مواد غذایی که درد ایجاد می کنند

آیا تا به حال درد مزمنی را تجربه کرده اید که روزها، هفته ها، ماه ها یا حتی سال ها طول بکشد؟ درد مزمن تنها در زندگی روزمه شما تداخل ایجاد نمی کند، بلکه می تواند باعث احساس ناامیدی شدید شود. یک مطالعه جدید که در سال ۲۰۱۷ منتشر شده شواهدی را ارائه کرده است که نشان می دهد رژیم غذایی با درد مرتبط است. در این مطالعه آمده که تقریبا یک چهارم افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید گزارش دادند که رژیم غذایی آن ها به شدت علائمشان را تحت تأثیر قرار می دهد. به همین دلیل ادامه این مطلب مجله پیام سلامت را به معرفی مواد غذایی که درد ایجاد می کنند اختصاص داده ایم.

بر اساس یک نظرسنجی که در مجله Pain منتشر شده است، درد مزمن در ۳۱ درصد بزرگسالان آمریکایی بروز می کند. متاسفانه، بسیاری از افراد مبتلا، بدون اینکه واقعا به ریشه علائم خود توجه کنند، به قرص ها و کرم ها روی می آورند.

چگونه مواد غذایی باعث درد می شوند؟

برای درک اینکه چگونه مواد غذایی خاصی می توانند باعث درد شوند، ابتدا باید التهاب و نقش آن در رژیم غذایی و بیماری ها را درک کنید. التهاب یک پاسخ ایمنی طبیعی است که به محافظت از بدن در برابر آسیب و عفونت کمک می کند. برای مثال، هنگامی که بدن با یک محرک مواجه می شود، سیستم ایمنی به سمت وارد عمل شده و کمی تورم و خارش ایجاد می کند.

برخی از بیماری ها باعث می شوند که سیستم ایمنی بدن این پاسخ التهابی را حتی زمانی که هیچ ارگانیسم خارجی برای محافظت از خود در برابر آن وجود ندارد نیز، ارائه دهد. این روند باعث می شود سلول های ایمنی به سلول های طبیعی و سالم در بدن حمله کنند و باعث آسیب دیدگی و درد بافتی شوند.

برخی از پروتئین های التهابی نیز به طور مستقیم با فعال سازی سلول های عصبی می توانند درد را شروع و تشدید کنند. برخی از بیماری های معمولی که با التهاب و درد مرتبط هستند عبارتند از:

  • بیماری سلیاک
  • سندرم روده تحریک پذیر
  • آرتروز
  • آلرژی غذایی و حساسیت
  • لوپوس
  • کولیت اولسراتیو
  • بیماری کرون
  • نقرس
  • سردرد و میگرن

حدود ۷۰ درصد از سلول های ایمنی، در دستگاه گوارش یافت می شوند. بنابراین رژیم غذایی می تواند اثر مهمی روی واکنش های التهابی میانجیگری داشته باشد. برخی از مواد غذایی التهاب را کاهش می دهند در حالی که برخی دیگر می توانند علائم را از بین ببرند و یا التهاب را بدتر کنند.

تقویت سیستم ایمنی بدن با کنترل رژیم غذایی می تواند راه آسان و موثری برای کاهش التهاب و درد باشد.

آشنایی با مواد غذایی که درد ایجاد می کنند

لبنیات

گرچه اکثر افراد با عدم توانایی در هضم لاکتوز (قند موجود در شیر) متولد می شوند، اما تخمین زده می شود که ۷۵ درصد از مردم سراسر جهان این توانایی را به مرور زمان از دست می دهند. استفاده از محصولات لبنی هنگامی که مبتلا به عدم تحمل لاکتوز شده اید، ممکن است باعث التهاب، گرفتگی عضلات، درد شکم و یا اسهال شود.

تحقیقات، نتایج متضادی را در مورد نقش لبنیات بر روی التهاب و درد مزمن نشان داد. به عنوان مثال، یک بررسی که در سال ۲۰۱۲ منتشر شد، نشان می دهد که محدود کردن مصرف لبنیات توسط افراد مبتلا به آرتریت برای کاهش التهاب و کاهش علائم مفید است. برعکس، مطالعه ای در مجله European Journal of Clinical Nutrition منتشر شده که نشان می دهد مصرف محصولات لبنی پرچرب با التهاب ارتباط ندارد.

اگر چه مطالعات بیشتری لازم است، اما تغییر در رژیم غذایی و رعایت برنامه غذایی بدون لبنیات ممکن است برای کاهش درد ارزشمند باشد. یک مطالعه نشان داد که تغییر در میزان چربی رژیم غذایی به میزان قابل توجهی موجب کاهش شدت علائم و التهاب در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید می شود.

سویا

مواد غذایی که درد ایجاد می کنند
مواد غذایی که درد ایجاد می کنند

جالب است بدانید که سویا و محصولات تهیه شده از آن مانند توفو، شیر سویا، سس سویا و جایگزین های گیاهی گوشت، از جمله مواد غذایی که درد ایجاد می کنند می باشند. محصولات تخمیر نشده و تهیه شده از سویا حاوی اسید فیتیک هستند که جذب مواد مغذی را مختل کرده و باعث تخریب روده می شود.

این تاثیر گذاری به طور بالقوه باعث افزایش نفوذپذیری روده یا نازک شدن روده می شود. این روند موجب می شود ذرات غذا از روده به خون منتقل شوند. این انتقال نه تنها می تواند باعث التهاب شود، بلکه ممکن است علائمی مانند درد مفصلی، کمبودهای غذایی، بثورات پوستی و تغییرات خلقی نیز ایجاد کند.

بادنجانیان

بادنجانیان گروهی از خانواده Solanaceae هستند که شامل گوجه فرنگی، سیب زمینی، بادمجان و فلفل دلمه ای می باشند. درست است که این سبزیجات مغذی بوده و عموما برای بسیاری از افراد بی ضرر هستند، اما گاهی می توانند نشانه هایی مانند درد مفصلی، درد های عضلانی و نوسانات خلقی را در افرادی که به ان ها حساسیت دارند، ایجاد کنند.

متاسفانه، تحقیقات انجام شده در مورد حساسیت به این سبزیجات بسیار محدود است، و بیشتر اطلاعات در دسترس تجربی است. با این حال، آزمایش ها نشان می دهند که حذف این مواد غذایی ممکن است برای کاهی درد ارزشمند باشد.

گلوتن

رژیم های غذایی بدون گلوتن باعث کاهش درد در افرادی می شود که بدنشان به این ماده حساس است. گلوتن یک نوع پروتئینی است که در دانه هایی مانند گندم، جو و چاودار یافت می شود. این ماده علاوه بر این که در نان و سایر محصولات تهیه شده از گندم پنهان شده است، در بسیاری از سس ها و ادویه ها نیز وجود دارد.

برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک یا حساس به گلوتن، حتی مصرف مقدار کمی از این ماده می تواند علت اصلی درد باشد. در حالی که به تحقیقات بیشتری نیاز است، اما گلوتن حتی ممکن است درد و یا علائم را در افرادی که به این ماده حساس نیستند نیز ایجاد کند. برخی مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند که گلوتن ممکن است التهاب را افزایش دهد و سندرم روده تحریک پذیر را با فعال کردن یک نوع پروتئین خاص که در نفوذ پذیری روده نقش دارد، بدتر کند.

الکل

یکی از مواد غذایی که درد ایجاد می کنند الکل است. مصرف منظم الکل ممکن است برای سلامت بدن و حتی ایجاد درد مضر باشد. مصرف بیش از حد آن می تواند کبد را تضعیف کند، التهاب را افزایش دهد و حتی علائم بیماری هایی مانند بیماری التهابی روده را بدتر کند.

گوشت

تحقیقات جدید نشان داده اند که محدود کردن مصرف گوشت قرمز و گوشت های فرآوری شده می تواند برای سلامت بدن بسیار مفید باشد. خوردن گوشت قرمز و گوشت فرآوری شده با افزایش التهاب همراه است. به نظر می رسد که التهاب عامل اصلی ایجاد کننده درد مزمن است.

بعضی از انواع گوشت حاوی پورین زیادی هستند. این ماده ترکیبی است که می تواند نقرس را تشدید کرده و باعث درد شود. اگر از نقرس رنج می برید، بهتر است مصرف محصولات گوشتی مانند غذاهای دریایی، گوشت گاو، گوشت بوقلمون و گوشت گوساله را محدود کنید.

قند

مواد غذایی که درد ایجاد می کنند
مواد غذایی که درد ایجاد می کنند

مصرف قند با ایجاد بیماری های قلبی و سرطان مرتبط است. اما آیا می دانستید که این ماده یکی از مواد غذایی است که درد ایجاد می کنند؟

برخی تحقیقات نشان داده اند که رعایت رژیم غذایی پر از قند و شیرینی جات می تواند در میکروبیوم روده تغییراتی را ایجاد کند و باعث التهاب و نفوذ در سیستم ایمنی شود. زیادی روی در مصرف قند همچنین می تواند نفوذ پذیری روده را افزایش دهد و باعث شود ذرات روده بتوانند از روده به جریان خون منتقل شوند. این روند باعث ایجاد نشانه هایی از جمله درد می شود.

غذاهای فراوری شده

متاسفانه، غذاهای پردازش شده بخش مهمی از رژیم غذایی ما شده است. یک مطالعه برآورد کرده است که، تقریبا ۵۸ درصد کل کالری دریافتی توسط آمریکایی ها از مواد غذایی فرآوری شده تامین می شود. از طرفی دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که رعایت چنین رژیمی، می تواند عامل اصلی درد مزمن باشد. در یک مطالعه که توسط محققان کالج پزشکی هاروارد انجام شد نشان داد که رژیم غذایی غربی که حاوی گوشت قرمز و فرآوری شده، شیرینی، دسر، سیب زمینی سرخ کرده و دانه های تصفیه شده زیادی است، موجب افزایش نشانگرهای التهابی در بدن می شود.

مطالعات دیگر نشان داده اند که چربی های ترانس، که اغلب در غذاهای فرآوری شده یافت می شوند، به افزایش التهاب وابسته اند. به همین علت، به حداقل رساندن مصرف این مواد غذایی به درمان بیماری های دردناک مانند آرتریت و بیماری التهابی روده کمک می کند.

روغن های گیاهی

روغن های گیاهی مانند روغن ذرت، گلرنگ، روغن پنبه دانه و سویا حاوی اسیدهای چرب امگا ۶ هستند. اکثر متخصصان توصیه می کنند که نسبت مصرف امگا ۶ به اسیدهای چرب امگا ۳ باید ۲ به ۱ باشد. اما این نسبت در رژیم های غذایی غربی نزدیک به ۲۰ به ۱ است.

اسیدهای چرب امگا ۶ موجب التهاب می شوند. برخی از تحقیقات مصرف بیش از حد امگا ۶ را با درد مرتبط می داندد. یک مطالعه منتشر شده در Journal of Clinical Pain نشان داد که رژیم غذایی حاوی امگا ۶ با درد، محدودیت های عملکردی، حساسیت و ناراحتی در افراد مبتلا به درد زانو ارتباط دارد.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

سردرد و مواد غذایی ؛ کدام مواد غذایی می توانند سردرد ایجاد کنند؟

۵ روش طبیعی برای درمان سندرم درد پیچیده منطقه ای

داروهای درمان سردرد به همراه عوارض جانبی ناشی از مصرف آن ها

[/quote]

کافئین

مواد غذایی که درد ایجاد می کنند
مواد غذایی که درد ایجاد می کنند

در حالی که برخی مطالعات نشان داده اند که کافئین برای کاهش سردرد مفید است، اما تحقیقات جدید نشان داده اند که یکی از مواد غذایی که درد ایجاد می کنند همین کافئین است.  به عنوان مثال، یک مطالعه که در  کره جنوبی انجام شد نشان داد که قطع مصرف کافئین به درمان میگرن در ۷۲ درصد از شرکت کنندگان کمک می کند. کافئین فقط در قهوه یافت نمی شود. سایر منابع کافئین عبارتند از:

  • شکلات
  • چای
  • نوشابه
  • نوشیدنی های انرژی زا

منابع:

  1. Diet and Rheumatoid Arthritis Symptoms: Survey Results From a Rheumatoid Arthritis Registry
  2. Cytokines, Inflammation and Pain
  3. Circulating inflammatory and atherogenic biomarkers are not increased following single meals of dairy foods
  4. Effects of a very low-fat, vegan diet in subjects with rheumatoid arthritis
  5. Gliadin, zonulin and gut permeability: Effects on celiac and non-celiac intestinal mucosa and intestinal cell lines
  6. Pattern of alcohol consumption and its effect on gastrointestinal symptoms in inflammatory bowel disease
  7. The diet-induced proinflammatory state
  8. The Effect of Diet on the Human Gut Microbiome: A Metagenomic Analysis in Humanized Gnotobiotic Mice
  9. Dietary intake of trans fatty acids and systemic inflammation in women
  10. The Role of Diet in Inflammatory Bowel Disease
  11. Caffeine and headaches
  12. Caffeine discontinuation improves acute migraine treatment
  13. Omega-6: Omega-3 PUFA Ratio, Pain, Functioning, and Distress in Adults With Knee Pain