معرفی و آشنایی با یکی از مهمترین غذاهای سرطان زا

هات داگ یکی از غذاهای اصلی در آمریکا است که در هر تابستان بالغ بر ۷ میلیارد عدد از آن فروخته می شود. این غذا از قرن ۱۹ میلادی از آلمان وارد آمریکا شد و به سرعت جای خود را در سبد غذایی اکثر مردم جهان باز کرد. تا جای که هات داگ امروزه بخشی از فرهنگ غذایی ملل مختلف از جمله آمریکا است. اما آیا می دانستید که هات داگ، این خوراکی خوشمزه یکی از مهمترین غذاهای سرطان زا در جهان است. با ما در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید تا در مورد هات داگ و ارتباط آن با سرطان اطلاعات بیشتری کسب کنید.

هات داگ، یکی از مهمترین غذاهای سرطان زا

فرقی نمی کند سوسیسی که مصرف می کنید از چه نوعی باشد. در این غذا هیچ چیز طبیعی نیست و کارخانجات تهیه آن از شیوه های کاملا رباتیک برای تولید محصولات خود استفاده می کنند. جالب است بدانید که در هر ساعت بیش از ۳۰۰ هزار هات داگ در جهان تولید می شود. این میزان تولید نسبت به میزان غذاهایی که مردم در سطح جهان در یک ساعت مصرف می کنند، مقدار قابل توجهی است. نکته دیگری که از این عدد برداشت می شود این است که هات داگ این غذاهای خوشمزه، طرفداران بسیاری دارد.

به طور سنتی، هات داگ از مخلوطی از گوشت خوک، گوشت گاو و مرغ تهیه می شود. معمولا برای تهیه این غذا از چربی های کناره گوشت و بخش هایی از مرغ که به سادگی قابل استفاده نیست، استفاده می شود. بخش هایی مانند چربی، گوشت های بی کیفیت و … برای تهیه این خوراکی استفاده می شود. شاید به خاطر همین میزان چربی است که این غذا از نظر اکثر افراد بسیار خوشمزه به نظر می رسد. اما قطعا برای تهیه چنین خوراکی پرطرفداری نمی توان تنها از گوشت استفاده کرد. بنابراین برای افزایش عطر و طعم، درکنار گوشت پر چرب از مواد اولیه زیر نیز استفاده می شود:

  • مقدار زیادی نمک
  • شربت ذرت
  • گلوتامات مونون سدیم (MSG)
  • نیترات
  • مواد شیمیایی دیگر

در ضمن طعم دهنده هایی که در کنار این مواد استفاده می شوند، بسته به نوع هات داگ متفاوت می باشند. زیرا افرادی که در مناطق مختلف جهان زندگی می کنند دارای سلیقه های متفاوتی هستند. اداره کشاورزی ایالات متحده (USDA) تولیدکنندگان را ملزم نمی کند تا طعم دهنده ها را بر روی برچسب کالا بنویسند. بنابراین الزاما شما نمی دانید که چه طعم دهنده ای در این غذا یافت می شود. طعم دهنده های اصلی این خوراکی شامل موارد زیر است:

  • گلوتامات مونون سدیم (MSG)
  • کارمین (نوعی رنگ خوراکی است که از جوشاندن حشره ای کوچک در آمونیاک یا کربنات سدیم تولید می شود)

آیا هات داگ می تواند سرطان ایجاد کند؟

نیترات ها و نیتریت ها در لیست مواد افزودنی مشکوک و مهمترین غذاهای سرطان زا هستند که در تهیه هات داگ از آن ها استفاده می شود. در حرارت بالا، آن ها با آمین ها ترکیب شده و  تشکیل نیتروزامین ها را می دهند. نیتروزامین ها به سرطان به ویژه سرطان روده بزرگ، مثانه، معده و پانکراس مرتبط هستند.

به گفته محققان موسسه تحقیقات سرطان آمریکا، مصرف یک هات داگ در روز خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را ۲۱٪ افزایش می دهد. حتی هات داگ های ارگانیک نیز حاوی نیتریت هستند. گاهی اوقات حتی نیتریت موجود در هات داگ های گیاهی بیشتر از داگ های معمولی است.

در مطالعه ای که توسط محققان دانشگاه هاوایی انجام شد، مشخص گردید که گوشت فرآوری شده به طور کلی خطر ابتلا به سرطان پانکراس را ۶۷ درصد افزایش می دهد.

هات داگ و کمک به چاقی در دوران کودکی

با توجه به مواد موجود در هات داگ نه تنها می توان گفت که این ماده یکی از مهمترین غذاهای سرطان زا است، بلکه این خوراکی در میان غذاهای ناسالم که به افزایش میزان چاقی در دوران کودکی کمک می کند نیز جای دارد. همان طور که می دانید، چاقی یکی از عوامل خطر اصلی در ابتلا به بیماری های مختلف است.

اگر تصور می کنید که بدون هات داگ نمی توانید زندگی کنید بهتر است از نوعی از هات داگ استفاده کنید که ویژگی های زیر را داشته باشد:

  • هات داگی که بدون نیترات باشد.
  • از ۱۰۰٪ گوشت گاو یا ۱۰۰٪ مرغ تهیه شده باشد. میزان کم گوشت در هات داگ نشان می دهد که جایگزین های ارزان و خطرناکی جای آن را گرفته اند.
  • حاوی گلوتامات مونون سدیم، شربت ذرت، مواد نگهدارنده و مواد افزودنی نباشد.
  • بهتر است از گوشت هایی تهیه شده باشند که به صورت ارگانیک پرورش یافته اند. گوشت گاو علف خوار و مرغ های محلی بسیار مغذی تر و مفید تر از گوشت های صنعتی هستند.
  • سعی کنید همراه هات داگ خود مقدار زیادی سبزیجات بخورید تا مواد زائد آن از بدنتان به سادگی دفع شود.