مکمل های مفید برای پوست

ویتامین ها برای حفظ سلامت کلی بدن ضروری هستند و در سال های اخیر تحقیقات بیشتری نشان داده اند ویتامین ها در سلامت پوست نیز نقش مهمی دارند. همچنین ترکیبات دیگری نیز وجود دارد که دارای خواص تقویت کننده پوست هستند و به بهبود مشکلاتی از جمله بهبود الاستیسیته و کاهش علائم سلولیت و ترک های پوستی کمک می کنند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت بیشتر در مورد مکمل های مفید برای پوست صحبت می کنیم.

ویتامین ها گروهی از ترکیبات ارگانیک هستند که برای رشد و همچنین چندین جنبه دیگر سلامت، از جمله سلامت پوست، ضروری می باشند. بعضی از ویتامین ها در بازسازی سلولی، تولید کلاژن، حفاظت از پوست در برابر لکه های ناشی از نور خورشید و سایر عوامل که برای حفظ سلامت پوست ضروری هستند، دخیل می باشند.

هنگامی که این ویتامین ها با رژیم غذایی مغذی و سبک زندگی سالم همراه می شوند، می توان گفت که شیوه مراقبت از پوست شما ارتقاء پیدا کرده است.

مکمل های مفید برای پوست

کلاژن

کلاژن به عنوان پروتئین فراوان در بدن، نقش مهمی در سلامت پوست دارد. اما با افزایش سن، ذخایر کلاژن در بدن شروع به کاهش می کنند. این کاهش باعث ایجاد نشانه هایی مانند چین و چروک پوست می شود.

کلاژن یکی از بهترین مکمل های ضد پیری برای پوست است و به حفظ لطافت پوست کمک می کند. در حقیقت، یک مطالعه در آلمان حتی متوجه شد که مکمل حاوی پپتیدهای کلاژن باعث افزایش الاستیک و هیدراتاسیون پوست در طول هشت هفته می شود. مطالعه دیگری که در مجله Medical Nutrition & Nutraceuticals منتشر شد گزارش داد که کلاژن همچنین قادر به کاهش عمق چروک صورت در زنان بعد از یائسگی است.

ویتامین D

ویتامین D در بسیاری از جنبه های سلامت بدن نقش مهمی ایفا می کند و سلامت پوست نیز از این قاعده مستثنی نیست. تحقیقات جدید نشان می دهند که ویتامین D در درمان برخی از بیماری های پوستی مانند پسوریازیس، به دلیل مشارکتش در رشد و بلوغ سلول های پوست، دخیل است و حتی می تواند منافعی را برای پوست ایجاد کند.

متأسفانه اکثر ما به اندازه کافی از این ویتامین مصرف نمی کنیم. برخی از مطالعات نشان داده اند که حدود ۴۱ درصد از جمعیت ایالات متحده دارای کمبود ویتامین D هستند. این ویتامین به عنوان یکی از ویتامین های برتر برای درخشش پوست، عملکرد ایمنی، سلامت استخوان و … شناخته می شود. اگر به صورت منظم پوست را در معرض نور خورشید قرار نمی دهید و مواد غذایی حاوی ویتامین D مانند ماهی قزل آلا، روغن ماهی کاد یا ماهی تن استفاده نمی کنید، پیشنهاد می شود که از مکمل این ویتامین استفاده کنید.

روغن ماهی

روغن ماهی یک منبع عالی از اسیدهای چرب امگا ۳ است که نوعی از چربی های سالم برای قلب و با خواص ضد التهابی قوی است. روغن ماهی به علت محتوای امگا ۳  خود به عنوان یکی از مکمل های مفید برای پوست شناخته می شود. این ماده می تواند باعث کاهش التهاب و محافظت از پوست در برابر آسیب شود.

بر اساس یک بررسی منتشر شده توسط بخش علوم پوست در دانشگاه منچستر، اسیدهای چرب امگا ۳ می توانند به محافظت از پوست در برابر آسیب های ماورای بنفش کمک کرده و از این عضو در مقابل سرطان پوست محافظت کنند. مطالعه دیگری در کالیفرنیا نشان داد که مصرف روغن ماهی با بهبود  میزان آکنه التهابی همراه است. این یافته نشان می دهد که روغن ماهی می تواند یک مکمل مفید برای درمان آکنه و ضایعات پوستی باشد.

عصاره استخوان

بدون شک، عصاره استخوان یکی از بهترین مکمل ها برای از بین بردن ترک های پوستی است. این عصاره از استخوان و رباط های حیوانات تولید می شود و غنی از مواد معدنی و مواد مغذی مانند پرولین، گلیسین و گلوتامین است.

علاوه بر این، کلاژن زیادی نیز دارد. کلاژن پروتئین مهمی است که برای بهبود خاصیت کشسانی، هیدراتاسیون پوست و مبارزه با چین و چروک مفید است. این ماده نه تنها این خواص را دارد، بلکه به بهبود سیستم ایمنی نیز کمک می کند.تقویت سیستم ایمنی ممکن است باعث کاهش التهابات مربوط به بیماری های پوستی مانند آکنه، روزاسه، درماتیت یا پسوریازیس شود.

بیوتین

بیوتین یک ویتامین B محلول در آب است که اغلب به عنوان یکی از ویتامین های مفید برای مو، پوست و ناخن استفاده می شود. اگر چه نادر است اما کمبود این ویتامین مهم می تواند منجر به ریزش مو و پوسته پوسته شدن، خارش و قرمز روی پوست شود، به همین دلیل است که به عنوان یکی از مهم ترین ویتامین های مورد نیاز برای سلامت پوست و مو، شناخته می شود.

اگر چه تحقیقات موجود در مورد اثربخشی این ویتامین در استفاده از آن به عنوان یکی از مکمل های اصلی برای درخشش پوست و مو هنوز محدود است، اما مشخص است که کمبود این ویتامین می تواند برای پوست شما مضر باشد. اطمینان حاصل کنید که مقدار زیادی از غذاهای غنی از بیوتین را در رژیم غذایی خود قرار داده اید یا یک مولتی ویتامین حاوی این ویتامین را مصرف می کنید.

ویتامین A

یکی از مکمل های مفید برای پوست ویتامین A است. ویتامین A یکی از اولین خطوط دفاعی در برابر مشکلات پوستی مانند آکنه و پیری است. در واقع، یک مطالعه منتشر شده در مجله Archives Medical نشان داد که استفاده از دوزهای کم ویتامین A در کاهش آکنه متوسط ​​در طی سه ماه موثر بوده است. بسیاری از مطالعات دیگر نشان داده اند که رتینول، که یکی از مشتقات ویتامین A است می تواند در مبارزه با نشانه های پیری موثر باشد.

با این حال، باید از کرم ویتامین A موضعی به شکل رتینوئید به دقت استفاده کنید. زیرا مصرف مقدار زیادی ویتامین A می تواند به مسمومیت منجر شود و خطر عوارض جدی مانند نقص های مادرزادی و کاهش تراکم استخوان را به همراه دارد. برای جلوگیری از عوارض ناخواسته، ویتامین A را فقط از طریق رژیم غذایی دریافت کنید.

مکمل های مفید برای پوست
مکمل های مفید برای پوست

مولتی ویتامین

مولتی ویتامین ها می توانند یک ابزار مفید برای کمک تقویت رژیم غذایی شما و عرضه طیف وسیعی از مواد مغذی مهم، از جمله ویتامین های مفید برای ترمیم پوست، ویتامین های افزایش دهنده الاستیسیته، ویتامین های مفید برای خشکی پوست و … باشند. اکثر مولتی ویتامین ها حاوی ترکیب خوبی از ویتامین ها، مواد معدنی و دیگر ترکیبات ارتقاء دهنده سلامت بدن هستند و می توانند به پیشگیری از کمبود مواد غذایی کمک کنند.

اگر چه همه افراد به مولتی ویتامین نیاز ندارند، اما ممکن است برای افرادی که دارای رژیم های محدود هستند یا افرادی که نیازهای تغذیه ای بیشتری دارند، مفید باشد. وگان ها و گیاهخواران، افرادی که مصرف غذایشان را کاهش می دهد و افرادی که اخیرا تحت عمل جراحی قرار گرفته اند، ممکن است از مصرف مولتی ویتامین برای افزایش مصرف ویتامین های اصلی مفید برای پوست بهره مند شوند.

ویتامین C

ویتامین C به خاطر خواص آنتی اکسیدانی و توانایی اش برای مبارزه با رادیکال های آزاد جهت جلوگیری از آسیب سلولی و استرس اکسیداتیو در بدن، یکی از مکمل های مفید برای پوست شناخته می شود. این ویتامین می تواند در مقابل آسیب های خورشیدی از پوست محافظت کند و باعث تحریک سنتز کلاژن و بهبود چین و چروک پوست شود.

همانطور که همیشه گفته ایم، دریافت ویتامین C از طریق منابع غذایی مانند مرکبات و سبزیجات همیشه بهترین گزینه است، اما می توانید مکمل های ویتامین C را انتخاب کنید و یا  از سرم یا کرم حاوی ویتامین C برای صورت و بدن خود استفاده کنید.

کورکومین

کورکومین یک رنگدانه قوی گیاهی است که توسط گیاهان خاصی از جمله زردچوبه تولید می شود. کورکومین رنگ زردچوبه را ایجاد کرده و مجموعه گسترده ای از مزایا را دارد. این ماده علاوه بر تسکین التهاب، در مطالعات انسانی و مدل های حیوانی نیز نشان داده است که می تواند به سرعت بخشیدن به بهبود زخم، کاهش علائم پسوریازیس و حتی درمان سایر بیماری های پوستی مانند چروک و درماتیت ناشی از اشعه کمک کند.

ویتامین E

ویتامین E به عنوان یکی از مکمل های مفید برای پوست دارای سابقه طولانی است و بیش از ۵۰ سال است که به طور گسترده ای در محصولات مراقبت از پوست کاربرد دارد. تحقیقات نشان می دهند که ویتامین E به عنوان یک عنصر اساسی در محصولات آرایشی و محصولات مراقبت از پوست استفاده می شود و همچنین دارای خواص ضد اشعه برای محافظت از پوست در برابر آسیب های ناشی از نور خورشید است.

برخی مطالعات نشان داده اند که ویتامین E و روغن ویتامین E ممکن است یکی از موثر ترین ویتامین های مفید موجود برای مو باشند. یک مطالعه نشان داد که مصرف مکمل ویتامین E باعث افزایش تعداد موها در داوطلبانی با ریزش موی ۳۴٫۵ درصد طی یک دوره هشت ماهه شده و به عنوان یکی از ویتامین های موثر در رشد مو به شمار می رود.

بدترین مکمل ها برای پوست

اگر چه طیف گسترده ای از مکمل های مفید برای پوست وجود دارد، اما همه گزینه های خوب نیستند، و بعضی از آنها حتی ممکن است برای پوست شما مضر باشند.

انتخاب یک مکمل بدون مواد افزودنی ضروری است. این مکمل نه تنها برای اطمینان از اینکه بهترین کیفیت ممکن را بدست آوریده اید بلکه برای جلوگیری از مصرف مواد اضافی و غیر ضروری که ممکن است با عوارض جانبی همراه باشد، مفید است.

علاوه بر این، زمانی که صحبت از مکمل می شود، همیشه نیاز نیز دوزهای بالای آن را استفاده کنید. بعنوان مثال، بیوتین یکی از ویتامین های مفید برای سلامت پوست است و کمبود آن می تواند باعث بروز علائمی مانند ریزش مو و خشک شدن پوست شود. با این حال، مصرف بیش از حد بیوتین، می تواند آکنه را بدتر کرده و باعث بروز مشکلات پوستی شود.

در نهایت، انواع خاصی از ویتامین ها بهتر است به طور موضعی مصرف شوند. برای مثال، ویتامین A، C و E، بعضی از بهترین مکمل های آنتی اکسیدانی برای پوست هستند که اغلب به صورت سرم و کرم توصیه می شوند، نه کپسول و قرص. مصرف دوزهای بالایی از ویتامین های محلول در چربی نیز می تواند مسمومیت ایجاد کند.

علائم کمبود ویتامین در پوست

 برخی از شایع ترین نشانه های کمبود تغذیه می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • رنگ پریدگی پوست
  • ریزش مو
  • خشکی پوست
  • آکنه
  • تاثیر در درمان زخم
  • کبودی
  • زبر شدن موها
  • زردی پوست
  • شوره سر

اگر متوجه هر یک از این علائم کمبود شدید، ممکن است زمان آن رسیده باشد که رژیم غذایی خود را بررسی کنید و تعیین کنید که در چه مواد مغذی ممکن است کمبود داشته باشد. شما همچنین می توانید از یک راه آسان و راحت برای وارد کردن ویتامین ها و مواد معدنی ضروری به رژیم غذایی خود استفاده کنید. این راه ساده مصرف مولتی ویتامین است.