آیا مصرف میوه باعث افزایش انسولین در بدن می شود ؟

انسولین توسط لوزالمعده تولید می شود و برای متعادل کردن سطح قند خون لازم است. با این حال، بالا رفتن سطح انسولین در بدن با افزایش خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند نوع خاصی از سرطان و دیابت نوع ۲ همراه است. مقدار کربوهیدرات ها در غذاهای مصرفی شما عامل اصلی در تعیین میزان پاسخ انسولین در بدن است. میوه ها حاوی کربوهیدرات هستند، بنابراین می توانند سطح انسولین بدن را افزایش دهند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد پاسخ یک سوال مهم یعنی در مورد آیا مصرف میوه باعث افزایش انسولین در بدن می شود ؟ صحبت خواهیم کرد.

آیا مصرف میوه باعث افزایش انسولین در بدن می شود ؟

میزان کربوهیدرات های موجود در میوه

اگرچه کربوهیدرات های موجود در میوه ها سالم تر از سایر کربوهیدرات ها در نظر گرفته می شوند، زیرا آنها فیبر و مواد مغذی ضروری دیگری نیز دارند، اما تمام کربوهیدرات ها، از جمله میوه ها در بدن به قند تبدیل می شوند. قند به دست آمده از هضم میوه ها می تواند سطح قند خون را افزایش دهد و باعث افزایش تولید انسولین در لوزالمعده شود. هرچه مقدار کربوهیدرات بیشتری مصرف کنید، میزان انسولین بالاتر می رود. به عنوان مثال، پس از مصرف موز، آب پرتقال یا انگور، میزان انسولین بیشتر خواهد شد. مصرف سایر کربوهیدرات ها مانند کاهو، یک تکه نان یا کمی بلغور جو دوسر، نیز می تواند میزان انسولین را بیشتر کند.

کربن خالص

اگر می خواهید مقایسه ای بین میوه های مختلف برای تعیین میزان بیشترین تاثیر بر روی انسولین انجام دهید، نیاز به محاسبه مقدار کربوهیدرات خالص در آن ها دارید. مقدار کل کربوهیدرات موجود در پالپ میوه شامل قندهای طبیعی، نشاسته و فیبر است. میوه ها حاوی مقادیر متنوعی از فیبر هستند که به عنوان کربوهیدرات دسته بندی می شوند. اما نمی توانند در بدن به قند تبدیل شوند. محاسبه کربنات خالص با کم کردن فیبر از کل کربوهیدرات ها، بهترین روش برای تعیین پتانسیل تولید انسولین در بدن توسط میوه های مختلف می باشد. به عنوان مثال، یک فنجان از انواع توت مانند تمشک، توت سیاه و … دارای ۱۵ گرم کربوهیدرات کل است، اما ۸٫۰ از این مقدار را فیبر تشکیل می دهد. بنابراین کربن خالص تمشک فقط ۷ گرم است.

آیا مصرف میوه باعث افزایش انسولین در بدن می شود ؟
آیا مصرف میوه باعث افزایش انسولین در بدن می شود ؟

میوه هایی که دارای تاثیر کمی بر روی انسولین هستند

اگر در مورد سطح انسولین در بدن خود نگران هستید، از میوه هایی که دارای کمترین میزان کربن خالص هستند استفاده کنید. توت بهترین گزینه است. زیرا این میوه در هر فنجان خود تنها ۷ گرم کربوهیدرات خالص دارد. در هر فنجان توت فرنگی ۸٫۲ گرم کربوهیدرات خالص وجود دارد. در مقابل هر یک فنجان توت سیاه ۶ گرم کربوهیدرات خالص دارد. با توجه به اینکه یک قاشق چای خوری قند وزنی معادل ۴ گرم دارد، هر فنجان از انواع توت معادل ۱ تا ۱٫۵ قاشق چای خوری قند را وارد بدن می کند. این مقدار قند احتمالا منجر به افزایش قابل توجهی در میزان انسولین در خون نمی شود.

میوه هایی که دارای تاثیر زیادی بر روی انسولین هستند

هر یک عدد موز با دارا بودن ۲۸ گرم کربن خالص و یا ۷ قاشق چای خوری قند و یک عدد انبه با ۴۵ گرم کربوهیدرات خالص یا ۱۱ قاشق چای خوری قند، میوه هایی هستند که بیشترین تاثیر را بر میزان انسولین در بدن دارند. آب میوه ها، حتی آب میوه های ۱۰۰ درصد خالص، کربوهیدرات خالص زیادی دارند. به طور مثال در هر ۱۲ اونس آب پرتقال ۳۸ گرم کربوهیدرات خالص یا تقریبا ۱۰ قاشق چای خوری قند ذخیره شده است. میوه های خشک شده نیز می توانند سطح قند خون و انسولین را به سرعت افزایش دهند. زیرا این میوه ها یک منبع بسیار متداول از کربوهیدرات هستند. برای مثال، ۱/۳ فنجان زغال اخته خشک، ۳۰٫۶ گرم کربوهیدرات خالص یا تقریبا ۸ قاشق چای خوری شکر را وارد بدن می کند.