موارد منع استفاده از زردچوبه چیست؟

بارهای از خواص زردچوبه شنیده اید. این ریشه مفید سالهاست که به خاطر خواص درمانی خود در غذاهای مردم در اطراف دنیا علی الخصوص در آسیا استفاده می شوند. اما آیا می دانستید برخی از افراد نباید زردچوبه بخورند؟ با ما همراه شوید تا به شما بگوییم چه کسانی منع استفاده از زردچوبه دارند؟

موارد منع استفاده از زردچوبه

کسانی که داروی دیابت استفاده می کنند

زردچوبه به طور طبیعی قند خون را پایین می آورد. کسانی که مبتلا به دیابت هستند و بیماری خود را با رژیم غذایی کنترل می کنند باید در مورد مصرف این ادویه با پزشک خود مشورت کنند زیرا ممکن است زردچوبه در ترکیب با داروهای دیابت، قند خون را بیش از حد پایین آورده و باعث هیپوگلیسمی شود.

زنان باردار

در دوران بارداری و شیردهی مصرف میزان متعادل از زردوچوبه امن است اما میزان زیاد آن می تواند  قاعدگی یا رحم را تحریک کرده و در نتیجه خطر سقط جنین را افزایش دهد.

افراد مبتلا به مشکلات کیسه صفرا یا سنگ کلیه

با توجه به گزارش موسسه ملی بهداشت (NIH)، زردچوبه می تواند عوارض جانبی و خطر ابتلا به مشکلات کیسه صفرا را افزایش دهد، بنابراین اگر شما سنگ کیسه صفرا دارید و یا دچار انسداد معابر صفرا هستید از این ادویه تحت نظر پزشک استفاده کنید.

همچنین اگر شما مستعد ابتلا به سنگ کلیه هستند بهتر است زردچوبه استفاده نکنید. دلیل آن این است که زردچوبه حاوی مقدار قابل توجهی از اگزالات شیمیایی است، که خطر سنگ را افزایش می دهد.

مطالعه ای که در مجله آمریکایی تغذیه بالینی در سال ۲۰۰۸ منتشر شده نشان داد که زردچوبه به طور قابل توجهی پس از چهار هفته مصرف در افراد سالم، باعث افزایش سطوح اگزالات در ادرار شده است. نتیجه گیری این بود که سطح بالایی از اگزالات در ادرار خطر تشکیل سنگ کلیه در افراد مستعد را افزایش می دهد.

موارد منع استفاده از زردچوبه چیست؟
منع استفاده از زردچوبه

افرادی که از داروهای انعقاد خون استفاده می کنند

زردچوبه می تواند به رقیق شدن خون کمک کند. این به این معناست که می تواند برای افرادی که اختلالات خونریزی دارند نامناسب بوده و خطر ابتلا به کبودی و خونریزی را افزایش دهد.

افرادی که از اسید معده رنج می برند

معده ما پر از اسید است که به طور طبیعی در بدن تولید شده و به تجزیه غذا کمک می کند. با این حال اسید معده اضافی می تواند علائمی مانند درد و دیگر مشکلات سلامتی مانند سوزش سر دل (ریفلاکس) که باعث برگشت اسید به مری می شود، را ایجاد کند. زردچوبه ممکن است تولید اسید معده را افزایش داده و اثر بخشی داروهای مورد استفاده برای کاهش اسید معده را کاهش دهد. اجتناب از مصرف زردچوبه اگر بیماری اسید معده تان شدید است می تواند علائم را کمتر کند.