مواد غذایی دارای آنزیم های گوارشی

اندام های زیادی با یکدیگر همکاری می کنند تا دستگاه گوارش را تشکیل دهند. این ارگان ها غذا و مایعاتی را که می خورید، به شکل های ساده تر مانند پروتئین ها، کربوهیدرات ها، چربی ها و ویتامین ها تجزیه می کنند. این مواد مغذی طی حرکت در مسیر روده کوچک به جریان خون منتقل می شوند. در آن جا این مواد به شکل انرژی برای رشد و ترمیم بدن استفاده می شود. حضور آنزیم های گوارشی برای انجام این فرایند ضروری است. زیرا این آنزیم ها مولکول هایی مانند چربی ها، پروتئین ها و کربوهیدرات ها را به مولکول های کوچکتر  که می توانند به راحتی جذب شوند، تبدیل می کنند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت می خواهیم به معرفی مواد غذایی دارای آنزیم های گوارشی بپردازیم.

سه نوع آنزیم گوارشی در بدن وجود دارد:

  • پروتئاز: پروتئین را به پپتیدهای کوچک و اسیدهای آمینه تبدیل می کند
  • لیپاز: چربی را به سه اسید چرب و یک مولکول گلیسرول تقسیم می کند
  • آمیلاز: کربوهیدرات هایی مانند نشاسته را به قندهای ساده تبدیل می کند

آنزیم های دیگری که در روده کوچک تولید می شوند عبارتند از:

  • لاکتاز
  • مالتاز
  • سوکساز

اگر بدن قادر به تولید آنزیم های کافی نباشد، مولکول های غذایی نمی توانند به طور مناسب هضم شوند. این کمبود می تواند به اختلالات گوارشی مانند عدم تحمل لاکتوز منجر شود. بنابراین، مصرف مواد غذایی دارای آنزیم های گوارشی می تواند به بهبود هضم کمک کند.

آشنایی با مهمترین مواد غذایی دارای آنزیم های گوارشی

آناناس

آناناس یک میوه گرمسیری و خوشمزه است که حاوی آنزیم های گوارشی نیز می باشد. به طور خاص، آناناس حاوی یک گروه از آنزیم های گوارشی به نام بروملین است.

این آنزیم جزء آنزیم های پروتئاز است که پروتئین را به بلوک های ساختمانی مانند اسیدهای آمینه، تجزیه می کند. این روند هضم و جذب پروتئین ها را ساده می کند.

مطالعه ای که بر روی افراد مبتلا به نارسایی لوزالمعده (بیماری است که در آن پانکراس قادر به تولید آنزیم های کافی نیست) انجام شد نشان داد که مصرف بروملین همراه با مکمل آنزیمی باعث افزایش هضم می شود.

پاپایا

پاپایا یکی دیگر از میوه های استوایی است که غنی از آنزیم های گوارشی می باشد. پاپایا مانند آناناس شامل آنزیم هایی است که به هضم پروتئین ها کمک می کند. با این حال، این میوه حاوی گروه دیگری از پروتئازهای شناخته شده به نام پاپایین نیز می باشد.

مطالعات نشان داده اند که استفاده از مکمل پاپایا ممکن است به کاهش علائم گوارشی IBS، مانند یبوست و نفخ کمک کند.

اگر می خواهید پاپایا استفاده کنید، فقط مطمئن شوید که نوع رسیده ولی خامش را استفاده می کنید، زیرا قرار گرفتن در معرض حرارت می تواند آنزیم های گوارشی این میوه را از بین ببرد.

همچنین پاپایا نرسیده یا نیمه رسیده می تواند برای زنان باردار خطرناک باشد، زیرا ممکن است انقباضات رحم را تحریک کند.

انبه

انبه یک میوه گرمسیری آبدار است که در تابستان بیشتر رشد می کند. این میوه حاوی آنزیم های گوارشی آمیلاز است. آمیلاز گروهی از آنزیم هایی است که کربوهیدرات نشاسته (کربوهیدرات پیچیده) را به قندهایی مثل گلوکز و مالتوز تجزیه می کند.

آنزیم های آمیلاز در انبه، وقیت میوه رسیده است فعال تر می شوند. به همین دلیل است که رنگ انبه رسیده کمی متفاوت است. آمیلاز توسط پانکراس و غدد بزاقی نیز ساخته می شود. این آنزیم به تجزیه کربوهیدرات ها کمک می کند و باعث می شود که کربوهیدرات ها به راحتی توسط بدن جذب شوند.

به همین دلیل اغلب توصیه می شود قبل از بلع غذا آن را به صورت کامل بجوید، زیرا آنزیم های آمیلاز در بزاق به کاهش هیدروژن و جذب کربوهیدرات ها کمک می کنند.

عسل

برآوردها نشان می دهد که آمریکایی ها هر ساله بیش از ۴۰۰ میلیون پوند عسل مصرف می کنند. این مایع خوشمزه غنی از بسیاری از ترکیبات مفید، از جمله آنزیم های گوارشی است.

در زیر آنزیم های موجود در عسل، به ویژه عسل خام را معرفی می کنیم:

  • Diastases: نشاسته را به مالتوز تجزیه می کند
  • آمیلاز: نشاسته را به قندهایی مانند گلوکز و مالتوز تقسیم می کند
  • Invertases: ساکارز که یک نوع شکر است را به گلوکز و فروکتوز تبدیل می کند
  • پروتئازها: پروتئین ها را به اسیدهای آمینه تقسیم می کند

موز

موز یکی دیگر از میوه هایی است که حاوی آنزیم های طبیعی می باشد. این میوه حاوی آمیلا و گلوکوزیداز می باشد. آمیلا و گلوکوزیداز دو گروه از آنزیم هایی هستند که کربوهیدرات های پیچیده مانند نشاسته را به قندهای کوچکتر تبدیل می کنند.

مانند انبه، آنزیم های موز رسیده نیز بیشتر نشاسته را به قندها تبدیل می کنند. به همین دلیل موز زرد رسیده بسیار شیرین تر از موز سبز نرسیده است. موز همچنین منبع خوبی از فیبر است و ممکن است به سلامت سیستم گوارشی کمک کند. یک موز متوسط ​​(۱۱۸ گرم) ۳٫۱ گرم فیبر دارد.

مطالعه ای دو ماهه ای که بر روی ۳۴ زن انجام شد ارتباط مصرف موز و رشد باکتری های سالم در روده، مورد بررسی قرار گرفت. زنانی که روزانه دو موز مصرف کرده بودند افزایش متوسط ​​و غیرمستقیم باکتری های سالم روده را تجربه کردند.

آووکادو

بر خلاف سایر میوه ها، آووکادو منحصر به فرد است زیرا هم حاوی چربی های سالم می باشد و هم قند کمی دارد. این میوه نیز حاوی آنزیم های گوارشی لیپاز است. این آنزیم کمک می کند تا مولکول های چربی به مولکول های کوچکتر مانند اسیدهای چرب و گلیسرول تبدیل شود و بهتر و راحت تر جذب شوند.

البته لیپاز توسط پانکراس نیز ساخته می شود. بنابراین لازم نیست آن را از طریق رژیم غذایی دریافت کنید. با این حال، مصرف مکمل لیپاز می تواند به کاهش علائم اختلال در هضم، به ویژه پس از مصرف غذاهای پرچرب، کمک کند.

آووکادو همچنین حاوی آنزیم های دیگری از جمله پلی فنول اکسیداز است. این آنزیم مسئول قهوه شدن رنگ سبز آوکادو در حضور اکسیژن است.

کفیر

کفیر یک نوع نوشیدنی است که برای بدن خواص زیادی دارد. این نوشیدنی با اضافه کردن مخمر به شیر تهیه می شود. این مخمر در واقع باکتری های اسید لاکتیک و باکتری های اسید استیک است.

در طی تخمیر، باکتری ها قندهای طبیعی موجود در شیر را تبدیل به اسیدهای آلی و دی اکسید کربن می کنند. این فرایند شرایطی را ایجاد می کند که به رشد باکتری ها کمک می کند و مواد مغذی، آنزیم ها و سایر ترکیبات مفید را به نوشیدنی اضافه می کند.

کفیر حاوی بسیاری از آنزیم های گوارشی، از جمله لیپاز، پروتئاز ها و لاکتاز نیز می باشد.

لاکتاز هضم لاکتوز، شکر موجود در شیر که اغلب افراد در هضم آن مشکل دارند را به عهده دارد. یک مطالعه نشان داد که کفیر در افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز، هضم لاکتوز را بهبود می بخشد.

کیوی

کیوی یک منبع عالی از آنزیم های گوارشی است، به ویژه پروتئین actinidain. این آنزیم به هضم پروتئین ها کمک می کند. علاوه بر این، کیوی حاوی بسیاری از آنزیم های دیگر است که به رسیدن میوه کمک می کند.

دانشمندان معتقدند که آتیینیدین یکی از عواملی است که موجب می شود کیوی برای هضم مفید باشد. یک مطالعه حیوانی نشان داد که اضافه کردن کیوی به رژیم غذایی، هضم پروتئین گوشت گاو، گلوتن و پروتئین سویا را در معده بهبود می بخشد.

مطالعه دیگری اثر اکتینیدین را بر روی هضم بدن حیوانات بررسی کرد. نتایج نشان داد که حیواناتی که از اکتینیدین استفاده کرده بودن هضم موثرتری داشتند. گوشت در معده این حیوانات سریع تر حرکت می کرد.

بسیاری از مطالعات انسانی نیز نشان داده اند که کیوی عمل هضم را بهبود می بخشد و یبوست را کاهش می دهد.

مواد غذایی دارای آنزیم های گوارشی
مواد غذایی دارای آنزیم های گوارشی

زنجبیل

هزاران سال است که بشر از زنجبیل برای پخت و پز و در طب سنتی استفاده می کند. برخی از خواص چشمگیر زنجبیل به آنزیم های گوارشی این ماده مربوط می شود. زنجبیل حاوی protease zingibain است که پروتئین ها را به بلوک های ساختمانی تبدیل می کند.

مطالعات انجام شده بر روی بزرگسالان سالم و افرادی که دارای سوء هاضمه هستند نشان می دهد که زنجبیل به افزایش انقباض سریع غذا در معده کمک می کند.

مطالعات حیوانی نیز نشان داده اند که برخی از ادویه جات مانند زنجبیل، باعث افزایش تولید آنزیم های گوارشی مانند آمیلا و لیپاز در بدن می شوند. از طرفی به نظر می رسد که زنجبیل یک درمان امیدوار کننده برای تهوع و استفراغ است.

نکته پایانی

آنزیم های گوارشی پروتئین هایی هستند که مولکول های بزرگتر مانند چربی ها، پروتئین ها و کربوهیدرات ها را به مولکول های کوچکتر تبدیل می کنند. این پروتئین ها پس از تبدیل راحت تر توسط بدن جذب می شوند.

بدون آنزیم های گوارشی کافی، بدن قادر به هضم ذرات مواد غذایی نیست و این موضوع ممکن است منجر به عدم تحمل غذایی شود. آنزیم های گوارشی را می توان از طریق مکمل ها یا به طور طبیعی از طریق مصرف مواد غذایی دارای آنزیم های گوارشی دریافت کرد.

مواد غذایی دارای آنزیم های گوارشی عبارتند از: آناناس، پاپایا، انبه، عسل، موز، آووکادو، کفیر، کیوی و زنجبیل. اضافه کردن هر یک از این مواد غذایی به رژیم غذایی ممکن است به بهبود هضم و سلامت روده کمک کند.

منابع:

  1. Properties and therapeutic application of bromelain: a review
  2. Comparative trial of Nutrizym in chronic pancreatic insufficiency
  3. Papain Degrades Tight Junction Proteins of Human Keratinocytes In Vitro and Sensitizes C57BL/6 Mice via the Skin Independent of its Enzymatic Activity or TLR4 Activation
  4. Papaya preparation (Caricol®) in digestive disorders
  5. Mango starch degradation. II. The binding of alpha-amylase and beta-amylase to the starch granule
  6. Honey in dermatology and skin care: a review
  7. Characterization of honey amylase
  8. Amylase Activity in Banana Fruit: Properties and Changes in Activity with Ripening
  9. Amylolytic activity in fruits: comparison of different substrates and methods using banana as model
  10. Plant sources of acid stable lipases: potential therapy for cystic fibrosis
  11. Lipase Supplementation before a High-Fat Meal Reduces Perceptions of Fullness in Healthy Subjects
  12. Milk kefir: composition, microbial cultures, biological activities, and related products
  13. Microbiological, technological and therapeutic properties of kefir: a natural probiotic beverage
  14. Kefir improves lactose digestion and tolerance in adults with lactose maldigestion
  15. Pre-rigor infusion with kiwifruit juice improves lamb tenderness
  16. Actinidin from kiwifruit (Actinidia deliciosa cv. Hayward) increases the digestion and rate of gastric emptying of meat proteins in the growing pig
  17. Effect of ginger on gastric motility and symptoms of functional dyspepsia