منظور از تناسب اندام

بسیاری از افراد علاقه دارند که تغییرات مثبتی را در زندگی خود ایجاد کنند. گام برداشتن در جهت ایجاد یک سبک زندگی سالم، اغلب بخش عمده ای از این تغییرات است. اگر با ما تا انتهای این مطلب برگرفته از وبسایت سلام دنیا همراه شوید؛ منظور از تناسب اندام را درک خواهید کرد.

قبل از هر چیز بهتر است بدانید که متعادل نگه داشتن وزن در محدوده سالم که متناسب با جنسیت و سن شماست؛ در کنار فعالیت جسمی، احساس قدرت بیشتری را در بدن ایجاد کرده و ضمن این که انرژی‌بخش است باعث افزایش عزت نفس نیز می شود. بنابراین تناسب اندام علاوه بر سلامت جسمی، سلامت روحی شما را نیز تضمین می کند.

از طرفی داشتن وزنی سالم خطر ابتلا به بیماری های مزمنی مانند بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت را کاهش می دهد. همچنین ممکن است خطر ابتلا به برخی از سرطان ها را نیز کاهش داده و شانس عود مجدد برخی از سرطان ها را پایین نگه دارد. اگر تمایل دارید که بیشتر در مورد فواید تناسب اندام بدانید؛ حتما سایر مطالب ما را نیز مطالعه کنید.

انتخاب مواد غذایی سالم برای پخت و پز یکی از بهترین تصمیماتی است که می توانید برای بهبود سلامت کلی بدن خود بگیرید. اگر این تصمیم را با فعالیت بدنی ترکیب کنید؛ مزایای بیشتری به دست می آورید. انتخاب های سالم و مثبت در زندگی می توانند به شما کمک کنند تا روی کارهایی که می توانید برای خود انجام دهید؛ کنترل بیشتری داشته باشید.

درست است که با یک جستجوی ساده در گوگل می توانید اطلاعات زیادی در مورد سلامت بدن کسب کنید؛ اما این موضوع که این اطلاعات چقدر معتبر هستند؛ بستگی به منابعی دارد که از آنها استفاده شده است. ما در این مطلب به صورت علمی به موضوع تناسب اندام پرداخته ایم.

منظور از تناسب اندام چیست؟

واژه تناسب اندام با دو فاکتور مهم شاخص توده بدنی یا همان BMI و سایز دور کمر ارتباط مستقیمی دارد. در ادامه بیشتر در مورد این دو فاکتور صحبت می کنیم.

منظور از تناسب اندام
منظور از تناسب اندام

شاخص توده بدنی یا همان BMI

اگر وزنتان نسبت به قدتان در محدوده سالم قرار داشته باشد؛ یعنی شاخص توده بدنی (BMI) شما نرمال است. در واقع محاسبه این شاخص راهی برای بررسی تناسب اندام است. برای اندازه گیری BMI یک فرمول بسیار ساده وجود دارد. در این فرمول ابتدا باید قد را به متر به توان دو رسانده و وزن بدن را بر مبنای کیلوگرم تقسیم بر قدی که به توان دو رسانده ایم کنیم. به بیان ساده تر:

وزن (به کیلوگرم) تقسیم بر (قد (به متر) به توان ۲)

اگر برایتان استفاده از این فرمول پیچیده است می توانید از ماشین حساب های آنلاین برای این کار استفاده کنید. نمره BMI شما نشان خواهد داد که در کدام گروه وزنی زیر قرار دارید:

  • BMI معادل ۱۸٫۵ یا کمتر (کمبود وزن)
  • BMI بین ۱۸٫۵ تا ۲۴٫۹ (وزن سالم)
  • BMI بین ۲۵ تا ۲۹٫۹ (دارای اضافه وزن)
  • BMI معادل ۳۰ یا بالاتر (چاق)
  • BMI معادل ۴۰ یا بالاتر (بسیار چاق)

نتایج BMI در افراد مسن و افرادی که نژادشان به جنوب آسیا می رسد؛ متفاوت تفسیر می شود. قبل از تعیین هدفی که برای کاهش وزن خود دارید، با پزشک متخصص تغذیه در مورد BMI بدنتان مشورت کنید.

سایز دور کمر

سایز دور کمر راهنمای خوبی برای تعیین متعادل بودن وزن شماست. افرادی که چربی زیادی در اطراف شکم و پهلوهای خود دارند؛ بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های مختلف هستند. برای اندازه گیری سایز دور کمر باید متر خیاطی را دور تا دور شکم، از قسمت بالای استخوان لگن گرفته و اندازه به دست آمده را با معیارهای زیر مطابقت دهید. فراموش نکنید که منظور از دور کمر دور معده و زیر استخوان قفسه سینه نیست. بلکه دقیقا جایی است که در پشت بدن به ناحیه گودی کمر منتهی می شود.

اگر عدد به دست آمده مطابق با اعدادی است که در ادامه گفته شده است؛ یعنی وزنتان در محدوده سالم قرار دارد:

  • برای زنان کمتر از ۸۰ سانتی متر
  • برای مردان کمتر از ۹۴سانتی متر
  • برای مردانی که نژادشان به آسیای جنوبی می رسد کمتر از ۹۰ سانتی متر

همانطور که می بینید؛ تناسب اندام یک فاکتور بسیار مهم و حیاتی است که باید برای داشتن یک زندگی سالم و عاری از بیماری بیشتر به آن توجه کنید. البته این دو فاکتور ذکر شده تنها فاکتورهایی نیستند که متخصصین تغذیه برای بررسی وضعیت بدنی افراد به آنها توجه می کنند. بلکه عوامل دیگری نیز در این بین نقش دارند؛ اما تاثیرشان کمتر از دو عامل BMI و سایز دور کمر است.