کارکرد، عوارض جانبی و معرفی مهار کننده های آلفا گلوکوزیداز (AGIS)

مهار کننده های آلفا گلوکوزیداز (AGIS)، که گاهی اوقات به عنوان مسدود کننده های نشاسته شناخته می شوند، داروهای ضد دیابتی هستند که برای کمک به کاهش سطح قند خون بعد از غذا خوردن استفاده می شوند.

بر خلاف بسیاری از دیگر انواع داروهای دیابت، مهار کننده های آلفا گلوکوزیداز اثر مستقیمی بر ترشح انسولین یا تغییر در حساسیت به انسولین ندارند. در عوض آنها با کند کردن هضم کربوهیدرات موجود در غذاهای نشاسته دار قند خون را کنترل می کنند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت با کارکرد، عوارض جانبی و معرفی مهار کننده های آلفا گلوکوزیداز (AGIS) بیشتر آشنا می شوید.

انواع مهار کننده های آلفا گلوکوزیداز

نمونه هایی از مهار کننده های آلفا گلوکوزیداز عبارتند از:

  • گلوکوبای (آکاربوز)
  • Glyset (میگلیتول)

این قرص های درمان دیابت را می توان بعد از مصرف غذا جوید یا آن ها را با مقداری آب قبل از غذا مصرف کرد. پزشکان معمولا این داروها را به طور مجزا تجویز می کنند. اما گاهی هم مشاهده شده که در برخی موارد آن ها را در ترکیب با سولفونیل اوره تجویز می کنند.

مهار کننده های آلفا گلوکوزیداز چگونه در بدن عمل می کنند؟

داروهای مهار کننده آلفا گلوکوزیدار با مهار کردن آنزیمی که در روده باعث تجزیه کربوهیدات می شوند، سرعت هضم غذا را کم می کند. به این ترتیب با کند شدن مراحل هضم غذا، گلوکز که از تجزیه کربوهیدارت حاصل می شود با سرعت کمتری وارد جریان خون می شود. در نتیجه بعد از خوردن غذا سطح قند خون به آهستگی افزایش پیدا می کند.

این داروها معمولا برای افرادی که مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند و یا کسانی که نمی توانند قند خونشان را بعد از صرف غذا کنترل کنند، تجویز می شوند.

مزایای استفاده از مهار کننده های آلفا گلوکوزیداز

مهمترین مزایایی داروهای مهار کننده آلفا گلوکوزیداز، کنترل قند خون بعد از مصرف غذا است. با کنترل قند خون میزان هموگلوبین A1C نیز کاهش پیدا می کند. این اتفاق هنگامی که این داروها در ترکیب با سایر داروهای درمان دیابت استفاده شوند، شدت پیدا می کند.

داروهای AGIS پس از صرف غذا موجب افزایش GLP-1 می شوند. پپتید ۱ شبه گلوکاگون یا همان GLP-1، هورمونی است که باعث تاخیر در هضم غذا و کاهش اشتها می شود. این به آن معنی است که این داروها بر خلاف داروهای دیگر مانند سولفونیل اوره و تیازولیدین دیون ها موجب افزایش وزن نمی شوند.

اثرات جانبی

با توجه به عملکرد بازدارنده های آلفا گلوکوزیداز، عوارض جانبی گوارشی مانند موارد زیر ممکن است پس از مصرف ایجاد شوند:

  • نفخ شکم
  • اسهال (یکی از مشکلات شایع در بین مصرف کنندگان این دارو است)

نکته قابل توجه این است که مدتی پس از مصرف این دارو و زمانی که بدنتان با این داروها تنظیم شود، این عوارض به خودی خود کمتر می شوند.