مواد غذایی زمستانی مفید و مناسب فصول سرد

برف سفید، پتوی گرم، شب های طولانی و یلدای زمستانی، می تواند اوقات خوشی را برای شما رقم بزند. اما در آب و هوای سرد داشتن یک بدن سالم و قوی، چالشی مهم است. مواد غذایی زمستانی موادی هستند که برای بدن و پوست شما در هنگام سرما مفید اند. و با کمی برنامه ریزی به شما اجازه می دهند زمستانی خوب و سلامت را سپری کنید.

در این مطلب مجله پیام سلامت مهمترین مواد غذایی زمستانی مفید را به شما معرفی خواهیم کرد.

نارنگی و پرتغال

پرتقال یکی از بهترین میوه های خانواده مرکبات برای مصرف در زمستان است. آن ها حاوی سطوح بالایی از ویتامین C و آنتی اکسیدان هستند. سلول های سیستم ایمنی بدن بخصوص فاگوسیت ها و سلول های T، برای انجام وظایف خود، به این مواد، نیازمند هستند.

همچنین خوردن یک پرتقال در روز خطر ابتلا به کمبود ویتامین C، که در کاهش مقاومت بدن در برابر یک پاتوژن خاص موثر است را کاهش می دهد.

همچنین پتاسیم موجود در نارنگی محافظی طبیعی برای پوست در برابر اشعه های ماوراء بنفش خورشید است. نارنگی همینطور دارای اسیدهای آمینه ای است که در مراقبت از پوست موثر هستند.

این میوه ها آب دار، خوشمزه و البته کم کالری هستند. در نتیجه می تواند در زمستان روزانه چند عدد از آن ها را نوش جان کنید. همینطور می تواند از آن ها در سالاد نیز استفاده کنید.

هویج

خوردن یک هویج شیرین و یا مزه مزه کردن یک سوپ داغ هویج، در حالی که زیر پتو لم داده اید؛ ایده خوبی برای صرف یکی از انواع مواد غذایی زمستانی مفید، است.

در واقع هویچ یکی زا مواد غذایی زمستانی خارق العاده برای فصول سرد است.

همیج ها دارا مقادیر بالایی از بتاکاروتن هستند. بتاکاروتن ها در بدن به ویتامین A تبدیل می شود. و این ویتامین یکی از ویتامین های مفید برای حفظ قدرت و سلامت سیستم ایمنی بدن است. و در کاهش عفونت، بخصوص  عفونت ریه و کاهش مشکلات تنفسی ناشی از آن، موثر است.

هویج همیچنین در داشتن پوستی سالم و درخشان، در فصول سرد، موثر است. ویتامین A و آنتی اکسیدان های موجود در هویج، موجب ترمیم سریع تر بافت های پوست شده و از خشک و پوسته پوسته شدن پوست، جلوگیری می کند. همچنین هویج باعث جلوگیری از، از دست دادن رطوبت پوست در فصل زمستان خواهد شد.

هویج را می توانید در سالاد و سوپ استفاده کنید. و ا حتی آن را به عنوان یک میوه مستقل، مصرف نمایید.

چقندر

رنگ قرمز چقندر و برگ های سبز آن، نه تنها به سالاد و سوپ های زمستانی تان رنگ و رو می دهد. بلکه به شما کمک می کند تا در زمستان سالم بمانید.

چقندر دارای مواد شیمیایی طبیعی مفید و انواع آنتی اکسیدان است. که در محافظت از سیستم ایمنی بدن در مقابل رادیکال های آزاد (که به سلول های سالم و DNA آن ها آسیب می رساند) موثر است.

چقندر همچنین به عنوان سوختی برای سلول های سفید خون عمل می کند. سلول های سفید نیز با از بین بردن عفونت های روده، به رشد باکتری های مفید در بدن کمک می کنند.

چقندر قند را می توان به صورت پخته و شیرین، بخار پز یا ترشی، استفاده کرد. همینطور با کمک آن می توان سالاد و سوپ نیز آماده کرد.

تخم مرغ

خوردن تخم مرغ کامل در طول ماه های زمستان بسیار حیاتی است. زرده شامل بیش از ۹۰ درصد از کلسیم و آهن موجود در یک تخم مرغ، و سفیده تقریبا حاوی نیمی از پروتئین موجود در تخم مرغ است. در واقع تخم مرغ حاوی نسبت های مناسبی از همه اسیدهای آمینه ضروری مورد نیاز بدن است.

پروتئین موجود در تخم مرغ به عنوان سوخت بدن در تولید آنتی بادی ها عمل می کند. و آنتی بادی ها سلاح بدن برای مبارزه با عفونت ها و بیماری ها در طول زمستان است.

همچنین مصرف تخم مرغ به عنوان صبحانه به دلیل تامین انرژی پایدار به وسیله پروتئین فراوان؛ به حفظ وزن سالم بدن کمک می کنم.

یک عدد تخم مرغ دارای ویتامین B2، B12، A و E و هیمنطور آهن، فسفر و مواد معدنی است؛ که همگی برای سلامت بدن ضروری هستند.

تخم مرغ نیز دارای قدرت آنتی اکسیدانی مناسبی برای مبارزه با بیماری ها است. مصرف تخم مرغ به صورت آبپز، نیمرو و املت، صبحانه ای خوشمزه و مفید برای آغاز یک روز زمستانی خواهد بود.

فقط مطمئن باید که تخم مرغ را به صورت خام یا نیم پخته مصرف نمی کنید. چراکه باکتری های موجود در آن می تواند به سلامت شما آسیب بزند.

زنجبیل

وقتی به مواد غذایی زمستانی مفید فکر می کنید؛ زنجبیل را فراموش نکنید. زنجبیل می تواند یک چای گرم و مفید را برای شما فراهم کند. زنجبیل با طبع گرم خود باعث گرم شدن بدن می شود. همیطنور این ماده یک آنتی اکسیدان قوی است که با رادیکال هیا آزاد بدن مبارزه کرده و رد نتیجه به افزایش توان سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

خوردن زنجبیل در هنگام سرماخوردگی و آنفولانزا به عنوان یک آنتی بیوتیک عمل می کند. و در کاهش التهاب و ورم مفاصل که در طول زمستان شدیدتر می شود، بسیار موثر است.

زنجبیل همچنین در بهبود هضم غذا و داشتن پوستی صاف و بی عیب و نقص موثر است. و در نهایت اینکه زنجبیل ماده ای موثر برای حفظ سطح طبیعی قند خون است.

نوشیدن ۲ تا ۳ فنجان چای زنجبیل در طول روز در زمستان، علاوه بر مزایای بالا، تحمل سرما را برا شما ساده تر می سازد.

یک برش کوچک از زنجیل به اندازه یک قاشق غذاخوری را به همراه ۲ فنجان آب در یک قابلمه کوچک و روی حرارت زیاد به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید. سپس کمی عسل و یک قاشق چای خوری آب لیمو به آن اضافه کرده و نوش جان نمایید.

زردچوبه

زرد چوبه دارای یکی از بالاترین میزان های انتی اکسیدان است. از یان رو برا بهبود سیستم ایمینی بدن به شدت مفید است. همینطور زردچوبه درمانی جدی برای ورم مفاصل و التهاب آن هاست. در نتیجه مصرف آن در زمستان را جدی بگیرید.

زردچوبه با رادیکال های آزادی که به پوست آسیب می زنند، مبارزه می کند و در نتیجه صمرف آن به داشتن پوستی صاف و شفاف کمک می کند.

اضافه کردن زردچوبه به یک لیوان شیر، نوشیدنی مفیدی را برای شما فراهم می کند. در واقع، شیر زردچوبه گرم یک درمان خانگی محبوب برای سرفه، احتقان، سرماخوردگی و آنفولانزا است. این امر به ویژه در برابر سرفه خشک به شدت موثر است.

برای تهیه این نوشیدنی یک فنجان شیر را روی گاز گرم کنید. سپس نصف قاشق چای خوری پودر زردچوبه را در آن ریخته و خوب هم بزنید. ۱ یا ۲ قاشق چای خوری پودر زنجبیل و یک حبه هل نیز به این ترکیب بیافزایید. و اجازه دهید چند دقیقه بجوشد. نوشیدنی شما آماده است. هرگاه به اندازه کافی حرارتش کم شد می توانید آن را بنوشید.

بادام

خوردن انواع آجیل ها، بخصوص یک پیاله بادام بو داده، رد یک عصر زمستانی بسیار مطبوع است.

بادام یکی از بهترین مواد غذایی زمستانی مفید برای شماست؛ که سلامت تان را در طول زمستان حفظ می کند. بادام دارای انتی اکسیدان بالا، همچنین پروتئین با کیفیت بالا، منیزیم، فیبر، ویتامین B، کلسیم، پتاسیم، فسفر، روی، آهن و چربی های سالم، است. بادام باعث کاهش هوس قند در بدن و کمک به حفظ وزن طبیعی، می شود.

ویتامین E موجود در بادام پوست را تقویت کرده و اثرات مضر اشعه های فرابنفش آفتاب را روی پوست کاهش می دهد. بادام ضد پیری و چین و چروک است.

روزانه ۱۵ تا ۲۰ دانه بادام می تواند یک میان وعده سالم و خوشمزه برای شما باشد. با این حال، بادام سرشار از چربی های اشباع نشده و کالری زیاد است؛ و شما نبایددر خوردن آن افراط کنید.

ماساژ بدن با روغن بادام نیز قبل از حمام، می تواند از خشکی پوست نشای از سرمای هوا، جلوگیری کند.

آووکادو

روزهای سرد زمستان بهترین زمان برای لذت بردن از میوه آووکادو است. آوکادو چیزهای زیادی برای ارائه به شما دارد که از آن جمله می توان به ویتامین های A، C و E و همچنین اسید فولیک، منیزیم و پتاسیم اشاره کرد.

همچنین چربی های اشباع نشده موجود در اووکادو علاوه بر کمک به سلامت قلب، در حفظ رطوبت پوست و جلوگیری از چین و چروک شدن آن، بسیار موثر است. بهتر است بدانید که آووکادو با تولید کلاژن در بالا بردن استحکام و خاصیت ارتجاعی پوست نیز بسیار موثر است.

کلم بروکلی

کلم بروکلی منبع غنی آنتی اکسیدان، انواع ویتامین ها بخصوص ویتامین C و فیبر، بتا کاروتن، فولات و پتاسیم و انواع مواد معدنی است.

کلم بروکلی را به هر طریقی که می دانید و دوست دارید (خام، آب پز، در سوپ و سالاد و…) مصرف کنید. این ماده دشمن چاقی، لاغر کننده و ترمیم کننده پوست خشک و پیر شده است.

در نهایت فراموش نکنید که علاوه بر مواد غذایی زمستانی گفته شده در این مطلب، مصرف موادی مثل شکلات تلخ، چای سبز، سیب زمینی شیرین، دانه چیا، شکر زرد، کدو تنبل، تخمه کدو، عسل، بلغور یا جو دوسر و گریپ فروت، می تواند زمستان سالم تر، راحت تر و شادتری را برای شما به ارمغان آورد.