مهمترین علل ایجاد کابوس در بزرگسالان

اغلب، کابوس در بزرگسالان خود به خودی اتفاق می افتد اما از طرفی نیز ممکن است بعضی از عوامل فیزیکی، روانی و محیطی موجب ایجاد کابوس و اختلالات زمینه ای شبیه به آن شوند. در ادامه به مهمترین علل ایجاد کابوس در بزرگسالان خواهیم پرداخت.

علل ایجاد کابوس در بزرگسالان

  • برخی از افراد کابوس را بعد از خوردن میان وعده در آخر شب تجربه می کنند. خوردن غذا و میان وعده های چرب در آخر شب باعث می شود سوخت و ساز بدن افزایش یابد و در نتیجه سیگنال های مغز فعال تر شوند. در این حالت مغز آرامش لازم برای خوابیدن را ندارد. البته در این زمینه برخی داروها هم می توانند با فرآیند شیمیایی در مغز موجب ایجاد فرکانس و کابوس شوند. داروهایی مانند داروهای ضد افسردگی و مواد مخدر، اغلب با کابوس همراه هستند. داروهای غیر روانی، از جمله برخی از داروهای فشار خون نیز می توانند یکی از علل ایجاد کننده کابوس در بزرگسالان باشند.
  • ترک داروها و موادی مانند الکل و آرام بخش ها نیز می تواند شروع کننده کابوس باشند. در صورتی که با قطع یکباره دارویی، علائم کابوس را در خود مشاهده کردید حتما با پزشک خود مشورت کنید.
  • محرومیت از خواب ممکن است به کابوس بزرگسالان مبدل شود. بد خوابی و بی خوابی های شبانه موجب اختلال در سیستم مغزی شده و زمینه را برای ایجاد کابوس مهیا می کند. البته این عامل هنوز به صورت علمی ثابت نشده است.
مهمترین علل ایجاد کابوس در بزرگسالان
علل ایجاد کابوس در بزرگسالان
  • تعدادی از عوامل روانی می توانند علل ایجاد کابوس در بزرگسالان باشند. به عنوان مثال، اضطراب و افسردگی و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) از جمله عواملی است که باعث می شود مردم تجربه مزمنی از کابوس داشته باشند.
  • کابوس در بزرگسالان  همچنین می تواند با اختلالات خاص در خواب ایجاد می شود. این اختلالات عبارتند از آپنه خواب و سندرم پاهای بی قرار.

اگر هیچ یک از این علل باعث ایجاد کابوس نشوند، این اختلال را می تواند به تنهایی یک اختلال خواب مجزا دانست. کسانی که در خانواده خود سابقه ابتلا به اختلال کابوس دارند، ممکن است بیشتر کابوس های شبانه را تجربه کنند.