مواد غذایی سرشاز از ویتامین K2 و تاثیر آن بر سلامت بدن

ویتامین K2 که به نام menaquinone نیز شناخته می شود، ریز مغذی محلول در چربی است که به خانواده ویتامین K تعلق دارد. ویتامین K2 و K1 که در مجموع به نام فیلوکینون نیز شناخته می شوند، نقش مهمی در فرایند انعقاد خون بدن بازی می کنند. کمبود ویتامین K1 و K2 می تواند منجر به خونریزی غیرقابل کنترل شود. علاوه بر این، ویتامین K2 دارای خواص درمانی قابل توجهی دیگری نیز می باشد. اگر چه کمبود این ویتامین در بدن بیماری نادری است اما بهتر است ابتدا با خواص این ویتامین و سپس با مواد غذایی سرشاز از ویتامین K2 در ادامه این مطلب آشنا شوید.

خواص ویتامین K2 برای بدن

ویتامین K2 و سلامت قلب

گروهی از محققان هلندی یک بررسی علمی برای تعیین اثر این ویتامین بر روی قلب انجام داده اند. هدف این محققان در اصل اندازه گیری اثر مصرف رژیم غذایی حاوی ویتامین K و زیر گروه آن K1 و K2 در بروز بیماری عروق کرونر قلب در زنان یائسه بود. این بررسی در یک مطالعه با مقیاس بزرگ انجام شد که در آن در حدود ۱۶،۰۰۰ زنان بین سنین ۴۹ تا ۷۰ و بدون سابقه بیماری های قلبی عروقی، شرکت کردند. تجزیه و تحلیل این محققان در دراز مدت در شماره سال ۲۰۰۸ مجله “تغذیه، متابولیسم و بیماری های قلب و عروق” (Nutrition, Metabolism & Cardiovascular Diseases) منتشر شد. این نتایج نشان داد که مصرف غذاهای غنی از ویتامین K2 که حاوی مهمترین جز این ویتامین یعنی MK-8، MK-7 و MK-9 بودند، خطر ابتلا به بیماری های عروق کرونر قلب را به طور قابل توجهی کاهش دادند. محققان نتیجه گرفتند که افزایش مصرف K2 می تواند از قلب در برابر بیماری عروق کرونر محافظت کند.

خواص ضد سرطانی

برای تعیین این که آیا رژیم حاوی مواد غذایی سرشاز از ویتامین K2 و K1 و یا هر دو، اثری بر خطر ابتلا به سرطان پروستات دارد یا خیر، محققان آلمانی داده هایی را جمع آوری کردند. تجزیه و تحلیل آنها بر روی این داده ها نشان داد که، خطر سرطان در میان افرادی که مورد مطالعه قرار گرفته و از مواد غذایی سرشاز از ویتامین K2 استفاده کرده اند به طور چشم گیری کاهش یافته. این در حالی است که بررسی ها در مورد مصرف ویتامنی K1 چنین نتایجی را نشان نمی داد. یافته های این تحقیق در شماره ماه آوریل سال ۲۰۰۸ مجله The American Journal of Clinical Nutrition منتشر شد و محققان پس از آن در پی یافتن تاثیرات بیشتر این ویتامین ها بر روی کاهش خطر سرطان پروستات هستند.

مواد غذایی سرشاز از ویتامین K2 و تاثیر آن بر سلامت بدن
مواد غذایی سرشاز از ویتامین K2 و تاثیر آن بر سلامت بدن

مواد غذایی سرشاز از ویتامین K2

گوشت و مرغ

بر خلاف ویتامین K1، که عمدتا در سبزیجات سبز برگ دار پیدا می شود، ویتامین K2 به طور طبیعی در مواد غذایی بر پایه حیوانات، به ویژه گوشت و مرغ وجود دارد. داده هایی از پایگاه اطلاعاتی کتابخانه ملی وزارت کشاورزی آمریکا بر روی وب سایت FoodInfo منتشر شده است، نشان می دهد که ۱۰۰ گرم پپرونی گوشت گاو یا گوشت خوک حاوی ۴۱٫۷ میکروگرم ویتامین K2 است و از آن به عنوان غنی ترین منبع از این ریز مغذی نام برده است. ران مرغ و گوشت خالص، شامل ۳۵٫۷ میکروگرم K2 در هر ۱۰۰ گرم هستند، در حالی که کالباس گوشت گاو یا گوشت خوک دارای ۲۸ میکروگرم K2 است. سوسیس گوشت خوک دودی شامل ۱۳٫۷ میکروگرم و مرغ سوخاری در فست فودها به طور متوسط ۱۰٫۳ میکروگرم در هر ۱۰۰ گرم از این ویتامین است.

دیگر منابع تامین کننده ویتامین K2

علاوه بر گوشت و مرغ، ویتامین K2 به طور طبیعی در مواد غذایی دیگر بر پایه حیوانات، به ویژه پنیر، تخم مرغ و کره نیز وجود دارد. با توجه به داده های ارائه شده توسط وزارت کشاورزی ایالات متحده ۱۰۰ گرم پنیر خامه ای شامل ۱۹٫۷ میکروگرم K2 است، در حالی که ۱۰۰ گرم تخم مرغ خشک شده ۱۱٫۴ میکروگرم ویتامین دارد. پنیر سفید خشک شده نیز ۵٫۹ میکروگرم در هر ۱۰۰ گرم ویتامنی K2 دارد.