مهمترین مضرات شکر برای بدن

گران بودن شکر در زمان ها قدیم، یک موهبت برای مردم بود. در آن زمان به دلیل همین گرانی مردم کمتر از شکر و قند استفاده می کردند. این در حالی است که ما ۲۰ برابر اجدادمان از این ماده سمی استفاده می کنیم. افزایش میزان مصرف شکر باعث شده تا بیماریهای متابولیکی بیشتری را تجربه کنیم. ما در ادامه با شما از مهمترین مضرات شکر برای بدن صحبت خواهیم کرد.

مضرات شکر برای کبد چیست؟

مشکل اصلی بدن با شکر، پردازش فروکتوز به طور خاص است، این واقعیت است که کبد شما دارای ظرفیت بسیار محدود برای متابولیسم شکر است. در ادامه به شما خواهیم گفت چرا قند برای کبد مضر است و چگونه می تواند منجر به بیماری دبابت شود؟

بخشی از مشکل این است که شما می توانید با خیال راحت و با توجه به سوخت و ساز بدنتان تنها حدود شش قاشق چایخوری شکر در روز مصرف کنید. با این حال به طور متوسط مردم روزانه ۲۰ قاشق شکر مصرف می کنند. بنابراین قند اضافی به چربی بدن متابولیزه می شود، و منجر به بسیاری از بیماری های متابولیک مزمن مانند:

  • دیابت نوع ۲
  • بیماری قلب و عروقی
  • فشار خون بالا
  • زوال عقل
  • و سرطان

می شود.

در سایت مطالعاتی SugarScience ، که در آن بیش از ۸۰۰۰ مطالعه مستقل بر روی قند و نقش آن در بیماری های قلبی، دیابت نوع ۲ و بیماری های کبدی توسط دکتر رابرت لاستینگ و همکارانش منتشر شده است، نتایج زیر در مورد مضرات شکر برای بدن اعلام شده:

  • با گذشت زمان، مصرف مقادیر زیادی از قند اضافه، می تواند منجر به ایجاد استرس و آسیب به ارگان های مهم بدن، از جمله پانکراس و کبد شود. پانکراس، با تولید انسولین برای پردازش قند، می تواند موفق به تنظیم قند خون شود.
  • دوزهای زیادی از فروکتوز قند که در سوخت و ساز بدن در کبد ایجاد می شود توسط کبد به چربی تبدیل شده و در کبد باقی می ماند و بخشی از این فروکتوز به وسیله جریان خون در بدن منتشر می شود.
  • این فرایند به عوامل کلیدی سندرم متابولیک، از جمله چربی خون بالا و یا تری گلیسرید بالا، کلسترول بالا، فشار خون بالا و چربی اضافی تبدیل می شود.
مهمترین مضرات شکر برای بدن
مضرات شکر

سطح قند خون بالا مرزی مرتبط با آسیب های کلیوی

بدن شما طراحی شده است که فقط یک قاشق چای خوری شکر در خون را در یک لحظه تحمل کند. اگر سطح قند خون از یک قاشق در خون در لحظه بالاتر رود می تواند خطر مرگ را در پی داشته باشد.

بدن شما بسیار سخت کار می کند تا از این اتفاق جلوگیری کند. بدن این کار را با تولید انسولین انجام می دهد. هر وعده غذایی یا میان وعده که حاوی میزان زیادی از شکر و کربوهیدرات باشد منجر بهافزایش سریع قند خون می شود. برای جبران این افزایش، لوزالمعده ترشح انسولین را به جریان خون اضافه می کند تا بتواند شما را از مرگ نجات دهد. با این حال به دلیل بالا بودن قند خون، انسولین تنها می تواند آن را تبدیل به چربی کند.

اگر شما از رژیم غذایی استفاده کنید که به طور معمول قند و غلات در آن زیاد باشد، سطح قند خون شما به طور مداوم به نسبت، بالا است و این باعث می شود در بدن حساسیت به انسولین ایجاد شده و نیاز به این هورمون بیشتر و بیشتر شود. در نهایت، بدن شما به انسولین مقاومت نشان داده و شما یک دیابتی تمام عیار می شوید.

مطالعات نشان داد که مردم فقط با کمی افزایش قند خون در معرض خطر بیشتری از بیماری های کلیوی، مثل نفروپاتی دیابتی (hyperfiltration) و پروتئین آلبومین در ادرار خود می شوند. کسانی که با سطح غیر طبیعی قند خون زندگی می کنند احتمال ۹۵ درصد بیشتر به hyperfiltration که یکی از بیماری های کلیوی مرتبط با دیابت است، مبتلا خواهند شد.

آنها همچنین ۸۳ درصد بیشتر احتمال دارد به آلبومین بالا در ادرار خود مبتلا می شوند. تحقیقات گذشته نیز نشان داده که مردم با کمی افزایش قند خون (بدون ابتلا به دیابت یا پیش دیابت)، از نمرات پایینی در تست حافظه برخوردار بودند.