مکمل اکسید منیزیم

اگرچه رژیم غذایی غنی از منیزیم معمولا می تواند منیزیم مورد نیاز بدن را تامین کند، اما بعضی از شرایط ممکن است باعث شوند بدن منیزیم زیادی را از دست بدهد. برای افرادی که دارای شرایط خاص پزشکی هستند و این شرایط جذب مناسب این ماده مغذی را مختل می کند، معمولا مکمل های منیزیم مانند مکمل اکسید منیزیم تجویز می شود.

مکمل اکسید منیزیم یک نوع مکمل منیزیم است که برای جلوگیری از کمبود این ماده معدنی در بدن و رفع بیماری هایی مانند یبوست، میگرن، اضطراب و گرفتگی عضلانی استفاده می شود.

اما استفاده از اکسید منیزیم بدون مشورت با پزشک ممکن است خطرناک باشد. بعضی از محققان معتقدند که سیترات منیزیم گزینه بهتری است. بنابراین ممکن است سوالات مختلفی در مورد انواع مکمل های منیزیم در ذهنتان ایجاد شود. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت می خواهیم در مورد مکمل اکسید منیزیم و کاربردهای آن در علم پزشکی صحبت کنیم.

مکمل اکسید منیزیم چیست؟

اکسید منیزیم یک مکمل خوراکی است که برای افزایش سطح منیزیم خون استفاده می شود. این مکمل یک ماده جامد سفید است که معمولا به شکل پودر فروخته می شود. اکسید منیزیم بیشتر از سایر مکمل ها حاوی منیزیم است و اغلب برای جلوگیری از کمبود منیزیم تجویز می شود. با این حال، موضوعی که در جذب اکسید منیزیم توسط محققان مطرح شده نشان می دهد که این ماده جایگزین زیستی خوبی برای دیگر انواع مکمل های منیزیم نیست.

اکسید منیزیم بر اثر سوختن منیزیم با اکسیژن خالص تولید می شود. در برخی از مکمل های اکسید منیزیم، اکسیژن در معرض نمک منیزیم قرار گرفته و از رسوبات زیر نمک، محصول مورد نظر تولید می شود. مکمل های ساخته شده به این روش گران تر از اکسید منیزیم خالص هستند، اما کیفیت آن ها ممکن است یکسان باشد. زیرا کیفیت محصول نهایی بستگی به نوع نمک مورد استفاده در این فرایند دارد.

جرم مولکولی اکسید منیزیم ۴۰٫۳ گرم در هر مول است. در فرمول تجربی تولید اکسید منیزیم MgO باید حدود ۶۰ درصد منیزیم وجود دارد. اگر MgO با اسید هیدروکلریک (HCL) تعامل برقرار کند؛ آب و نمک کلرید منیزیم ایجاد می شود.

از آنجایی که منیزیم یک مولکول است، برای تبدیلش به مکمل باید با یک ماده دیگر ترمیب شود. اکسید منیزیم به اکسیژن پیوند می خورد، در حالی که مکمل های دیگر مانند کلات منیزیم، به یک اسید آمینه محدود می شوند.

نمک اکسید منیزیم دارای فعالیت ضد اسید معده، ملین و شل کننده عضلات است. اگر چه جذب اکسید منیزیم ضعیف است، اما در هر قرص آن منیزیم زیادی وجود دارد به همین دلیل هم یک درمان موثر برای کاهش علائم کمبود منیزیم است.

کاربردهای اکسید منیزیم

مانع از کمبود منیزیم می شود

برای افرادی که قادر به حفظ سطح منیزیم طبیعی در بدن خون نیستند، مصرف مکمل اکسید منیزیم می تواند به پیشگیری یا کم کردن علائم این کمیود کمک کند. کمبود منیزیم می تواند منجر به عوارضی مانند موارد زیر شود:

  • بی خوابی
  • اضطراب
  • درد عضلانی
  • دیابت نوع ۲
  • فشار خون بالا
  • میگرن
  • گرفتگی عضلات پا

تحقیقات منتشر شده در مجله Open Heart بیان می کند که افراد خاصی نیاز به مصرف مکمل منیزیم دارند تا از کمبود منیزیم در بدن جلوگیری کنند.

یبوست را از بین می برد

اکسید منیزیم اثر ملین بر روی بدن دارد زیرا باعث می شود آب در روده حفظ شود. به همین دلیل است که تجویز اکسید منیزیم یکی از رایج ترین درمان های موارد استفاده برای یبوست است. این مکمل ماهیچه های دستگاه گوارش را شل می کند و باعث می شود این ماهیچه حرکت بهتری داشته باشند. مکمل اکسید منیزیم به کنترل اسید معده کمک می کند. افزایش اسید معده می تواند منجر به سوء هاضمه شود.

تحقیقات منتشر شده در Annals of Clinical Research نشان داد زمانی که سالمندان از مکمل اکسید منیزیم استفاده می کنند، دفع مدفوعشان طبیعی تر می شود.

به بهبود افسردگی و اضطراب کمک می کند

آیا اکسید منیزیم برای اضطراب مفید است؟

از آنجا که این ماده معدنی برای عملکرد GABA حیاتی است و اجازه تولید هورمون های شادی آور مانند سروتونین را به بدن می دهد، مصرف مکمل آن واقعا می تواند اضطراب را بهبود داده و خلق و خوی را بهتر کند. برای افرادی که از طریق منابع غذایی طبیعی منیزیم کافی دریافت نمی کنند، مکمل اکسید منیزیم ممکن است به تنظیم هورمون هایی که برای آرام کردن مغز و القای حس آرامش مورد نیاز است کمک کند.

بر طبق تحقیقات منتشر شده در PLOS One، منیزیم درمان کننده افسردگی است. محققان دریافتند وقتی بزرگسالانی که دارای علائم اضطراب و افسردگی هستند، یک دوره ۶ ماهه مکمل منیزیم استفاده می کنند، شاهد بهبود علائم خواهند بود.

میگرن را کاهش می دهد

مطالعات نشان داده اند که یکی از روش های بهبود علائم میگرن، استفاده از مکمل منیزیم است. مجله Headache and Pain مطالعه ای را انجام داد که در آن از ترکیبی از منیزیم، ریبوفلاوین و Q10 برای بهبود علائم بزرگسالان مبتلا به میگرن های مکرر استفاده شد. محققان دریافتند که علائم میگرن و بار بیماری در افرادی که از این مکمل استفاده می کنند در مقایسه با پلاسبو به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

فراتر از این مطالعه، تحقیقی نشان داد که استفاده از منیزیم خوراکی برای درمان میزگرن گزینه ساده، ارزان، مطمئن و قابل تحملی است.

خواب آور است

مطالعات نشان داده اند که مکمل های منیزیم قادر به افزایش سطح ملاتونین در بدن هستند. ملاتونین هورمونی است که به ایجاد خواب آلودگی و کاهش سطح کورتیزول که با استرس ارتباط دارد کمک می کند. استفاده از اکسید منیزیم ممکن است به کاهش علائم بیخوابی کمک کند و ریتم شبانه روزی بدن را بهبود دهد.

مکمل اکسید منیزیم
مکمل اکسید منیزیم

گرفتگی های عضلانی را کاهش می دهد

اکسید منیزیم نقش مهمی در انقباض عضله ایفا می کند و به کاهش اسپاسم هایی که در ارتباط با گرفتگی عضلات و مشکلات مربوط به سندرم پای بی قرار است کمک می کند. یون های منیزیم به عنوان آنتاگونیست های کلسیم در عضلات عمل می کنند. این بدان معنی است که منیزیم به طبیعی کردن سطح کلسیم در بدن کمک کرده و باعث می شود سطح این ماده در بدن بیش از حد بالا نرود و مشکلات عضلانی ایجاد نشود.

مطالعات انجام شده در مورد تاثیر اکسید منیزیم بر روی گرفتگی های عضلانی نتایج متفاوتی را ارائه داده اند. بعضی از آنها نشان داده اند که مکمل منیزیم برای درمان کمر درد شبانه مؤثرتر از دارونما نیست. اما برخی از تحقیقات نشان داده اند که مصرف منیزیم در طی بارداری باعث کاهش گرفتگی عضلات پا می شود.

فشار خون بالا را بهبود می بخشد

منیزیم و کلسیم هر دو برای حمایت از فشار خون و جلوگیری از افزایش آن مفیدند. مصرف اکسید منیزیم می تواند به جلوگیری از کمبود منیزیم کمک کند. این در حالی است که کمبود منیزیم، خطر ابتلا به بیماری های جدی و مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد.

بر اساس تحقیقات منتشر شده در BMJ، در کشورهای غربی و صنعتی، مصرف کم منیزیم اغلب به شیوع بالای کمبود منیزیم منجر شده و خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی و مرگ و میر ناشی از مشکلات قلبی را افزایش می دهد.

موجب کاهش اسید معده می شود

وقتی نمک منیزیم با آب ترکیب می شود، هیدروکسید منیزیم را تشکیل می دهد. هیدروکسید منیزیم ماده شیمیایی است که اسید معده را خنثی می کند. بنابراین می توانید از منیزیم به عنوان یک آنتی اسید استفاده کنید و مشکلات مربوط به دستگاه گوارش مانند سوء هاضمه را مدیریت کنید.

یک مطالعه انجام شده در فرانسه نشان داد که هنگامی که بیماران مبتلا به سوء هاضمه ترکیبی از اکسید منیزیم، زغال چوب فعال و سایمیتیکون را مصرف می کنند، حباب های گاز در معده آن کم شده و شدت علائم نسبت به زمانی که پلاسبو استفاده می کنند کاهش می یابد. این بیماران در فاکتورهای نظیر نفخ شکم، احساس پری بعد از خوردن غذا و درد در ناحیه فوقانی شکم نیز بهبودی را شاهد خواهند بود.

آیا مصرف روزانه اکسید منیزیم برای بدن عوارض دارد؟

مصرف روزانه مکمل اکسید منیزیم ممکن است مشکلات گوارشی ایجاد کند، به ویژه هنگامی که در دوزهای بالا مصرف شود. اسهال، گرفتگی شکمی و گاهی تهوع از جمله این مشکلات هستند.

عوارض جانبی منیزیم معمولا هنگامی اتفاق می افتد که فردی بیش از ۶۰۰ میلی گرم اکسید منیزیم در روز مصرف می کند. مصرف بیش از حد منیزیم فعالیت اسمزی در روده کوچک و روده بزرگ ایجاد می کند و باعث تحریک روده می شود. مصرف دوزهای بالای اکسید منیزیم همچنین ممکن است عوارض زیر را ایجاد کند:

  • فشار خون پایین
  • نامنظم شدن ضربان قلب
  • تنگی نفس
  • سردرگمی

در موارد بسیار جدی اما نادر، ممکن است کما و حتی مرگ ایجاد شود. افرادی که آلرژی به اکسید منیزیم دارند، ممکن است نشانه های زیر را تجربه کنند:

  • بثورات پوستی
  • خارش
  • تورم
  • سرگیجه

اگر این علائم رخ داد، سریعا استفاده از اکسید منیزیم را قطع کنید.

اکسید منیزیم با برخی از داروها نیز تداخل دارد. بنابراین قبل از مصرف مکمل منیزیم با پزشک مشورت کنید. بعضی از داروهای تجویزی که معمولا با اکسید منیزیم تداخل دارند عبارتند از:

  • داروهای تیروئید (مانند لووتیروکسین)
  • آنتی بیوتیک های نوع کینولون
  • تتراسایکلین (برای عفونت های باکتریایی تجویز می شوند)
  • بیسفسفونات

همچنین به این نکته توجه داشته باشید که منیزیم و کلسیم در روند جذب با یکدیگر رقابت دارند. بنابراین مصرف همزمان آن ها مانع از جذب درستشان می شود. این دو مکمل را با فاصله حداقل سه ساعت از هم مصرف کنید.

منابع:

  1. Subclinical magnesium deficiency: a principal driver of cardiovascular disease and a public health crisis
  2. Constipation in elderly long-stay patients: its treatment by magnesium hydroxide and bulk-laxative
  3. Role of magnesium supplementation in the treatment of depression: A randomized clinical trial
  4. Improvement of migraine symptoms with a proprietary supplement containing riboflavin, magnesium and Q10: a randomized, placebo-controlled, double-blind, multicenter trial
  5. Role of magnesium in the pathogenesis and treatment of migraine
  6. Magnesium for skeletal muscle cramps
  7. Efficacy of a simethicone, activated charcoal and magnesium oxide combination (Carbosymag®) in functional dyspepsia: results of a general practice-based randomized trial