مهمترین خواص بامیه و ارتباط مصرف آن با کاهش علائم دیابت

بامیه، از جمله غلاف های سبز خوراکی است که در مناطق گرمسیری رشد می کند. غلاف نابالغ این گیاه در فرهنگ های مختلف تبدیل به غذاهای لذیذی می شوند که علاوه بر خوشمزگی خواص زیادی نیز دارند. یکی از خواص بامیه تاثیر آن بر کنترل دیابت است که البته در این زمینه تحقیقات همچنان در حال پیگیری است. برای دانستن بیشتر در مورد خواص بامیه و روش های استفاده از آن ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

۱۰ مورد از مهمترین خواص بامیه

  1. بامیه بسیار کم کالری است. غلاف بامیه حاوی تنها ۳۰ کالری در هر ۱۰۰ گرم است و اغلب به عنوان بخشی از یک برنامه کاهش وزن توصیه می شود.
  2. این ماده هیچ چربی اشباع یا کلسترولی ندارد.
  3. بامیه می تواند به ثبات سطح قند خون با کاهش جذب آن از روده ها، کمک کند.
  4. بامیه حاوی مقدار زیادی فیبر است و به عنوان یک ملین طبیعی، که می تواند به شما در درمان یبوست کمک کند، عمل می کند. این غلاف، سرشار از ماده موسیلاژ است. موسیلاژ یک ماده سفت و چسبی است که برای روان کردن روده بزرگ مفید است. فیبر موجود در بامیه، باکتری های مفید روده را (پروبیوتیک) تغذیه کرده و با حفظ تعادل pH دستگاه گوارش به سلامت آن کمک می کند.
  5. بامیه سرشار از ویتامین A و سایر آنتی اکسیدان ها است. غلاف های سبز حاوی بتا کاروتن، لوتئین و گزانتین، که همراه با ویتامین A هستند، به حفظ قدرت بینایی و سالم نگه داشتن پوست کمک می کنند. بامیه همچنین برای پیشگیری از آب مروارید مفید است و از ایجاد  لکه ها و جوش ها جلوگیری می کند.
  6. با توجه به فراوانی آنتی اکسیدان ها و فیبر ها در بامیه، یکی از خواص بامیه پیشگیری از سرطان، به خصوص پیشگیری از سرطان کولورکتال است.
  7. بامیه یک منبع غنی از ویتامین C است که به سلامت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. بامیه برای درمان سرفه و پیشگیری از سرماخوردگی نیز مفید است. از آنجا که ویتامین C به عنوان یک ضد التهاب عمل می کنند، بامیه ممکن است برای کاهش علائم آسم خوب باشد.
  8. بامیه حاوی فولات است. هر ۱۰۰ گرم بامیه حدود ۲۲ درصد از مقدار توصیه شده روزانه فولات را فراهم می کند. فولات (اسید فولیک) به ویژه در دوره قبل از بارداری و در طول اوایل بارداری، از جمله مواد مهم است و مصرف آن برای جلوگیری از نقائص هنگام تولد توصیه می شود. مواد غذایی حاوی فولات همچنین می توانند به پاک کردن ریه های شما کمک کنند.
  9. بامیه منبع خوبی از مواد معدنی از جمله آهن، کلسیم، منیزیم و منگنز است.
  10. بامیه حاوی ویتامین K است، که برای سلامت استخوان مهم است و نقش عمده ای در لخته شدن خون دارد.
مهمترین خواص بامیه و ارتباط مصرف آن با کاهش علائم دیابت
مهمترین خواص بامیه و ارتباط مصرف آن با کاهش علائم دیابت

پژوهش ها انجام شده در مورد خواص بامیه و ارتباط آن با دیابت

علاوه بر خصوصیات ذکر شده در بالا برای بامیه، پژوهشگران در پی کشف ارتباط مسقیم دیابت و بامیه هستند. مطالعات تا کنون تنها بر روی مدل های حیوانی انجام شده و خیلی زود هم به نتیجه گیری رسیده اند. یافته های اولیه این تحقیقات امیدوار کننده است. برخی از این پژوهش ها عبارتند از:

در سال ۲۰۱۱، در مقاله ای که در ISRN Pharmaceutics منتشر شد، محققان، بامیه را بر روی موش های مبتلا به دیابت امتحان کردند. برای این کار غلاف بامیه خیس خورده شده را به موش های دیابتی خوراندند. در حالی که گروه کنترل از درمان Na-کربوکسی متیل سلولز (CMC – صمغ سلولز که مشتق شده از سلولز است و اغلب به عنوان قوام دهنده استفاده می شود) استفاده کردند. نتایج نشان داد که بامیه در کاهش جذب گلوکز و کاهش سطح قند خون در موش صحرایی مفید است.

مطالعه دیگری که بر روی موش در سال ۲۰۱۱ انجام شد و در مجله Pharmacy and Bioallied Sciencies منتشر شده است، نتایج مشابهی را نشان می دهد. در این تحقیق موش های دیابتی به مدت ۲۸ روز از تخم پودر شده و عصاره بامیه استفاده کردند. نتایج، کاهش قابل توجهی در میزان قند خون را در آن ها نسبت به گروهی که پودر عصاره بامیه را دریافت نکردند، نشان داد. علاوه بر این، این تحقیق نشان داد که عصاره این گیاه می تواند از طریق پوست نیز میزان قند خون را کاهش دهد. نکته جالب توجه این است که مصرف دوز بالای این ماده نیز در بدن موش ها عوارض ایجاد نکرده و کاملا امن گزارش شده است. در این تحقیق بیان شده که حتی دوز ۲۰۰۰ میلی گرم از این ماده به ازای هر کیلو گرم از وزن کاملا امن است. علاوه بر این، دانشمندان اشاره کردند که بامیه باعث کاهش چربی بالا و پروفایل لیپیدی می شود.

برخی از نگرانی ها برای افراد مبتلا به دیابت

دانشمندان در هنگام تست بامیه در موش های صحرایی به یک نکته مهم دست پیدا کردند. بامیه ممکن است کنترل قند خون را بهبود بخشد، اما نباید آن ها را همراه متفورمین مصرف کرد زیرا ممکن است جذب دارو را کاهش دهد. متفورمین دارویی است که اکثر افراد دیابتی برای پایین نگه داشتن قند خون مصرف می کنند. بنابراین به دلیل ایجاد تداخل بین بامیه و متوفورمین بهتر است تا انجام تحقیقات کامل، بامیه را با این دارو استفاده نکنید. علاوه بر این، اگر شما مبتلا به دیابت هستید و متفورمین مصرف می کنید، خوردن مقدار بسیار زیادی از بامیه ممکن سطح قند خود را افزایش دهد. بنابراین بهتر است قبل از تصمیم قطعی در مورد مصرف بامیه با پزشک خود مشورت کنید.

چگونه از بامیه استفاده کنیم؟

فیبر موجود در این نوع غلاف ها زمانی که تازه و نابالغ هستند و بین ۵ تا ۱۵ سانتی متر قد کشیده اند، به حداکثر میزان خود می رسد. اگر غلاف های بامیه ای که خریده اید زیادی بلند هستند و یا دمی که در بالای گیاه قرار دارد و محل چیدن میوه است خشک شده است باید از مصرف آن اجتناب کنید زیرا این گیاه خواص زیادی برای بدن شما نداشته و تازه نیست. اگر برایتان امکان پذیر است این گیاه را به صورت روزانه خریداری و مصرف کنید. البته نوع تازه آن قابلیت نگهداری ۱ تا ۲ روزه را در فریزر دارد.

غلاف ها را به خوبی بشویید. زیرا ممکن است به مواد شیمایی و آفت کش ها آلوده شده باشند. می توانید برای اطمینان از شستشوی خود از محلول های شستشوی میوه و سبزیجات استفاده کنید و یا از آب نمک برای ضد عفونی کردن بامیه استفاده کنید.

برخی از افراد ترجیح می دهند غلاف را کامل بپزند و سر آن را جدا نکنند اما در برخی از غذاهای در فرهنگ های مختلف بامیه همراه با چوپ سرش استفاده نمی شود. حتی در برخی از فرهنگ ها غلاف را به قطعات کوچک ۱ سانتی خرد کرده و سپس مورد استفاده قرار می دهند.

  • غلاف بزرگ بامیه زمانی که پخته می شوند چسبناک تر می شوند. پس می توانید از آن ها برای قوام سوپ ها و برخی از خورشت های تهیه شده با ماهی استفاده کنید.
  • بامیه با گوشت گاو بسیار لذیذ است پس برای پختن گوشت گاو و یا خورش های تهیه شده با این گوشت مناسب است.
  • اگر می خواهید میزان موسیلاژ (ماده ای که باعث چسبندگی بامیه می شود) را کاهش دهید، در زمان پخت کمی آبلیمو به آن بزنید.
  • غلاف های خرد شده و یا قطعه قطعه شده را می تواند سرخ کرده و سپس با دیگر سبزیجات یا گوشت مخلوط کنید و به عنوان خوراک از آن استفاده کنید.
  • نسخه سالم تری که می تواند خواص بامیه را بیشتر کند، بخار پز کردن آن است. می توانید مقداری بامیه را در ضرف فلزی ریخته و بر روی برنج در حال دم کشیدن بگذارید تا با بخار برنج پخته شود. این کار علاوه بر حفظ بیشتر ویتامین های بامیه با برنج بسیار لذیذ است.
  • شما حتی می توانید از این غلاف به همراه سبزیجات دیگر ترشی درست کنید و در تمام سال از خواص بامیه بهره مند شوید.
  • اگر شما برگ بامیه را در اختیار دارید می توانید آن را در سالادها مانند کاهو و در خورش هایی که حای سبزی هستند نیز استفاده کنید.
  • یکی دیگر از روش های استفاده از بامیه خشک کردن آن است. شما می توانید در فصل فراوانی این گیاه آن را به میزان زیاد تهیه کنید سپس آن را حلقه حلقه کرده و بر روی شوفاژ و یا در آفتاب خشک کنید. به این صورت در تمام طول سال بامیه در اختیار دارید. این بامیه های خشک شده برای قوام دادن به سوپ ها و خورش ها بسیار مناسب هستند.