مهمترین تغییرات پیری در پستان و علل ایجاد آن

با افزایش سن، بافت و ساختار سینه زنان شروع به تغییر می کند. تغییرات پیری در پستان عموما به دلیل تفاوت ها در سطح هورمون است که ناشی از روند طبیعی پیری می باشد. در نتیجه این تغییرات، سینه ثبات و استحکام خود را کم کم از دست می دهد. پزشکان معتقدند که با افزایش سن خطر ابتلا به رشد بافت ها در پستان از جمله فیبروم، کیست و سرطان نیز افزایش پیدا می کند. به خاطر داشته باشید که زنان در هر سنی می توانند این بیماری ها را تجربه کنند و سن زیاد تنها یک عامل محرک است.

علت ایجاد تغییرات پیری در پستان

تغییرات که بر اثر پیری روی پستان ایجاد می شود ناشی از یکی از دلایل زیر می باشد:

کاهش طبیعی استروژن

یکی از علل اصلی تغییرات پیری در پستان کاهش طبیعی هورمون استروژن زنان بعد از سن باروری است. کاهش مقدار استروژن در بدن باعث می شود که پوست و بافت همبند پستان کمتر هیدراته شود و خاصیت الاستیکی خود را از دست بدهد. در نتیجه قدرت کشش آن نیز کاهش یابد. در این حالت سینه ها ثبات، استحکام و حالت پری خود را از دست می دهند و ظاهرشان کشیده تر و شل تر می شود. بنابراین غیر معمول نیست که بالا رفتن سن سایز سوتین تغییر کند. با افزایش سن، بافت متراکم پستان نیز کم کم با بافت چربی جایگزین می شود. این اتفاق دقیقا برای سایر نقاط بدن نیز رخ می دهد. به همین دلیل اکثر افراد بالای ۵۰ سال چربی اضافی را حتی بدون افزایش میزان کالری دریافتی خود تجربه می کنند.

یائسگی

بیشترین تغییرات در پستان که با توجه به سن ایجاد می شود در زمان یائسگی رخ می دهد. یائسگی یک فرآیند طبیعی است که در طی آن تخمک گذاری و قاعدگی متوقف می شود. پس از دوران یائسگی به دلیل توقف تخمک گذاری زنان دیگر قادر به بارداری نیستند. این اتفاق حدودا بین سنین ۴۵ تا ۵۵ سالگی می افتد. زمانی می توانیم بگوییم که یک زن یائسه شده است که ۱۲ ماه متوالی دوره های خونریزی اتفاق نیافتد. در زمان یائسگی نیز سطح هومورمون های بدن تغییر می کند. به همین دلیل نیز تغییرات ذکر شده در علت اول (کاهش طبیعی استروژن) با وارد شدن به یائسگی بر روی سینه ایجاد می شود.

علل دیگر

زنانی که تخمدان هایشان با عمل جراحی برداشته شده است، به دلیل از دست دادن برخی از هورمون ها در بدن، تغییرات پیری در پستان را ممکن است زودتر از سایر زنان تجربه کنند.

تغییرات شایع پستان با بالا رفتن سن

تغییرات رایج و شایعی که زنان با بالا رفتن سن بر روی سینه های خود شاهد آن هستند عبارتند از:

  • ایجاد نشانه های کشیدگی (ترک روی سینه)
  • افتادن نوک پستان
  • دراز، کشیده و مسطح شده کل پستان
  • ایجاد فضای وسیع تر بین دو پستان
  • ایجاد توده که ممکن است به دلیل تغییرات فیبروکیستیک خوش خیم یا بیماری جدی دیگر مانند سرطان پستان در سینه ها مشاهده شود.

تغییرات پیری در پستان پس از معاینه فیزیکی قابل مشاهده است. اما برخی از تغییرات مانند تغییرات زیر با بالا رفتن سن طبیعی نیستند. این تغییرات عبارتند از:

  • قرمزی پستان ها
  • ضخیم شدن پوست پستان
  • ایجاد یک کشیدگی در نوک پستان
  • ترشح از نوک پستان
  • درد پستان
  • توده سخت و سفت که در حال تغییرات است

اگر هر کدام از علائم ذکر شده در بالا را داشتید و یا اگر متوجه شدید که نوک یکی از پستان هایتان با دیگری متفاوت است حتما به پزشک مراجعه کنید. این علائم حتما باید توسط متخصص بررسی شوند.

درمان و مدیریت تغییرات پستان

همان طور که در بالا مشاهده کردید، بسیاری از تغییرات پستان یک بخش طبیعی از روند پیری هستند. اما اگر به طور قابل توجهی با تغییرات در بافت پستان مضطرب شده اید، ممکن است عمل زیبایی پستان برایتان مفید باشد و اضطرابتان را برطرف کند. در این عمل که معمولا به دو شیوه انجام می شود، بافت داخلی پستان توسط پروتز جایگزین می شود. در برخی از عمل ها هم موقعیت نوک پستان تغییر کرده و به جای اولیه خود باز خواهد گشت.

برخی از مواقع بر روی پوست پستان بر اثر بالا رفتن سن، ترک ایجاد می شود. متاسفانه درمان قطعی برای این کشش تعریف نشده است. البته برخی از کرم های موضعی وجود دارند که می توانند ظاهر این ترک ها را بهتر کنند، اما درمان قطعی برای آن هنوز معرفی نشده است. برخی از مطالعات نشان داده اند که مصرف گیاه آب‌ قاشقی (Centella asiatica) همراه با تجویز دارو ترتینوئین در کاهش ظاهر علائم کشش پوست موثر بوده است. لیزر درمانی نیز برای کاهش این ترک ها توصیه می شود.

جلوگیری ایجاد تغییرات پیری در پستان

هیچ راه مطمئنی برای جلوگیری از  تغییرات ایجاد شده بر روی پستان که بر اثر پیری نمایان می شود، وجود ندارد. اما چند راه ساده می تواند ظاهر بدن شما را با بالا رفتن سن همچنان با طراوت نگه دارد. متخصصان معتقدند که ترک سیگار به طور کلی برای سلامت پوست و بافت های بدن مفید است. بنابراین اگر مدت زیادی از این نوع دودها وارد بدن شود، ممکن است به پیری پوست علی الخصوص پوست صورت منجر شود. داشتن خواب کافی و رعایت یک رژیم غذایی سالم که حاوی میوه ها و سبزیجات است و همچنین ورزش کردن می تواند شیب روند پیری را کند کرده و باعث شود تغییرات پیری نتواند به این سادگی ها خود را نشان دهند. غذاهای آنتی اکسیدانی مانند انواع توت های رنگی، آلبالو، کلم بنفش و هر نوع میوه و سبزی پر رنگ باعث می شود رادیکال های آزاد که موجب پیری می شوند از بین بروند. پس بهتر است برای جلوگیری از پیری از این مواد نیز بیشتر استفاده کنید.