مواد غذایی ممنوعه در زمان شیردهی

به عنوان یک مادر شیر ده شما تقریبا می توانید هر آنچه که دوست دارید را بخورید. اما نکته مهم این است که همواره باید سعی کنید یک رژیم غذایی سالم و متعادل پایبند باشید. آنچه که شما می خورید از طریق شیر به نوزادتان منتقل می شود. به همین خاطر است که گاهی شما احساس می کنید چیزی در شیرتان وجود دارد که نوزادتان را اذیت می کند. به عنوان مثال، کودک شما ممکن است نفخ کرده و یا تغییراتی در مدفوعش مشاهده شود. این موضوع را شما از بی تابی های مدام او متوجه خواهید شد. البته اگر گریه های نوزاد در شب بیشتر باشد ممکن است مربوط به مشکل دیگری مانند کولیک باشد که تقریبا هیچ ارتباطی به شیردهی ندارد. علل بسیاری برای مشکلات شکم و یا بهانه گیری در نوزادان وجود دارد. یکی از این علل تاثیر موادی است که مادر در زمان شیردهی می خورد. در ادامه می خواهیم شما را با مواد غذایی ممنوعه در زمان شیردهی آشنا کرده و بایدها و نباید های یک رژیم غذایی سالم در زمان شیردهی را تشریح کنیم.

تاثیر انواع مواد غذایی بر روی کودک در زمان شیردهی

در صورتی که به واکنش های کودکتان پس از شیردهی شک کردید سریعا باید به دنبال مواد غذایی خاصی بگردید که ممکن است نوزادتان را آزار دهد. پس از پیگیری آن ماده، باید مصرف آن را متوقف کنید. این موضوع ممکن است برای تغذیه شما مسئله ساز شود. اما شما می توانید با قطع کردن آن ماده غذایی خاص، ماده ای مشابه را جایگزین کنید. برای مثال، اگر شما مصرف کلم بروکلی را قطع کرده اید، یکی دیگر از سبزیجات سبز، مانند لوبیا سبز را انتخاب کنید.

 

در زمان شیردهی چه موادی را مصرف کنیم؟

شما لازم نیست مواد غذایی خاص را مصرف کنید بلکه تنها باید به دنبال رعایت رژیم غذایی متعادل باشید که شامل موارد زیر باشد:

  • مواد غذایی نشاسته دار مانند نان و برنج مصرف کنید. سعی کنید از انواع انواع سبوس دار آن ها استفاده کنید. چون فیبر اضافه آن به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند.
  • مقدار زیادی از میوه ها و سبزیجات بخورید.
  • برخی از پروتئین، مانند گوشت بدون چربی، تخم مرغ و حبوبات و حداقل دو وعده ماهی در هفته را در برنامه غذایی خود بگنجانید. بهترین ماهی، ماهی های چرب مانند ماهی قزل آلا می باشد.
  • مواد لبنی کم چرب، مانند ماست یا یک لیوان شیر را در روز مصرف کنید.

شما می توانید تقریبا هر چیزی را که دوست دارید، در حد اعتدال بخورید. با این حال، گاهی اثری از مواد غذایی و نوشیدنی ها می تواند به شیر مادر وارد شود و کودک شما را تحت تاثیر قرار دهد. به عنوان مثال برخی از کودکان به پروتئین در شیر گاو واکنش نشان می دهند، که باعث علائمی مانند موارد زیر می شود:

  • نفخ
  • خارش پوست
  • ورم چشم، صورت و یا لب
  • سرفه
  • اسهال
  • یبوست
  • استفراغ یا ریفلاکس
  • بی اشتهایی
  • اگزما
  • تغییرات مدفوع
  • عدم رشد

اگر شما فکر می کنید که فراورده های لبنی کودکتان را آزار می دهد، مصرف آن ها را به مدت یک هفته قطع کنید. اگر علائم کودک بهتر شد شما باید مواد لبنی تهیه شده با شیر گاو را به طور کلی حذف کنید و احتمالا به دستور متخصص تغذیه مکمل های کلسیم و ویتامین D مصرف کنید.

شواهد زیادی نشان می دهد که غذاهای خاص که در زمان شیردهی می خورید به کولیک ارتباطی ندارد. قولنج یا همان کولیک می تواند بر اثر ولع بیش از حد در زمان شیر خوردن و بلعدین مقدار زیادی هوا در شکم نوزاد ایجاد شود. برخی از مادران در مورد خوردن بادام زمینی در زمان شیردهی نگران هستند اما هیچ شواهد واقعی وجود ندارد که نشان دهد خوردن بادام زمینی توسط مادر می تواند احتمال حساسیت در نوزاد را بیشتر کند. بنابراین تا زمانی که خودتان به بادام زمینی حساسیت ندارید، می توانید آنها را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل مصرف کنید.

نوشیدن آب در زمان شیردهی

شما فقط نیاز به نوشیدن آب به حدی دارید که تشنگی خودتان برطرف شود. نوشیدن آب زیاد و یا تشنگی هیچ تاثیری بر روی میزان شیر تولیدی ندارد. با این حال، به یاد داشته باشید که در طول تغذیه با شیر مادر، بدن شما هورمون اکسی توسین تولید می کند، که باعث می شود شما احساس تشنگی کنید. بنابراین یک نوشیدنی را در زمان شیردهی در نزدیکی خودتان نگه دارید. اگر شما در مورد این که آیا به اندازه ی کافی آب می نوشید تردید دارید باید رنگ ادرارتان را بررسی کنید. اگر رنگ ادرار روشن بود یعنی به اندازه کافی آب می خورید اما اگر رنگ تیره داشت و به شدت بو می داد و یا اگر شما احساس می کنید بی حال هستید یا ضعف دارید، ممکن است دچار کم آبی شده باشید.

مواد غذایی ممنوعه در زمان شیردهی
مواد غذایی ممنوعه در زمان شیردهی

آیا در زمان شیردهی کالری بیشتری نیاز دارم؟

شما لازم نیست که کالری اضافی در زمان شیردهی مصرف کنید. بدن شما با خوردن کالری بیشتر در تولید شیر کارآمد تر نخواهد شد. شیردهی می تواند اشتها شما را هدایت کند و هنگامی که گرسنه اید پیام گرسنگی دهد. بدن شما ممکن است در دوران بارداری چربی ذخیره کرده باشد. تغذیه با شیر مادر می توانید از این ذخایر کم کند.

مقدار غذا خوردن شما به این بستگی دارد که چقدر در طول بارداری وزن اضافه کرده اید و در حال حاضر چقدر فعال هستید. با این حال، تغذیه با شیر مادر معمولا به شما اشتهای کاذب می دهد. از طرفی اگر شما گرسنگی هستید اما میل به غذا خوردن ندارید ممکن است مبتلا به افسردگی پس از زایمان شده باشید و نیاز به حمایت عاطفی دارید. زنانی که افسردگی پس از زایمان را تجربه می کنند گاهی اوقات اشتهای خود را از دست می دهند.

کاهش وزن در زمان شیردهی

در طول دوران بارداری وزن اضافه به دست آورده اید پس از دست دادن این وزن در زمان شیردهی خوب است. کاهش وزن بین ۵۰۰ گرم تا ۱ کیلو در هفته بر روی کیفیت شیر مادر تاثیری ندارد. با این حال توصیه می شود سریعا پس از زایمان به کاهش وزن مبادرت نورزید زیرا شما در این بازه زمانی نیاز به انرژی زیادی دارید. این کاهش وزن سریع، پس از بارداری بهبودی شما پس از زایمان را کندتر می کند و ممکن است احساس خستگی بیشتری کنید. تغذیه ی سالم و انجام ورزش ملایم به شما کمک خواهد تا به شکل مناسب کاهش وزن پس از بارداری را تجربه کنید. پیشنهاد می شود ۶ الی ۸ هفته پس از زایمان ورزش و کاهش وزن را شروع کنید.

مواد غذایی ممنوعه در زمان شیردهی

غذا

راه حل

کلم، پیاز، سیر، کلم بروکلی و شلغم ممکن است باعث نفخ و گریه شود، اگر چه شواهد برای این موضوع ضعیف است. مصرف این غذاها را به مدت یک هفته ترک کنید. اگر علائم کودک بهبود یافت باید مصرف آن ها را متوقف کرده تا زمانی که کودکتان کمی بزرگتر شود. می توانید از سبزیجات دیگری که مشکل ساز نیستند مانند هویج، لوبیا سبز و ذرت به عنوان جایگزین استفاده کنید.
محصولات لبنی تهیه شده با شیر گاو، مانند شیر، پنیر، ماست و حتی کره در رژیم غذایی می تواند یک واکنش آلرژیک ایجاد کند و یا می تواند نشانه ای از عدم تحمل در برخی از نوزادان باشد. آلرژی معمولا کمتر شایع است. در صورت که به آلرژی کودکتان در این مورد شک کردید با پزشک مشورت کنید ممکن است پزشک استفاده از قطره آنزیم لاکتاز را برای کودک شما تجویز کند. و یا ممکن است ترک فراورده های لبنی از رژیم غذایی شما را برای یک هفته یا بیشتر، برای دیدن علائم کودک، پیشنهاد کند. دکتر می تواند مکمل های دارویی به جای حذف مواد لبنی تجویز کند یا مصرف جایگزین هایی مانند شیر بدون لاکتوز یا ماست بدون لاکتوز را توصیه کند.
گندم، سویا، جو و تخم مرغ سایر موادی هستند که ممکن است یک واکنش آلرژیک ایجاد کنند. این آلرژی ها بیشتر با مصرف شیر گاو و محصولات لبنی تهیه شده با آن در ارتباط است اما این مواد غذایی نیز ممکن است در زمان شیردهی موجب آلرژی شوند. آن ها را به مدت یک هفته قطع کنید اگر علائم بهتر شد باید از جایگزین های آن ها برای تغذیه استفاده کنید.
بادام زمینی یک عامل حساسیت زا مشترک بین افراد مختلف است. پروتئین های موجود در بادام زمینی ممکن است از طریق جریان خون جذب و خود را به شیر مادر برسانند. خوردن بادام زمینی در زمان شیردهی معمولا بی خطر است مگر این که خودتان به آن حساسیت داشته باشید اما گاهی مصرف بادام زمینی بدون ایجاد آلرژی در شما ممکن است کودکتان را اذیت کند. در این صورت باید مصرف آن به طور کلی قطع شود.

گیاهان

آنچه شما باید بدانید

نعناع، رازیانه و گل بابونه خوردن این گیاهان احتمالا خوب است. اما مصرف همزمان آن ها به عنوان چای توصیه نمی شود.
داروهای گیاهی شما تقریبا به هیچ داروهای گیاهی نیاز ندارید اما در صورت تجویز پزشک حتما باید قبل از مصرف مطمئن شوید برای نوزادتان خطری ندارد. پس در صورت که در دروان شیردهی هستید و پزشک برایتان داروی گیاهی تجویز کرد نباید تصور کنید که چون گیاهی است برای کودک امن است. حتما به پزشک خود بگویید که در دوران شیردهی قرار دارید.

 

ماده

چگونگی تاثیر آن بر شیر

آنچه شما می توانید انجام دهید

الکل الکل وارد جریان خون شما می شود و سریعا خود را به شیر می رساند. البته این موضوع بستگی به وزن و یا اینکه آیا الکل را با غذا یا با معده خالی مصرف کرده اید دارد. میزان الکل در خون شما معمولا ۳۰ الی ۴۵ دقیقه بعد از مصرف به اوج می رسد. اگر بتوانید الکل و نوشیدنی های الکلی را مصرف نکنید هم برای سلامتی خودتان و هم برای سلامتی نوزادتان مفید است.
کافئین کافئین  در چای، قهوه، نوشابه، نوشیدنی های انرژی زا و شکلات موجود است. کافئین در شیر مادر به میزان بسیار کم وجود دارد.  میزان کم کافئین موجود در شیر مادر به کودک صدمه نمی زند. اما اگر کودک شما بی قرار و یا تحریک پذیر است،  ممکن است با محدود کردن مصرف کافئین این بی قراری پایان یابد. در این شرایط باید مصرف کافئین را به ۲۰۰ میلی گرم در روز (حدود دو لیوان قهوه فوری) کاهش دهید.