالمون به عنوان یکی از غذاهای برتر پاک کننده ریه محسوب می شود و منبع خوبی برای تامین اسیدهای چرب امگا ۳ ضد التهابی است. برخی تحقیقات نشان داده اند که این چربی های سالم و مفید برای قلب می توانند به تقویت جریان خون در ریه ها کمک کنند و ممکن است برای برخی از بیماری های تنفسی مفید باشند.

یک مطالعه انجام شده توسط مرکز تحقیقات اپیدمیولوژی محیطی در بارسلونا حتی نشان داد که مصرف زیاد اسیدهای چرب امگا ۳، نشانگرهای التهاب در افراد مبتلا به COP را پایین می آورد.

زردچوبه

زردچوبه به دلیل دارا بودن کورکومین (ماده شیمیایی موجود در زردچوبه است و رنگ زردی به این ادویه می دهد) یکی از بهترین مواد غذایی مفید برای ریه هاست.

تحقیقات اولیه حاکی از آن هستند که خواص ضد التهابی زردچوبه می تواند به درمان چندین بیماری تنفسی از جمله آسم، COPD، سندرم پریشانی حاد تنفسی، آسیب ریوی و فیبروز ریوی کمک کند.

موز

موز سرشار از پتاسیم، فیبر و ویتامین C است و می تواند به ویژه برای سلامت ریه ها و اندام های تنفسی مفید باشد. حال سوال اینجاست که چرا موز برای ریه ها مفید است؟ بررسی ها نشان داده اند که پتاسیم موجود در موز به ریه ها راه پیدا کرده و می تواند از بروز مشکلات تنفسی جلوگیری کند.

تحقیقات دیگر نشان داده اند که موز می تواند عملکرد ریه را حفظ کند و حتی ممکن است خطر ابتلا به خس خس سینه ناشی از آسم در کودکان را کاهش دهد.

خطرات و عوارض جانبی ناشی از ترکیب این مواد در برنامه غذایی روزانه

علاوه بر ترکیب این خوراکی های مفید برای ریه ها و سیستم تنفس در برنامه غذایی روزانه، برخی از ترکیبات نیز وجود دارد که برای بهینه سازی عملکرد ریه ها باید از مصرف آنها اجتناب کنید.

مواد فرآوری شده، چربی های ترانس و غذاهای سرخ شده معمولاً به عنوان غذاهای مضر برای ریه ها طبقه بندی می شوند. زیرا این مواد می توانند التهاب را تقویت کرده و تشکیل رادیکالهای آزاد مضر را در بدن افزایش دهند.

علاوه بر این مصرف سایر مواد غذایی مضر مانند گوشت های فرآوری شده، نوشیدنی های شیرین شده با شکر، روغن های گیاهی تصفیه شده و قندهای اضافه شده به مواد غذایی آماده نیز باید به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم محدود شود.

علاوه بر این این نکته را به خاطر داشته باشید که رژیم غذایی فقط یک قطعه از پازلی است که سلامت ریه ها را تکمیل می کند. ورزش کردن، اجتناب از سیگار کشیدن و جلوگیری از ورود آلودگی های محیطی به ریه از دیگر راهکارهای مهمی هستند که می توانند به سالم ماندن و تقویت ریه ها کمک کنند.

اگر بیماری تنفسی دارید یا عوارض جانبی مانند سرفه، خس خس سینه یا مشکل در تنفس را تجربه می کنید، حتما با یک متخصص ریه صحبت کنید تا بهترین مسیر درمانی را برای شما پیدا کند.

منابع:

  1. Dietary antioxidants and 10-year lung function decline in adults from the ECRHS survey
  2. A Comprehensive Review of Apples and Apple Components and Their Relationship to Human Health
  3. Green tea polyphenol EGCG suppresses lung cancer cell growth through upregulating miR-210 expression caused by stabilizing HIF-1α
  4. Consuming Green Tea at Least Twice Each Day Is Associated with Reduced Odds of Chronic Obstructive Lung Disease in Middle-Aged and Older Korean Adults
  5. Fruit and vegetable consumption and lung cancer risk: a case-control study in Galicia, Spain
  6. Fruit and vegetable consumption and risk of COPD: a prospective cohort study of men
  7. Fruit and vegetable intakes and asthma in the E3N study
  8. Garlic: a review of potential therapeutic effects
  9. Raw garlic consumption as a protective factor for lung cancer, a population-based case-control study in a Chinese population
  10. Ginger ( Zingiber officinale ) prevents severe damage to the lungs due to hyperoxia and inflammation
  11. Ginger extract attenuates ethanol-induced pulmonary histological changes and oxidative stress in rats
  12. Omega-3 fatty acids in respiratory diseases: a review
  13. Association between Ω۳ and Ω۶ fatty acid intakes and serum inflammatory markers in COPD
  14. Curcumin use in pulmonary diseases: State of the art and future perspectives
  15. Potassium initiates vasodilatation induced by a single skeletal muscle contraction in hamster cremaster muscle
  16. Childhood asthma and fruit consumption
  17. Dietary antioxidants and 10-year lung function decline in adults from the ECRHS survey
  18. Tips to Keep Your Lungs Healthy