کافئین به طور طبیعی در میوه ها و بیش از ۶۰ گیاهان در سراسر جهان یافت می شود. تلخی آن به عنوان یک عامل بازدارنده به عنوان یک آفات عمل می کند. رایج ترین منابع کافئین در رژیم غذایی ما قهوه، برگ چای، دانه های کاکائو، نوشابه، و نوشیدنی های انرژی زا هستند. کافئین همچنین می تواند بطور مصنوعی نیز تهیه شود و به غذا، نوشابه، مکمل و داروها اضافه شود. برای اطمینان از میزان کافئین موجود در مواد غذایی بهتر است برچسب ارزش غذایی آنها را مطالعه نمایید.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) و انجمن پزشکی آمریکا (AMA) طبقه بندی از میزان حداقل و حداکثر مصرف کافئین در ۴ طیف ارائه کرده اند. میزان متوسط مصرف این رده بندی را میزان مصرف امن می گویند. این به این معنی است که اگر شما مقدار متوسط مصرف کافئین را در روز داشته باشید عوارض آن شما را درگیر نخواهد کرد. برای ارائه این رده بندی آزمایش ها متعددی بر روی افراد بزرگسال انجام گرفته است.

  • میزان حداقل مصرف کافئین بین ۱۳۰ الی ۳۰۰ میلی گرم در روز
  • متوسط مصرف کافئین بین ۲۰۰ الی ۳۰۰ میلی گرم در روز
  • دوز بالا بیش از ۴۰۰ میلی گرم در روز
  • دوز بسیار بالا بیش از ۶۰۰ میلی گرم در روز
منابع کافئین و متوسط مصرف روزانه آن
منابع کافئین

مهمترین منابع کافئین

تخمین زده می شود که به طور متوسط مصرف کافئین روزانه در میان آمریکایی ها در حدود ۲۸۰ میلی گرم در روز است، در حالی که برخی از مردم بیش از ۶۰۰ میلی گرم در روز مصرف می کند. سه منبع اصلی کافئین در بزرگسالان قهوه، نوشابه و چای است.

هیچ راهی برای اندازه گیری دقیق مقدار کافئینی که مصرف می کنید وجود ندارد. بهترین و موثرترین راه این است که کافئین موجود در هر ماده را دانسته و به صورت روزانه آن ها را یادداشت کنید. در ادامه این مطلب می توانید میزان کافئین موجود در برخی از مواد غذایی را ببینید. علاوه بر این جدول می توانید به برجسب مواد غذایی نیز مراجعه کنید.

میزان کافئین

منابع کافئین

۱۳۵ میلی گرم

یک فنجان قهوه ساده دم کرده

۴۰ میلی گرم

یک فنجان اسپرسو

۳۵ میلی گرم

یک فنجان چای سبز

۴۰ الی ۷۰ میلی گرم

یک فنجان چای سیاه و سفید

۴۲ میلی گرم

فلفل

۳۸ میلی گرم

یک لیوان پپسی

۹ میلی گرم

یک فنجان شیر شکلات

۵ میلی گرم

۳ قاشق چای خوری پورد کاکائو مخلوط

۶۵ میلی گرم

قرص مسکن