مواد غذایی مفید برای درمان کبد چرب

بیماری کبد چرب را می تواند به دو نوع عمده بیماری کبد چرب الکلی و بیماری کبد چرب غیر الکلی تقسیم کرد. بیماری کبد چرب در حدود یک سوم بزرگسالان آمریکایی را درگیر کرده است و یکی از عوامل مهم در ایجاد نارسایی کبد است. بیماری کبد چرب غیرالکلی اغلب در افرادی که چاق هستند یا فعالیت بدنی کمی دارند و افرادی که رژیم غذایی بسیار چرب مصرف می کنند دیده می شود. یکی از راه های اصلی درمان بیماری کبد چرب، صرف نظر از نوع بیماری، رژیم غذایی است. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به مواد غذایی مفید برای درمان کبد چرب اشاره می کنیم.

همانطور که از نام این بیماری پیداست، بیماری کبد چرب به این معنی است که در کبد شما چربی بیش از حد جمع شده است. در بدن افراد سالم، کبد به حذف سموم کمک کرده و پروتئین گوارشی صفرا را تولید می کند. بیماری کبد چرب به کبد آسیب می رساند و از عملکرد صحیح آن جلوگیری می کند.

به طور کلی، رژیم غذایی برای بیماران مبتلا به بیماری کبد چرب باید شامل موارد زیر باشد:

  • مقدار زیادی میوه و سبزیجات
  • گیاهان دارای فیبر زیاد مانند حبوبات و دانه های سبوس دار
  • قند، نمک، چربی ترانس، کربوهیدرات های تصفیه شده و چربی اشباع شده بسیار کم
  • بدون الکل

رژیم غذایی کم چرب و کم کالری نیز می تواند به کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به بیماری کبد چرب کمک کند. در حالت ایده آل، اگر اضافه وزن دارید، برای پیشگیری از این بیماری باید حداقل ۱۰ درصد وزن بدن خود را از دست بدهید.

مواد غذایی مفید برای درمان کبد چرب

مواد غذایی مفید برای درمان کبد چرب شامل موارد زیر می باشند:

قهوه برای کاهش آنزیم های غیر طبیعی کبد

مواد غذایی مفید برای درمان کبد چرب
مواد غذایی مفید برای درمان کبد چرب

مطالعات نشان داده اند که مصرف کنندگان قهوه دارای بیماری کبد چرب، آسیب کبدی کمتری نسبت به افرادی که این نوشیدنی کافئین دار را مصرف نمی کنند دارند. به نظر می رسد کافئین مقدار آنزیم های غیر طبیعی کبد را در افراد مستعد بیماری های کبدی کاهش می دهد.

سبزیجات برای جلوگیری از افزایش چربی

تحقیقات نشان داده اند که کلم بروکلی برای جلوگیری از افزایش چربی در کبد موش ها موثر است. خوردن سبزیجات بیشتر، مانند اسفناج، کلم بروکسل و کلم بروکلی می تواند به کاهش وزن بدن نیز کمک کند. دستور العمل Canadian Liver Foundation’s مصرف چیپس گیاهی را توصیه می کند.

توفو برای کاهش چربی

مطالعه ای در دانشگاه ایلینویز بر روی موش ها نشان داد که پروتئین سویا که در غذاهایی مانند توفو وجود دارد، ممکن است باعث کاهش چربی در کبد شود. علاوه بر این، توفو کم چرب و حاوی پروتئین زیادی است.

ماهی برای کاهش التهاب و سطح چربی بدن

ماهی های چرب مانند ماهی قزل آلا، ماهی ساردین، ماهی تن و ماهی سالمون دارای اسیدهای چرب امگا ۳ زیادی هستند. اسیدهای چرب امگا ۳ می توانند به بهبود سطح چربی کبد و کاهش التهاب کمک کنند. سعی کنید این ماده را برای کاهش چربی جمع شده در کبد بیشتر استفاده کنید.

بلغور جو دوسر برای افزایش انرژی

کربوهیدرات موجود در دانه های سبوس دار مانند بلغور جو دوسر انرژی بدن شما را افزایش می دهند. محتوای فیبر این دانه ها شما را سیر نگه می دارند و می توانند به متعادل نگه داشتن وزن بدن کمک کنند.

گردو برای بهبود عملکرد کبد

مواد غذایی مفید برای درمان کبد چرب
مواد غذایی مفید برای درمان کبد چرب

این مغز دارای اسیدهای چرب امگا ۳ زیادی می باشد. تحقیقات نشان می دهند که افراد مبتلا به بیماری کبد چرب که گردو مصرف می کنند، در تست های عملکرد کبدی نتایج بهتری را شاهد هستند.

آووکادو برای محافظت از کبد

آووکادو چربی های سالم بسیار زیادی دارد. تحقیقات نشان داده اند که این میوه دارای مواد شیمیایی می باشد که ممکن است آسیب کبدی را کاهش دهند. این میوه همچنین دارای فیبر زیادی است و می تواند به کنترل وزن کمک کند. سالاد آوکادو و سالاد قارچ را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

شیر و دیگر لبنیات کم چرب برای محافظت از آسیب کبدی

بر طبق نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۱۱ بر روی موش ها انجام شد مشخص گردید که پروتئین آب پنیر می تواند از ایجاد آسیب بیشتر به کبد جلوگیری کند.

تخمه آفتابگردان برای تامین آنتی اکسیدان ها

این دانه های نوشیدنی نوشیدنی دارای ویتامین E بالا، آنتی اکسیدان می باشند که می توانند از آسیب بیشتر به کبد محافظت کنند.

روغن زیتون برای کنترل وزن

مواد غذایی مفید برای درمان کبد چرب
مواد غذایی مفید برای درمان کبد چرب

این روغن سالم اسیدهای چرب امگا ۳ زیادی دارد. برای آشپزیبه جای مارگارین، کره یا روغن نباتی از این روغن استفاده کنید. تحقیقات نشان داده اند که روغن زیتون به کاهش سطح آنزیم های کبدی و کنترل وزن کمک می کند.

سیر برای کمک به کاهش وزن بدن

این گیاه نه تنها عطر و طعم غذا را افزایش می دهد، بلکه مطالعات تجربی نشان داده اند که مکمل پودر سیر ممکن است به کاهش وزن و چربی در بدن افراد مبتلا به بیماری کبد چرب کمک کند.

چای سبز برای کاهش جذب چربی

داده ها حاکی از آن است که چای سبز می تواند در جذب چربی دخالت کند، اما نتایج دقیق آن هنوز مشخص نشده است. محققان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا چای سبز می تواند ذخیره چربی در کبد را کاهش دهد و عملکرد کبدی را بهبود بخشد؟ در کنار این خاصیت چای سبز از مزایای دیگری مانند کاهش کلسترول و بهبود خواب برخوردار است.

اگر کبد چرب دارید، از مصرف مواد غذایی زیر اجتناب کنید

در صورتی که بیماری کبد چرب دارید، قطعا باید از مصرف برخی از مواد غذایی اجتناب یا میزان مصرف را محدود کنید. این مواد غذایی به طور کلی به افزایش وزن و افزایش قند خون کمک می کنند.

  • الکل. الکل عامل اصلی ایجاد بیماری کبد چرب و سایر بیماری های کبدی است.
  • شکر اضافه شده به برخی از مواد غذایی. مصرف غذاهای شیرین مانند آب نبات، کیک ها، نوشابه و آبمیوه ها باید کاهش پیدا کند. قند خون بالا باعث افزایش میزان چربی در کبد می شود.
  • غذاهای سرخ شده. این غذاها دارای چربی و کالری زیادی هستند.
  • نمک. مصرف بیش از حد نمک می تواند تجمع آب را در بدن افزایش دهد. هر روز کمتر از ۱۵۰۰ میلی گرم سدیم مصرف کنید.
  • نان، برنج و ماکارونی سفید. واژه سفید در این مواد غذایی معمولا به این معنی است که آرد به کار رفته در آن ها به شدت پردازش شده است. این موضوع یعنی کمبود فیبر و افزایش قند خون.
  • گوشت قرمز. گوشت گاو و گوشت گوسفند دارای چربی اشباع شده زیادی هستند.
مواد غذایی مفید برای درمان کبد چرب
مواد غذایی مفید برای درمان کبد چرب

رژیم غذایی پیشنهادی برای افراد مبتلا به کبد چرب

اگر کبد چرب دارید پیشنهاد می کنیم که از رژیم غذایی زیر استفاده کنید:

صبحانه
  • ۸ اونس بلغور جو دوسر با ۲ قاشق چای خوری کره بادام زمینی و ۱ عدد موز
  • ۱ فنجان قهوه با شیر کم چرب و شیرین نشده
ناهار
  • سالاد اسفناج با سس سرکه بلزمیک و روغن زیتون
  • ۳ اونس مرغ کبابی
  • ۱ عدد سیب زمینی پخته شده
  • ۱ فنجان کلم بروکلی، هویج یا سایر سبزیجات پخته
  • ۱ عدد سیب
  • ۱ لیوان شیر
میان وعده
  • ۱ قاشق غذاخوری کره بادام زمینی مالیده شده روی تکه های سیب
شام
  • مقداری سالاد تهیه شده از حبوبات
  • ۳ اونس ماهی سالمون گریل شده
  • ۱ فنجان کلم بروکلی
  • مقداری از غلات سبوس دار پخته شده
  • ۱ فنجان از انواع توت
  • ۱ لیوان شیر

دیگر راه های درمان بیماری کبدی

علاوه بر مصرف مواد غذایی مفید برای درمان کبد چرب ایجاد تغییر در سبک زندگی نیز می تواند به بهبود سلامت کبد کمک کنند. این تغییرات عبارتند از:

  • فعالیت بدنی خود را افزایش دهید. ورزش کردن، همراه با رژیم غذایی، می تواند به شما در کاهش وزن و کنترل بیماری کبدی کمک کند. هدف این است که حداقل ۳۰ دقیقه تمرین هوازی در ۵ روز هفته داشته باشید.
  • کلسترول خون را کاهش دهید. پایین آوردن میزان مصرف چربی اشباع شده، قند خون و تری گلیسرید می تواند راهی برای کنترل بیماری باشد. اگر رژیم غذایی و ورزش کردن برای کاهش کلسترول کافی نیست، از پزشک در مورد مصرف دارو سوال کنید.
  • دیابت را کنترل کنید. دیابت و بیماری کبد چرب اغلب با یکدیگر همراه هستند. رژیم غذایی و ورزش کردن می تواند به شما در کنترل هر دو بیماری کمک کند. اگر قند خون تان با این وجود هنوز هم بالا باشد، پزشک می تواند دارو را برای کاهش آن تجویز کند.

نکته آخر

در حال حاضر هیچ دارویی در بازار وجود ندارد که توسط اداره غذا و دارو ایالات متحده برای درمان بیماری کبد چرب تایید شده باشد. در حالی که از دست دادن ۱۰ درصد از وزن بدن برای کنترل این بیماری ایده آل است، اما کاهش ۳ تا ۵ درصدی نیز می تواند موثر باشد. از پزشک خود بخواهید که برای بررسی ایمنی بدن به واکسن های هپاتیت A و B برایتان آزمایش خون تجویز کند. این ایمنی می تواند به جلوگیری از آسیب ویروسی در کبد کمک کند.