مواد غذایی مفید برای کاهش چربی شکم

چربی شکم که به نام چربی احشایی نیز شناخته می شود چربی هایی هستند که در اطراف اندام های داخلی شکم تجمع می یابند. چربی شکم نه تنها جذابیت بدن را کاهش می دهد، بلکه خطر ابتلا به فشار خون بالا، دیابت و بیماری کبد چرب را نیز افزایش می دهد. بنابراین بسیاری از افراد سعی دارند چربی شکم خود را کاهش دهند. راه ایده آل برای خلاص شدن از شر چربی شکم این است که از مواد غذایی مفید برای کاهش چربی شکم به همراه فعالیت بدنی استفاده کنید.

دانستن آن که چه چیزی در رژیم غذایی شما برای کاهش چربی احشایی مکمل فعالیت بدنی است، به نوع بدن شما بستگی دارد. برخی از غذاها به کاهش چربی شکم کمک می کنند. با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید تا با ۱۰ نمونه از مهمترین مواد غذایی مفید برای کاهش چربی شکم آشنا شوید.

مواد غذایی مفید برای کاهش چربی شکم

بادام

بادام دارای مقدار خوبی چربی های سالم غیر اشباع و اشباع است. این چربی ها به جلوگیری از اضافه وزن کمک می کنند. یک مطالعه در مجله American Journal of Clinical Nutrition ثابت کرده است که خوردن بادام گرسنگی را مهار می کند. این دانه برای مبارزه با بیماری های قلبی نیز مفید است.

بادام منیزیم زیادی دارد. منیزیم یک عنصر کلیدی برای تولید عضلات است، و داشتن عضله بیشتر به شما کمک می کند که چربی شکمی کمتری داشته باشید. علاوه بر این، فیبر زیاد در بادام، به مدت طولانی احساس سیری ایجاد می کند. از آنجا که بادام دارای مقدار کالری کمی است، به چربی شکم اضافه نمی کند.

هندوانه

متخصصان American Dietetic Association هندوانه را به عنوان یکی از مواد غذایی مفید برای کاهش چربی شکم معرفی کرده اند. هندوانه حاوی ۹۱ درصد آب است و هنگامی که شما آن را در ابتدای غذا می خورید، بدون اضافه کردن کالری قابل توجه به وعده غذایی تان، احساس سیری می کنید.

به علاوه، هنداونه به مبارزه با احتباس آب در بدن کمک می کند. این میوه آبدار غنی از ویتامین B1، B6 و C، و مواد معدنی پتاسیم و منیزیم است. هنداونه هم کم کالری و هم کم چرب است.

یک مطالعه جالب در دانشگاه کنتاکی نشان داد که مصرف دو لیوان آب هندوانه هر روز به مدت هشت هفته باعث کاهش وزن بدن (به ویژه چربی اطراف شکم) شده اما تغییری در توده عضلانی ایجاد نمی کند. مصرف منظم هندوانه خطرهای مرتبط با انباشت پلاک در عروق کرونر و بیماری قلبی را کاهش می دهد.

حبوبات

مصرف منظم انواع مختلفی از حبوبات باعث کاهش چربی بدن، رشد ماهیچه ها و بهبود روند هضم می شود. انواع حبوبات به شما کمک می کند تا مدت زمان بیشتری احساس سیری کنید.

این اتفاق به این دلیل می افتد که حبوبات یک منبع عالی از فیبر محلول هستند. این فیبر به ویژه چربی شکم را هدف قرار می دهد و به کاهش آن کمک کرده و آن ها را از بدن خارج می کند. به علاوه، پروتئین در حبوبات انرژی بدن را فراهم می کند.

کرفس

اگر می خواهید شکم صافی داشته باشید باید از سبزیجات حاوی برگ های سبز استفاده کنید. کرفس در این دسته سبزیجات قرار دارد و یکی از مواد غذایی مفید برای کاهش چربی شکم است. کرفس بسیار کم کالری است، پر از فیبر، و حاوی کلسیم و ویتامین C است که همه آن ها به کاهش وزن کمک می کنند.

قبل از خوردن ناهار یا شام نیم فنجان آب کرفس را با نیم فنجان آب مخلوط کنید و بخورید. این نوشیدنی سیستم های بدن را پاکسازی می کند. می توانید کرفس را به سالاد یا سوپ اضافه کنید. مزیت دیگر کرفس این است که شامل apigenin است. این ماده یک ترکیب طبیعی است که خطر ابتلا به سرطان تخمدان را در زنان کاهش می دهد.

خیار

خیار یک غذای بسیار پرطرفدار و کم کالری است. ۱۰۰ گرم خیار حاوی حدود ۹۶ درصد آب و فقط حدود ۴۵ کالری است. این میوه با مواد معدنی، فیبر و ویتامین ها غنی شده است.

خوردن سالاد خیار یک راه موثر و سالم برای پاک کردن بدن از سموم مضری است که توسط دستگاه گوارش منتشر می شوند. مصرف هر روزه خیار می تواند پوستتان را صاف و درخشان کند. زیرا این میوه غنی از ویتامین B و C است.

گوجه فرنگی

یک گوجه فرنگی بزرگ فقط ۳۳ کالری دارد. این ماده شامل ترکیباتی است که به نام ۹-oxo-ODA شناخته می شود و به کاهش چربی خون کمک کرده و به این ترتیب به کنترل چربی شکم منجر می شود. این ترکیب با بیماری های مزمن مرتبط با چاقی نیز مبارزه می کند.

به علاوه، لیکوپن آنتی اکسیدان قوی در گوجه فرنگی است که دارای بسیاری از مزایا مانند کاهش چین و چروک، مبارزه با سرطان و کاهش میزان کلسترول است. گوجه فرنگی یک منبع عالی از مواد مغذی مثل آهن و پتاسیم است و غنی از ویتامین A و C می باشد. بنابراین برای داشتن بدن سالم، گوجه فرنگی را به صورت خام و پخته شده در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید.

آووکادو

یک اسید آمینه مهم شناخته شده به نام lecithin در آووکادو وجود دارد که به بدن در مدیریت وزن کمک می کند. این میوه یک منبع از چربی های اشباع و غیر اشباع است. این میوه یکی از مواد غذایی مفید برای کاهش چربی شکم است و به آب کردن چربی شکم کمک می کند.

 میزان فیبر در این میوه کمک می کند تا گرسنگی مهار شده و از پرخوری بی رویه جلوگیری شود. علاوه بر این، آوکادو دارای خواص ضد پیری، ضد قارچی و ضد باکتریایی است.

سیب

سیب غنی از فیبر، فلاونوئیدها، فیتوسترول و بتا کاروتن است که باعث می شود که احساس سیری کنید و پرخوری را کنار بگذارید. بر اساس تحقیقاتی که در بزریل انجام شده است، زنانی که سه یا بیشتر از سه سیب در روز خوردند وزن بیشتری نسبت به کسانی که اصلا سیب نخوردند، از دست دادند.

ترکیب طبیعی سیب به عنوان پکتین شناخته شده و در کاهش وزن نقش دارد. میوه های حاوی پکتین معمولا نیاز به جویدن بیشتری دارند و وقتی پکتین در معده تجزیه می شود، یک ماده ژل مانند ایجاد می کند که کلسترول و چربی رژیم غذایی را دفع می کند. علاوه بر این، پکتین خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد، و آنتی اکسیدان ها و ویتامین C در سیب  باعث می شود پوست شما بدون چروک بماند.

گیلاس ترش

یک مطالعه انجام شده در دانشگاه میشیگان نشان داد که رژیم غذایی حاوی گیلاس ترش باعث کاهش نشانه های بیماری قلبی و سندرم متابولیک می شود. سندرم متابولیک خطر تجمع چربی در شکم، بیماری قلبی و دیابت را افزایش می دهد.

این نوع گیلاس سطح کلسترول را در بدن کاهش می دهد و می تواند چربی زیادی بدن را به صورت قابل توجهی کاهش دهد. گیلاس ترش دارای خواص آنتی اکسیدانی است و از مزایای ضد پیری برخوردار است. بنابراین با مصرف این ماده جوان تر می شوید و احساس بهتر می کنید.

آناناس

این میوه گرمسیری حاوی آنزیم بروملین است که دارای خواص ضد التهابی است. این آنزیم پروتئین را متابولیزه می کند و باعث می شود شکمتان صاف شود.

مطالعه انجام شده در دانشگاه مریلند نشان داد که خواص ضد باکتری بروملین به مبارزه با باکتری هایی که باعث اسهال می شوند کمک می کند و در درمان اختلالات روده بسیار موثر است. بهبود مشکلات گوارشی می تواند نفخ شکم را کم کرده و باعث شود شکم کوچک تر به نظر برسد.

علاوه بر این، آناناس حاوی ویتامین های B-6 و C، منگنز، تیامین، مس و فیبر است که هر کدام از آن ها خواص زیادی برای بدن دارند.

با استفاده از مواد غذایی مفید برای کاهش چربی شکم می توانید با چربی شکم مبارزه کنید و دور کمرتان را کاهش دهید. با این حال، این غذاها تنها موادی نیستند که باعث می شوند شکمتان صاف بماند. برای کسب نتایج بیشتر، باید مواد غذایی مفید برای کاهش چربی شکم را با ورزش ترکیب کنید.