قدرت موم زنبور عسل برای کاهش درد و کلسترول

موجودات روی زمین، به خصوص زنبورها، هر کدام یک شگفتی هستند یا شگفتی می آفرینند. برای مثال، لانه زنبور را ببینید. چنین ساختاری نه تنها محل مناسبی برای زندگی زنبورها است بلکه برای زندگی روزمره ما نیز مفید و سودمند است. ماده شگفت انگیزی که در موم زنبور عسل یافت می شود و توسط زنبورهای کارگر تولید می شود، معمولا برای کاهش کلسترول و کاهش درد استفاده می شود. این ماده برای درمان تورم و التهاب نیز کاربرد دارد. البته نوع زنبوری که آن را تولید می کند نیز در خاصیت این ماده نقش دارد.

در ادامه این مطلب می خواهیم در مورد کاربردهای و خواص موم زنبور عسل برای بدن به خصوص ویژگی این ماده در کاهش درد و کلسترول صحبت کنیم.

خواص و کاربردهای مختلف موم زنبور عسل

درماتیت ناشی از پوشک، پسوریازیس و اگزما را درمان می کند

موم عسل یک انتخاب عالی برای بسیاری از بیماری های پوستی است. مخلوط عسل، موم زنبور عسل و روغن زیتون در درمان درماتیت ناشی از پوشک، پسوریازیس و اگزما مفید است. یک مطالعه انجام شده توسط متخصصان Dubai Specialized Medical Center و Medical Research Labs Islamic Establishment for Education اثرات این سه ماده و مخلوط آن ها بر رشد استافیلوکوکوس اورئوس و کاندیدا آلبیکن ها که از نمونه های انسانی گرفته شده بود، بررسی شد.

این مطالعه دو آزمایش انجام داد. در یکی از این آزمایش ها مخلوط عسل را روی سوراخ های ساخته شده در صفحات کشت شده با استافیلوکوکوس اورئوس یا کاندیدا ریختند. در آزمایش دیگر میکروارگانیسم موجود در مخلوط عسل، مخلوط مواد مغذی آگار-عسل و سابوره گلوکز آگار- عسل، را بر روی محیط کشت ریختند. در نهایت، این مطالعه به این نتیجه رسید که عسل و مخلوط عسل می تواند رشد باکتری هایی را که ممکن است پوست را تحت تاثیر قرار داده و باعث ایجاد بیماری های پوستی شوند را مهار کند.

این ماده یک مرطوب کننده پوست است

موم زنبور عسل یک ماده شگفت انگیز برای مرطوب کردن پوست است و معمولا در تهیه محصولات مراقبت از پوست و لوازم آرایش از آن استفاده می شود. این ماده می تواند به محافظت و ترمیم پوست کمک کند و خشکی را از بین ببرد. زیرا توانایی قفل کردن رطوبت در پوست را دارد.

Gene Ashburner، نویسنده کتاب «نحوه استفاده از موم و عسل برای درمان مشکلات پوستی»، توضیح می دهد که این موم حاوی ویتامین A و خواص نرم کننده است که باعث می شود پوست احیاء شده و آن را آبرسانی می کند و همچنین در رشد و بازسازی سلول های پوستی نقش دارد. یکی دیگر از مزایای استفاده از موم زنبور عسل این است که منافذ را مسدود نخواهد کرد.

علاوه بر داشتن خاصیت مرطوب کنندگی که خشکی پوست را درمان می کند، می توانید این ماده را هر روز برای کمک به پیشگیری از خشکی پوست استفاده کنید. ترکیب موم زنبور عسل با روغن بادام یا روغن جوجوبا، چند قطره روغن ویتامین E و آلوئه ورا، یک داروی خانگی مناسب برای درمان و جلوگیری از خشکی پوست است.

از کبد محافظت می کند

در سال ۲۰۱۳، مجله Korean Journal of Internal Medicine مطالعه ای را منتشر کرد که تاثیر الکل های موجود در موم زنبور عسل و اثرات آنتی اکسیدانی آن ها در محافظت از کبد را بررسی کرده بود. محققان از مخلوطی از الکل موم در این مطالعه استفاده کردند و ایمنی و اثربخشی آن را در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب مطالعه کردند. این مطالعه به مدت ۲۴ هفته انجام شد و یافته ها نشان داد که این ترکیب به بهبود عملکرد کبد و بهبود علائم کبد چرب کمک می کند.

موجب کاهش سطح کلسترول می شود

گزارش های تحقیقاتی نشان داده اند که الکل های چرب با زنجیره بلند به دست آمده از موم زنوبر عسل، کلسترول را در انسان کاهش می دهند. در این مطالعات گزارش شده است که استرهای موم یا اسیدهای آلیفاتیک و الکل های موجود در موم زنبور عسل و بسیاری از غذاهای گیاهی باعث کاهش ۲۱ تا ۲۹ درصدی لیپوپروتئین با چگالی کم (کلسترول بد) و افزایش ۸ تا ۱۵ درصدی لیپوپروتئین با چگالی بالا (کلسترول خوب) می شوند.

قدرت موم زنبور عسل برای کاهش درد و کلسترول
قدرت موم زنبور عسل برای کاهش درد و کلسترول

درد را کاهش می دهد و اثر ضد التهابی در بدن دارد

تاثیر موم زنبور عسل در کاهش درد و التهاب، موضوعی است که بسیاری از تحقیقات به آن پرداخته اند. یک مطالعه که در سال ۲۰۱۴ در مجله Korean Journal of Internal Medicine منتشر شده نشان می دهد که می توان برای کاهش التهاب ناشی از استئوآرتریت از این ماده استفاده کرد. تمام بیماران شرکت کننده در این مطالعه به طور تصادفی این ماده را استفاده کردند. ۲۳ نفر از آن ها کاهش درد، سفتی مفصل و بهبود عملکرد فیزیکی را تجربه کردند. این کاهش در هفته دوم قابل توجه بود و در طول مطالعه به مرور افزایش یافت.

آکنه را درمان می کند

موم زنبور عسل یکی از معروف ترین داروهای خانگی برای درمان آکنه است. این ماده دارای خواص ضد عفونی کننده، شفابخش و ضد التهابی قوی است، و در درمان آکنه موثر می باشد. به ویژه این ماده حاوی ویتامین A است که برای پوست مفید می باشد.

موم زنبور عسل یک مرطوب کننده عالی برای پوست است و بافت پوست را پس از حذف آکنه، صاف نگه می دارد. ترکیبی از برنامه های مراقبت از پوست، رژیم غذایی سالم و ورزش کردن بهترین راه برای کنترل و جلوگیری از آکنه است.

خشکی و ترک خوردگی لب ها را از بین می برد

خاصیت مرطوب کنندگی موم زنبور عسل برای درمان خشکی پوست لب بسیار مفید است. اگر از ترک خوردگی پوست لب رنج می برید، استفاده موضعی از موم زنبور عسل و ترکیب آن با چندین ماده دیگر می تواند خواص مرطوب کننده برای پوست شما داشته باشد. ترکیب این ماده با روغن نارگیل، عسل، روغن ویتامین E و اسانس های گیاهی مانند پرتقال، نعناع، ​​اسطوخودوس یا لیمو، یک کرم مرطوب کننده خوب در اختیار شما قرار می دهد.

موجب کاهش ترک های پوستی ناشی از افزایش وزن می شود

ترک های پوستی که بر اثر بارداری یا افزایش و کاهش وزن ایجاد می شوند، همیشه موضوع مهمی به خصوص برای خانم ها است. با توجه به توانایی موم زنبور عسل برای محافظت از پوست و حفظ رطوبت آن، این ماده می تواند اثرات مثبتی بر روی ترک های پوستی داشته باشد.

تحقیقات انجام شده توسط Department of Dermatology and Cutaneous Biology Research Institute در Yonsei University College of Medicine در کره نشان می دهد که ترک های پوستی به دلیل نازک شدن اپیدرمی رخ می دهد که علت آن کاهش فیبر کلاژن و الاستیک است. این مطالعه نشان داد که کلاژن جزء ماتریکس خارجی سلول است که در بهبود زخم تاثیر زیادی دارد. از آنجا که موم زنبور عسل حاوی ویتامین A است و این ویتامین نیز در تولید کلاژن نقش دارد، می توان برای کاهش ترک های پوستی از این ماده استفاده کرد.

با ترکیب موم زنبور عسل، ژل رویال، کره شیا و یا کره کاکائو، روغن زیتون و روغن نارگیل، یک کرم طبیعی برای بهبود سطح کلاژن پوست تهیه کنید.

عفونت های قارچی پوست را درمان می کند

خارش سوارکار ماهر و عفونت های قارچی پوست یکی از بیماری های رایج پوستی هستند، اما استفاده از موم زنبور عسل آن ها را نیز درمان می کند. از آنجا که موم دارای اثر ضد التهابی است، می تواند به کاهش درد ناشی از خارش سوارکار ماهر و عفونت های قارچی پوست کمک کند. این ماده پوست را نیز مرطوب نگه می دارد.

تحقیقات اولیه نشان داده اند که استفاده موضعی از مخلوط موم زنبور عسل، عسل و روغن زیتون روی منطقه آسیب دیده، سه بار در روز، به مدت چهار هفته می تواند به بهبود زخم ناشی از خارش و عفونت های  قارچی پوست تا حد زیادی کمک کند.

استرس را از بین می برد و آرامش بخش است

بسیاری از افراد برای کاهش اضطراب و استرس از یوگا و مدیتیشن استفاده می کنند. یکی از مهمترین نکاتی که در مدیتیشن به آن اشاره می شود، روشن کردن شمع در محلی است که می خواهید در آن مراقبه انجام دهید. این در حالی است که سوختن پارافین می تواند محیط خانه را آلوده کرده و برای وسایل الکترونیکی مانند کامپیوتر نیز ضرر دارد. بنابراین به جای استفاده از شمع های صنعتی، از شمع های ساخته شده از موم زنبور عسل برای کاهش استرس و تلطیف محیط خانه استفاده کنید. فقط کافی است که مطمئن شوید که محصول انتخابی شما ۱۰۰ درصد از موم تهیه شده است و حاوی مواد شیمایی مانند پارافین نیست.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

خواص بره موم عسل برای سیستم ایمنی جهت مبارزه با سرطان، کاندیدا و انگل

بهترین خواص گرده زنبور عسل برای بدن جهت مبارزه و درمان بیماری ها

خواص عسل خام، خالص و طبیعی بر اساس شواهد علمی

[/quote]

سایر کاربردهای موم زنبور عسل

علاوه بر مزایا و کاربردهای فوق، دیگر خواص عسل و موم زنبور عسل نیز به شرح زیر هستند. ۳ نوع موم زنبور عسل وجود دارد. موم زرد، موم سفید و موم خالص. موم زرد زنبور عسل یک محصول خام به دست آمده از لانه زنبور است. موم سفید با سفید کردن موم زرد ساخته می شود و موم خالص ار تزکیب موم زرد با الکل ساخته می شود.

از موم در ایران بیشتر برای از بین بردن موهای زائد به روش اپیلاسیون استفاده می شود. اما موم های خوراکی نیز وجود دارد که می توانید با رنده و اضافه کردن آن ها به غذاهای مختلف، از خواصش بهره مند شوید. گاهی نیز تولید کننده های لوازم آرایشی و بهداشتی از موم زرد و سفید در فرمولاسیون محصول خود استفاده می کنند.

گاهی بعضی از افراد، به موم در هر فرمی حساسیت دارند. بنابراین توصیه می شود که قبل از استفاده از این ماده به شکل گسترده ابتدا کمی از آن را تست کنید. اگر می خواهید از موم به صورت خوراکی استفاده کنید، حتما مطمئن شوید که محصول انتخابیتان خوراکی است.

منابع:

  1. Mixture of honey, beeswax and olive oil inhibits growth of Staphylococcus aureus and Candida albicans
  2. Effects of D-002, a mixture of high molecular weight beeswax alcohols, on patients with nonalcoholic fatty liver disease
  3. Nutritional significance and metabolism of very long chain fatty alcohols and acids from dietary waxes
  4. How to Get Rid of Chapped Lips Without Lip Balm
  5. A Wonder Bees Product and Its Pharmacological Potentials
  6. BEESWAX