مواد غذایی چربی سوز

اکثر افراد چاق یا دارای اضافه وزن یک هدف شخصی مشترک دارند و آن هم از دست دادن وزن است. در حالی که دلایل این هدف اغلب سطحی هستند، مثلا این که می خواهند لاغر شوند تا در مهمانی ها بتوانند لباس های شیک تری بپوشند، واقعیت این است که مزایای کاهش وزن برای این افراد به مراتب فراتر از آن چیزی است که حتی فکرش را می کنند. در این راه مواد غذایی چربی سوز می توانمد به این افراد کمک کنند.

مصرف مواد غذایی چربی سوز می تواند به شما کمک کند که وزن خود را کاهش دهید و به طور بالقوه اثر دیابت را معکوس کنید. همچنین خطر ابتلا به چاقی را که با خطر بالقوه سرطان مرتبط است، کاهش می دهد. معرفی مواد غذایی چربی سوز به رژیم غذاییتان همچنین می تواند سطح انرژی را بالا ببرد و باعث شود که کمتر در طول روز احساس خستگی کنید.

اگر می خواهید مواد غذایی چربی سوز را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، وزن کم کنید و احساس خوبی داشته باشید، ۱۵ مورد از این مواد را می توانید در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت بیابید!

مواد غذایی چربی سوز

سرکه سیب

مواد غذایی چربی سوز
مواد غذایی چربی سوز

این ماده در واقع می تواند با کاهش هوس مصرف قند به کاهش وزن کمک کند. مصرف سرکه سیب قبل از وعده های غذایی نیز می تواند به شما کمک کند تا با خوردن غذای کمتری احساس سیری کنید. علاوه بر این، مصرف سرکه سیب یک روش طبیعی برای سم زدایی از بدن و ایجاد تعادل در pH معده می باشد. از آنجا که سرکه سیب یک ماده بسیار اسیدی است، قبل از نوشیدن، یک یا دو قاشق غذا خوری از آن را با یک لیوان آب مخلوط کنید.

آب قلم

عصاره استخوان یا آب قلم یکی از مواد غذایی بسیار مغذی است. این ماده واقعا پتانسیل ارتقاء سطح سلامت بدن را به روش های ملموس دارد و به سوختن چربی کمک می کند. با توجه به فراوانی آمینو اسیدهای موجود در این ماده، مصرف آب قلم مانع از تجزیه عضلات شده، سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد و بدن شما را سم زدایی می کند. اجداد ما به طور مرتب از این ماده استفاده می کردند، چون هیچ بخشی از بدن حیوانات را دور نمی انداختند. اما امروزه دیگر این ماده در رژیم روزانه ما جایی ندارد. اما شما می توانید از مزایای این اکسیر باستانی استفاده کنید.

فلفل هندی (فلفل کایین)

این چاشنی تند فقط برای افزایش تندی در غذاها استفاده نمی شود. فلفل کایین باعث افزایش توانایی بدن شما برای سوزاندن چربی و جابجایی آن برای تامین انرژی می شود، درست همان چیزی که برای کاهش وزن به آن نیاز دارید. فلفل کایین همچنین متابولیسم بدن شما را افزایش می دهد و به شما کمک می کند سریع تر و راحت تر چربی بدن خود را از دست بدهید.

تخم چیا

این دانه ها که در اصل در مکزیک رشد می کنند، یک نیروگاه تغذیه ای و یکی از مواد غذایی چربی سوز هستند. مصرف تخم چیا نه تنها سبب افزایش انرژی می شود و به شما قدرت تحمل بیشتری می دهد (این توانایی برای ورزش کردن مفید است)، به دلیل آن که مقدار زیادی آب جذب می کند، فرایند هضم بدن را بهبود می بخشد. این بهبود به کاهش احساس گرسنگی و هوس مصرف قند کمک می کند.

مرغ

مواد غذایی چربی سوز
مواد غذایی چربی سوز

اگر در حال تلاش برای از دست دادن وزن هستید، مرغ یکی از مواد غذایی قدرتمند برای چربی سوزی است که در دسترس شما است. فقط سه اونس مرغ، حدود ۳۷ درصد از نیاز روزانه بدن شما را برای پروتئین پاسخ می دهد. این درشت مغذی به بدن ما کمک می کند که انرژی خود را حفظ کند، عضلات را ترمیم کند و احساس سیری بیشتری داشته باشد. هر زمان که امکان پذیر است، از مرغ محلی بدون برنج به عنوان یک وعده غذایی استفاده کنید.

روغن نارگیل

شاید از این که یک نوع روغن جزء مواد غذایی چربی سوز است تعجب کرده باشید اما باید بدانید که همه چربی ها با هم یکی نیستند. در واقع، روغن نارگیل یکی از سالم ترین و طبیعی ترین چربی هایی است که می توانیم مصرف کنیم. این روغن می تواند به کاهش وزن و چربی بدن کمک کند، در حالی که  عملکرد تیروئید را نیز هماهنگ می کند. تعویض روغن های گیاهی مصرفی در پخت و پز با روغن نارگیل یک روش ساده برای اضافه کردن این ماده غذایی چربی سوز به رژیم غذایی شما است.

سبزیجات کریستالی

نه تنها سبزیجات کریستالی مانند گل کلم، کلم پیچ و کلم بروکسل، حاوی مواد مغذی و مفید زیادی هستند، بلکه آنها برای چربی سوزی نیز ماده غذایی بسیاری مفیدی می باشند. این به این دلیل است که آنها کم کالری بوده و حاوی انواع مواد مغذی هستند. این به این معنی است که بدن شما با دریافت کالری کمتری به مواد مغذی بیشتری دسترسی دارد. ضمن این که برای تجریه این سبزیجات بدن از انرژی خود نیز استفاده می کند. این روند نیز باعث کاهش توده چربی بدن می شود.

روغن حیوانی

روغن حیوانی یک نوع کره است که سابقه استفاده از آن به هند باز می گردد. شاید تعجب کنید اگر بدانید مصرف روغن حیوانی می تواند چربی سوزی بدن شما را بالا ببرد. با توجه به نقطه دود بالای این روغن، در طول پخت و پز مواد غذایی، خاصیت خود را حفظ می کند. این روغن برای افرادی که به لاکتوز و کازئین حساس هستند نیز ماده غذایی مفیدی است. و به لطف اسیدهای چرب دارای زنجیره متوسط، واقعا می تواند به بدن شما کمک کند که چربی های دیگر را بسوزاند. بنابراین سعی کنید این روغن را جایگزین روغن های مضری کنید که در پخت و پز زیاد از آن ها استفاده می کنید.

گریپ فروت

گریب فروت تنها یکی از مرکبات غنی از ویتامین C نیست. گریپ فروت به همان اندازه که خوشمزه است، می تواند به چربی سوزی بدن نیز کمک کند. آنزیم هایی که در این میوه یافت می شوند به بدن کمک می کنند که چربی شکم را از بین ببرد، سوخت و ساز خود را افزایش دهد و وزن را تا جای ممکن کم کند. سعی کنید یک تکه گریپ فروت را به صبحانه خود اضافه کنید یا با این میوه آب میوه ای که هر روز مصرف می کنید را تهیه کنید. حتی مصرف روغن اسانس گریپ فروت نیز می تواند به افزایش سوخت و ساز بدن کمک کند. این روغن را روی مچ دست بمالید تا میلتان به غذا کم شود.

گوشت گاو تغذیه شده با علف تازه

مواد غذایی چربی سوز
مواد غذایی چربی سوز

گوشت قرمز اغلب ماده غذایی پر چربی است و مصرف آن زیاد توصیه نمی شود، اما این یک تصور غلط است. در واقع همه گوشت های قرمز دارای این ویژگی نیستند. به عنوان مثال گوشت گاو محلی که با علف تغذیه شده است می تواند با کیفیت بالای خود یکی از بهترین و مهمترین منابع تامین کننده پروتئین بدن باشد و باعث کاهش وزن شود. شما با مصرف این نوع گوشت می توانید سطح کلسترول بد را در خون کاهش دهید. بخشی از این مزایا به میزان چربی کم موجود در گوشت گاو تغذیه شده توسط علف های طبیعی باز می گردد. شما همچنین می توانید سطح بالایی از ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و چربی های خوب را با مصرف این گوشت دریافت کنید. بنابراین با مصرف پروتئین این گوشت می توانید در طول روز احساس سیری بیشتری داشته باشید.

سبزیجات دارای برگ سبز

سبزیجات برگ دار مانند کلم پیچ، اسفناج و برگ چغندر سوئیسی حاوی مواد مغذی و آهن زیادی هستند. این غذاها با چربی سوزی باعث می شوند عضلات به درستی عمل کنند و کالری های زیادی را بعد از ورزش کردن بسوزانند. این سبزیجات همچنین با ویتامین K غنی شده اند. ویتامین K استخوان ها را قوی نگه می دارد و به پیشگیری از پوکی استخوان کمک می کند. به این ترتیب با مصرف بیشتر این سبزیجات بدن سالم تری خواهید داشت.

چای سبز ماچا

همه ما می دانیم که چای سبز یکی از مواد غذایی چربی سوز است و باعث کاهش اشتها می شود. اما خوردن یک فنجان چای سبز ماچا نیز نه تنها موجب افزایش آرامش بدن می شود؛ بلکه مصرف آن به طور مرتب نیز می تواند باعث کاهش چربی بدن و کاهش سطح کلسترول شود. علاوه بر این، پس از ورزش های شدید مانند وزنه برداری یا دویدن روی تردمیل، به ترمیم بدن شما کمک می کند.

کفیر

کفیر یک نوشیدنی تخمیر شده است که مشابه ماست پر از خواص دارویی می باشد. همچنین با پروبیوتیک ها، باکتری ها (خوب!) که به بدن شما در مبارزه با عفونت کمک می کنند، غنی شده است. پروبیوتیک ها برای کسانی که سعی در از دست دادن وزن دارند نیز بسیار مفید است. خوردن آنها با کاهش وزن همراه می باشد. چند بار در هفته به جای ماست معمولی از کفیر همراه وعده های غذایی خود استفاده کنید.

چای روبیوس

در حالی که چای روبیوس از نظر فنی یک نوشیدنی گیاهی است، اما موجی را در جامعه ایجاد کرده است که از آن به عنوان ماده ای برای کاهش وزن استفاده می شود. از آنجایی که فلاونوئیدها و فیتو شیمیایی که می توانند باعث کاهش وزن و افزایش متابولیسم شوند در این گیاه زیاد است، چای روبیوس نهایتا به عنوان یکی از مواد غذایی چربی سوز طبقه بندی می شود. به جای چای سبز معمولی، برای داشتن تغذیه ای سالم تر و بهبود وضعیت چربی سوزی در بدن از این گیاه استفاده کنید.

پروتئین آب پنیر

اضافه کردن پروتئین آب پنیر به صبحانه و یا مصرف مکمل آن به صورت روزانه می تواند به بدن کمک کند که نه تنها چربی بدن را کاهش و توده عضلانی را افزایش دهید، بلکه سطح انرژی را در حالی که قند خون ثابت می ماند، افزایش می دهد. بنابراین پس از ورزش کردن از پودر پروتئین آب پنیر برای تغذیه استفاده کنید.