مواد غذایی ایجاد کننده ریفلاکس اسید و سوزش سر دل

سوزش قفسه سینه، احساس طعم تلخی ناخوشایند در گلو، گرفتگی شدید در معده و درد شکم همه علائم مربوط به ریفلاکس اسید معده هستند. بسیاری از افراد، به ریفلاکس اسید مبتلا هستند. این بیماری زمانی اتفاق می افتد که اسفنکتر مری (LES) که مدخل ورودی معده را بسته نگه می دارد، درست عمل نمی کند و اسید معده به مری باز می گردد. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به مواد غذایی ایجاد کننده ریفلاکس اسید و سوزش سر دل اشاره خواهیم کرد.

ریفلاکس اسید می تواند به وسلیه علل زیر ایجاد شود:

  • سیگار کشیدن
  • چاقی
  • خم شدن بعد از غذا
  • مصرف داروهای فشار خون
  • ورزش
  • اختلالات معده

رژیم غذایی نیز نقش کلیدی در ایجاد سوزش سر دل و ریفلاکس اسید دارد. چندین غذا و نوشیدنی وجود دارد که می توانند بافت هایی را که در مری قرار گرفته اند تشدید کنند یا توانایی اسفنکتر مری را برای بسته شدن کاهش دهند.

در واقع، کارشناسان توصیه می کنند که برای جلوگیری از این عارضه باید مواد غذایی ایجاد کننده ریفلاکس اسید و سوزش سر دل را شناسایی کنید. به یاد داشته باشید، افراد مختلف ممکن است دارای عوامل مختلفی برای ایجاد این بیماری باشند.

مواد غذایی ایجاد کننده ریفلاکس اسید

شکلات

مواد غذایی ایجاد کننده ریفلاکس اسید و سوزش سر دل
مواد غذایی ایجاد کننده ریفلاکس اسید و سوزش سر دل

اگر دوست دارید که شکلات بخورید اما اغلب از سوزش سر دل رنج می برید، وقت آن است که از این خوراکی شیرین دل بکنید. به سه دلیل مصرف شکلات برای افراد مبتلا به ریفلاکس اسید بد است.

  1. اول این که این ماده حاوی کافئین و سایر محرک هایی مانند تئوبرومین است که باعث ریفلاکس می شوند. تئوبرومین نوعی از متیلکسانتین است که می تواند ماهیچه های اسفنکتر مری را شل کرده و به طور مستقیم باعث افزایش احتمال بازگشت اسید به مری شود.
  2. ثانیا، شکلات چربی زیادی دارد. به همین دلیل هضم آن طول می کشد و می تواند باعث ریفلاکس شود.
  3. سوم اینکه، کاکائو در این ماده می تواند مشکل ایجاد کند. کاکائو می تواند سلول های ماهیچه تحتانی مری را شل کرده و اجازه بازگشت اسید به مری را صادر کند.

شکلات تلخ به اندازه شکلات شیری یا شکلات معمولی بد نیست، اما بهتر است از این محرک اصلا استفاده نکنید.

الکل

هر نوع نوشیدنی الکلی ممکن است موجب ریفلاکس شود. الکل می تواند دریچه مری را شل کرده و منجر به ریفلاکس شود. این ماده تولید اسید در معده را تحریک می کند و باعث می شود که وضعیت معده و مری بدتر شود.

در مطالعه ای که در سال ۲۰۰۴ در World Journal of Gastroenterology منتشر شده مشخص گردید که مصرف الکل زیاد (۲۱۰ گرم یا بیشتر از ۲۱۰ گرم در هفته) به عنوان یکی از عوامل خطر برای ابتلا به بیماری ریفلاکس معده (GERD) شناخته می شود.

بعدها، یک مطالعه دیگر که در سال ۲۰۰۶ در Alimentary Pharmacology & Therapeutics منتشر شد گزارش داد که مصرف نوشابه های الکلی مانند شراب و آبجو موجب ریفلاکس گوارش در بیماران مبتلا به GERD می شود.

یک مطالعه دیگر نیز در سال ۲۰۱۰ در مجله Zhejiang University SCIENCE B گزارش داد که قرار گرفتن مری و معده در معرض الکل ممکن است به مخاط دهان و مری آسیب مستقیم وارد کند. علاوه بر این، استالدئید سمی متابولیزه شده از الکل می تواند بر عملکرد مری و معده تاثیر بگذارد.

قهوه

مواد غذایی ایجاد کننده ریفلاکس اسید و سوزش سر دل
مواد غذایی ایجاد کننده ریفلاکس اسید و سوزش سر دل

اگر دوست دارید تمام طول روز قهوه بخورید، وقت آن است که این نوشیدنی را با چای گیاهی عوض کنید. کافئین در قهوه برای افرادی که از سوزش سر دل و رفلکس اسید رنج می برند مضر است. این ماده باعث افزایش اسیدیته در معده می شود و رفلاکس اسید به وجود می آورد.

قهوه بر روی اسفنکتر مری فشار وارد می کند و به این ترتیب می تواند باعث ایجاد یا تشدید سوزش سر دل در افراد حساس شود.

علاوه بر این، قهوه سرعت فرآیند تخلیه معده را افزایش می دهد. این موضوع باعث می شود که محتویات بسیار اسیدی معده زودتر از حد معمول به روده کوچک منتقل شود. این محتویات اسیدی ممکن است به بافت روده آسیب برسانند.

همراه با قهوه، باید از مصرف سایر مواد غذایی و نوشیدنی هایی حاوی کافئین مانند چای، سودا و نوشیدنی های انرژی زا خودداری کنید.

گوجه فرنگی

اگر ریفلاکس معده دارید بهتر است از گوجه فرنگی و محصولات تهیه شده با گوجه فرنگی استفاده نکنید. گوجه فرنگی غنی از اسید سیتریک، اسید مالیک و اسید آسکوربیک است که می توانند معده و مری را تحریک کنند.

هنگامی که این اسیدها مصرف می شوند، معده شروع به تولید اسید می کند. ازدیاد اسید در معده موجب می شود که محتویات معده وارد مری شود.

از مصرف گوجه فرنگی و همچنین محصولات مبتنی بر گوجه فرنگی مانند کچاپ، سس گوجه فرنگی، سس پاستا و سس چیلی اجتناب کنید.

نوشیدنی های گازدار

مواد غذایی ایجاد کننده ریفلاکس اسید و سوزش سر دل
مواد غذایی ایجاد کننده ریفلاکس اسید و سوزش سر دل

سودا و سایر نوشابه های گازدار نیز به دو دلیل باعث سوزش سر دل و ریفلاکس اسید می شوند.

  • اول، حباب های کربناته درون معده گسترش می یابند، و افزایش انقباض آن ها می تواند باعث ریفلاکس اسید معده شود.
  • ثانیا، گازهای به صورت کربن در آمده در این نوشیدنی ها از نظر طبیعی اسیدی هستند. هنگامی که این نوشیدنی ها را می نوشید، حجم اسید معده بسیار بالا می رود. بنابراین وضعیت فعلی تان بدتر می شود.

برای جلوگیری از ریفلاکس اسید، سعی کنید مصرف نوشیدنی های گازدار خود را محدود کنید. اگر نمی توانید مقاومت کنید، سعی کنید این نوشیدنی ها را صبح یا اوایل روز بخورید، زیرا ریفلاکس در شب یا زمانی که دراز می کشید، بدتر می شود.

مرکبات

مرکباتی مانند پرتقال، لیمو و گریپ فروت می توانند علائم ریفلاکس و همچنین سوزش سر دل را بدتر کنند. از این رو، از مصرف این میوه ها اجتناب کنید.

مرکبات دارای اسید هستند و باعث سوزش دستگاه گوارش می شوند. خاصیت اسیدی زیاد در مرکبات، اسفنکتر مری را شل کرده و علائم ریفلاکس را تشدید می کند. به ویژه هنگامی که با معده خالی خورده شود.

همراه با معده، مری نیز بر اثر استفاده از اسید مرکبات دچار اختلال و آسیب می شود. بنابراین سعی کنید در طول روز از میوه هایی استفاده کنید که نیازهای بدنتان را برآورده می کنند اما اسیدی نیستند.

بهتر است از میوه های قلیایی مثل سیب، گلابی، موز و خربزه استفاده کنید.

گوشت چرب

مواد غذایی ایجاد کننده ریفلاکس اسید و سوزش سر دل
مواد غذایی ایجاد کننده ریفلاکس اسید و سوزش سر دل

یکی دیگر از عوامل مؤثر در رفلاکس اسید، مصرف گوشت قرمز پر چرب و گوشت گوسفندی است. برای جلوگیری از ریفلاکس اسید بهتر است از خوردن گوشت ها پرچرب اجتناب کنید.

گوشت دارای چربی زیاد است و نیاز به زمان زیادی برای هضم دارد. از آن جا که گوشت مدت زیادی در معده می مانند، این عضو سیستم گوارش به مدت بیشتری در حالت انقباض است. این فشار طولانی مدت روی اسفنکتر مری در نهایت سبب می شود تا مقداری از محتویات معده وارد مری شود.

غذاهای سرخ شده و چرب نیز سرعت روند تخلیه معده را به تاخیر می اندازند و می توانند روده را تضعیف کنند. بنابراین روند هضم تحت تاثیر قرار می گیرد.

نعناع

در حالی که نعناع می تواند نفخ معده را کم کند، اما این گیاه علائم سوزش سر دل و ریفلاکس اسید را نیز تشدید می کند. نعنا باعث شل شدن اسفنکتر مری شده و این مشکل را بدتر می کند، به ویژه برای افرادی که از GERD رنج می برند.

اگر از ریفلاکس اسید رنج می برید، به طور کامل از مصرف نعناع اجتناب کنید.

سیر

مواد غذایی ایجاد کننده ریفلاکس اسید و سوزش سر دل
مواد غذایی ایجاد کننده ریفلاکس اسید و سوزش سر دل

در حالی که سیر به درمان عفونت ها و سرماخوردگی کمک می کند، اما این ماده یکی از مواد غذایی ایجاد کننده ریفلاکس اسید است. سیر نه تنها محتویات اسید معده را افزایش می دهد؛ بلکه باعث می شود که با کاهش سرعت تخلیه معده ریفلاکس اسید ایجاد شود.

این ماده همچنین فشار وارده روی اسفنکتر پایینی مری را کاهش می دهد، و به این ترتیب باعث می شود که اسید های گوارش به عقب برگردند.

اگر می توانید از سیر اجتناب کنید. اما اگر دل کندن از سیر برایتان سخت است می توانید در مقادیر کم و در قالب پخته از این ماده استفاده کنید. پیاز نیز مانند سیر می تواند علایم ریفلاکس را در برخی افراد بدتر کند.

پنیر

پنیر یکی دیگر از مواد غذایی ایجاد کننده ریفلاکس اسید است. چربی زیاد در پنیر، سرعت تخلیه معده را کاهش می دهد و محتویات آن را به سمت مری هدایت می کند. به علاوه، هضم پنیر باعث می شود که معده اسید بیشتری از حد معمول تولید کند.

پروتئین در پنیر نیز ممکن است باعث تولید بیش از حد اسید در معده شود و سوزش سر دل را بدتر کند.

افراد مبتلا به سوزش سر دل باید از مصرف پنیر هایی مانند پنیر خامه ای، پارمسان و استیلتون که چربی زیادی دارند اجتناب کنند. اگر نیاز به خوردن پنیر دارید، پنیرهای کم چرب مانند پنیر، ریکوتا را انتخاب کنید.

نکات اضافی در مورد مواد غذایی ایجاد کننده ریفلاکس اسید

  • هر گونه غذای سرخ شده می تواند رفلاکس شما را تشدید کند، از این رو از مصرف غذاهای سرخ شده نیز اجتناب کنید.
  • دو ساعت قبل از خواب غذا نخورید.
  • خوردن چهار یا پنج وعده غذایی کوچک در طول روز را به جای دو یا سه وعده غذایی حجیم امتحان کنید.
  • از غذاهای دارای چاشنی و ادویه زیاد استفاده نکنید.
  • هنگام پخت و پز، از گیاهان و ادویه جات تازه استفاده کنید، زیرا آنها نسبت به نوع خشک شده خود کمتر باعث ایجاد ریفلاکس می شوند.