مواد غذایی که تستوسترون را کاهش می دهند

تستوسترون یک هورمون جنسی است که نقش مهمی در سلامت بدن دارد. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت می خواهیم در مورد مواد غذایی که تستوسترون را کاهش می دهند بیشتر با شما صحبت کنیم. متعادل نگه داشتن تستوسترون برای افزایش توده عضلانی، بهبود عملکرد جنسی و تقویت قدرت بسیار مهم است.

تغییر در سطح تستوسترون بدن با بیماری های زیر ارتباط دارد:

  • چاقی
  • دیابت نوع ۲
  • سندرم متابولیک
  • مشکلات قلبی

در حالی که عوامل بسیاری در تنظیم تستوسترون در بدن دخیل هستند، اما رژیم غذایی سالم برای کنترل و جلوگیری از کاهش این هورمون در بدن بسیار مهم می باشد. در اینجا به مهمترین مواد غذایی که تستوسترون را کاهش می دهند اشاره خواهیم کرد.

مواد غذایی که تستوسترون را کاهش می دهند

فراورده های سویا و سویا

مواد غذایی که تستوسترون را کاهش می دهند
مواد غذایی که تستوسترون را کاهش می دهند

بعضی از تحقیقات نشان داده اند که مصرف فراورده های سویا مانند ادامام، توفو، شیر سویا و میسو ممکن است باعث کاهش سطح تستوسترون شود. به عنوان مثال، یک مطالعه که بر روی ۳۵ مرد انجام شد نشان داد که مصرف پروتئین سویا برای مدت ۵۴ روز باعث کاهش میزان تستوسترون می شود.

مواد غذایی حاوی سویا نیز دارای فیتواستروژن های زیادی هستند. این مواد، مواد گیاهی هستند که تاثیرات استروژن را در بدن تغییر می دهند و باعث کاهش سطح هورمون ها و کاهش تستوسترون می شوند.

اگر چه تحقیقات انجام شده در این زمینه بر روی انسان محدود است، اما یک مطالعه که بر روی موش ها انجام شد نشان داد که مصرف فیتواستروژن ها باعث کاهش معنی داری در تستوسترون و وزن پروستات می شود.

با این وجود، تحقیقات دیگری نتایج متناقضی را به دست آوردند. این تحقیقات نشان داده اند که غذاهای تهیه شده از سویا ممکن است به اندازه سویا منجر به کاهش این هورمون در بدن نشوند. در واقع، یک بررسی بزرگ بر روی ۱۵ مطالعه نشان داد که غذاهای تهیه شده از سویا بر میزان تستوسترون در مردان اثر نمی گذارد.

تحقیقات بیشتری برای درک اینکه چگونه فراورده های سویا به طور کلی ممکن است بر میزان تستوسترون در انسان تأثیر بگذارند؟ مورد نیاز است.

نعناع

برخی از تحقیقات نشان داده اند که نعناع می تواند موجب کاهش سطح تستوسترون شود. به طور خاص، نعناع تند و نعناع بیابانی، دو گیاه از خانواده نعناع هستند که تأثیر مستقیم بر روی تستوسترون دارند. یک مطالعه ۳۰ روزه بر روی ۴۲ زن نشان داد که مصرف روزانه چای نعناع باعث کاهش قابل توجهی در میزان تستوسترون آن ها می شود.

به همین ترتیب، یک مطالعه حیوانی نیز نشان داد که استفاده از اسانس نعناع برای تغذیه موش ها به مدت ۲۰ روز به کاهش سطح تستوسترون منجر می شود.

در همین حال، مطالعه دیگری بر روی حیوانات نشان داد که نوشیدن چای نعناع باعث کاهش سطح هورمون در موش های آزمایشگاهی می شود و به کاهش تستوسترون در مقایسه با گروه کنترل کمک می کند. با این حال، بیشتر تحقیقات در مورد تاثیر نعناع بر روی تستوسترون بر روی زنان یا حیوانات تمرکز کرده اند.

برای ارزیابی نحوه تاثیر نعناع روی تستوسترون در مردان و زنان، به مطالعات انسانی با کیفیت بالا که بر روی هر دو جنس تمرکز دارند، مورد نیاز است.

ریشه شیرین بیان

مواد غذایی که تستوسترون را کاهش می دهند
مواد غذایی که تستوسترون را کاهش می دهند

ریشه شیرین بیان عنصری است که معمولا برای شیرین کردن آب نبات و نوشیدنی ها استفاده می شود. این ادویه یک درمان طبیعی محبوب در جوامع پزشکی است و اغلب برای درمان دردهای مزمن و سرفه های مداوم استفاده می شود.

در سال های اخیر، مطالعات متعدد نشان داده اند که شیرین بیان ممکن است بر میزان هورمون های بدن تاثیر بگذارد و به طور بالقوه منجر به کاهش تستوسترون به مرور زمان شود.

در یک مطالعه، ۲۵ مرد روزانه ۷ گرم ریشه شیرین بیان مصرف کردند. این رفتار آن ها پس از یک هفته، کاهش ۲۶ درصدی تستوسترون را به همراه داشت.

یک مطالعه کوچک دیگر نیز نشان داد که شیرین بیان ممکن است سطح تستوسترون را در زنان نیز کاهش دهد. این مطالعه نشان داد که مصرف ۳٫۵ گرم ریشه شیرین بیان به صورت روزانه تستوسترون را پس از یک دوره قاعدگی کاهش می دهد.

البته نتایج تاثیر گذاری شیرین بیان بر روی تستوسترون فقط در شرایطی محقق می شود که از این ماده به صورت خالص استفاده نشود.

روغن های گیاهی

بسیاری از روغن های گیاهی، از جمله کلزا، سویا، ذرت و روغن پنبه دانه، با اسیدهای چرب اشباع نشده پلی اتیلن غنی شده اند. این اسید های چرب معمولا به عنوان منبع سالمی از چربی ها در رژیم غذایی طبقه بندی می شوند، اما مطالعات متعددی نشان داده اند که روغن های گیاهی ممکن است از جمله مواد غذایی که تستوسترون را کاهش می دهند محسوب شوند.

یک مطالعه بر روی ۶۹ مرد نشان داد که مصرف زیاد چربی های غیر اشباع با کاهش سطح تستوسترون ارتباط دارد. مطالعه دیگری اثرات رژیم غذایی بر میزان تستوسترون بعد از ورزش کردن را بر روی ۱۲ مرد بررسی کرد و گزارش داد که مصرف چربی های اشباع نشده با کاهش سطح تستوسترون مرتبط است.

با این حال، تحقیقات در این زمینه محدود است و اغلب مطالعات در مقیاس کوچک انجام شده اند. برای بررسی اثرات روغن های گیاهی بر میزان تستوسترون در جمعیت عمومی، به مطالعات با کیفیت بالا نیاز می باشد.

دانه کتان

دانه کتان با چربی های مفید برای قلب، فیبر و ویتامین ها و مواد معدنی مختلف غنی شده است. علاوه بر این، برخی تحقیقات نشان داده اند که این دانه ممکن است باعث کاهش سطح تستوسترون شود. این به این دلیل است که دانه کتان لیگنین زیادی دارد. لیگنین ها ترکیبات گیاهی هستند که به تستوسترون متصل می شود و باعث می شود که این هورمون از بدن دفع شود.

علاوه بر این، دانه کتان غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ است که ممکن است با کاهش تستوسترون ارتباط داشته باشد.

در یک مطالعه کوچک که بر روی ۲۵ مرد مبتلا به سرطان پروستات انجام شد مشخص گردید که مصرف مکمل حاوی دانه کتان و کاهش کلی چربی مصرفی، میزان تستوسترون را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

به طور مشابه، یک مطالعه موردی نشان داد که مصرف روزانه مکمل دانه کتان میزان تستوسترون در یک زن ۳۱ ساله مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک را کاهش می دهد. این سندرم وضعیتی است که توسط افزایش هورمون های مردانه در زنان ایجاد می شود.

با این حال، برای ارزیابی اثرات دانه کتان بر روی تستوسترون، به مطالعات بزرگتری نیاز می باشد.

غذاهای فراوری شده

مواد غذایی که تستوسترون را کاهش می دهند
مواد غذایی که تستوسترون را کاهش می دهند

علاوه بر وجود سدیم، کالری و شکر اضافه شده، غذاهای فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس و غذاهای آماده نیز یک منبع سرشار از چربی های ترانس است. چربی های ترانس (چربی بد) با افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت نوع ۲ و التهاب همراه است.

علاوه بر این، برخی مطالعات نشان داده اند که مصرف چربی های ترانس از منابعی مانند غذاهای فرآوری شده می تواند سطح تستوسترون را کاهش دهد.

به عنوان مثال، یک مطالعه انجام شده بر روی ۲۰۹ مرد نشان داد که افرادی که بیشترین مقدار چربی های ترانس را مصرف می کنند، میزان تستوسترون شان ۱۵ درصد پایین تر از افرادی بود که دارای کمترین میزان مصرف بودند. علاوه بر این، این مردان دارای تعداد اسپرم پایین تری بودند و حجم بیضه هایشان ۳۷٪ کاهش داشت. این کاهش ممکن است با کاهش عملکرد بیضه ارتباط داشته باشد.

مطالعات حیوانی نیز دریافتند که مصرف زیاد چربی های ترانس می تواند سطح تستوسترون را کاهش دهد و حتی عملکرد تولید مثل را کم کند.

الکل

مطالعات نشان می دهند که مصرف بیش از حد الکل می تواند باعث کاهش سطح تستوسترون شود. به ویژه در مردان.

مطالعه ای که بر روی ۱۹ سالمند سالم انجام شد نشان داد مصرف ۳۰ الی ۴۰ گرم الکل در روز، که برابر با ۲ الی ۳ نوشیدنی استاندارد است، موجب کاهش ۶٫۸ درصدی میزان هورمون تستوسترون در مردان در طی سه هفته می شود.

مطالعه دیگری نیز نشان داد که مسمومیت حاد با الکل با افزایش تستوسترون در زنان ارتباط دارد، اما میزان این هورمون را در بدن مردان کاهش می دهد. با این حال، شواهد اثرات الکل بر روی تستوسترون را کاملا مشخص نکرده اند.

در حقیقت، مطالعات انسانی و حیوانی نتایج متفاوتی داشته اند و برخی تحقیقات نشان داده اند که الکل در برخی موارد ممکن است سطح تستوسترون را افزایش دهد. به تحقیقات بیشتری برای درک این که چگونه مصرف دوزهای مختلف الکل بر میزان تستوسترون در جمعیت عمومی تأثیر می گذارد، نیاز است.

آجیل

مواد غذایی که تستوسترون را کاهش می دهند
مواد غذایی که تستوسترون را کاهش می دهند

مغزها منبع خوبی از مواد مغذی مهم از جمله فیبر، چربی های مفید برای قلب و مواد معدنی مانند اسید فولیک، سلنیوم و منیزیم هستند. علاوه بر این، برخی مطالعات نشان داده اند که نوع خاصی از آجیل می تواند سطح تستوسترون را کاهش دهد.

یک مطالعه کوچک که بر روی ۳۱ زن مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک انجام شد نشان داد که گردو و بادام میزان گلوبولین متصل به هورمون جنسی (SHBG) را به میزان ۱۲٫۵ و ۱۶ درصد افزایش می دهد. SHBG یک نوع پروتئینی است که به تستوسترون متصل می شود و می تواند منجر به کاهش سطح تستوسترون آزاد در بدن شما شود.

مغزها و دانه ها به طور کلی غنی از اسیدهای چرب غیر اشباع هستند که در برخی از مطالعات اثبات شده است که با کاهش میزان تستوسترون همراه هستند. علیرغم این یافته ها، تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود چگونه انواع مختلفی از دانه ها ممکن است بر میزان تستوسترون تاثیر بگذارند.

نکته آخر

تغییر در رژیم غذایی یکی از موثرترین راه های برای متعادل نگه داشتن سطح تستوسترون است.

اگر  در مورد کاهش سطح هورمون تستوسترون در بدن خود نگران هستید، مصرف مواد غذایی که تستوسترون را کاهش می دهند را کم کرده یا از جایگزین های سالم آن ها برای ارتقاء سطح سلامت بدن به خصوص هورمون ها استفاده کنید.

علاوه بر این، اتخاذ سبک زندگی سالم، خواب کافی و ورزش و فعالیت بدنی منظم، برخی از گام های مهم دیگری هستیند که می توانند به طور طبیعی باعث افزایش تستوسترون شوند.