میوه گل ساعتی

میوه گل ساعتی یک میوه گرمسیری مغذی است که در بین افرادی که به دنبال سلامت بدن خود هستند محبوبیت زیادی دارد. این میوه با وجود اندازه کوچکی که دارد، غنی از آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و ترکیبات گیاهی است که می توانند برای سلامت بدن مفید باشند.

در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به هر آن چه که نیاز است در مورد این میوه بدانید اشاره کرده ایم.

میوه گل ساعتی چیست؟

میوه گل ساعتی محصول گیاه Passiflora vine است که نوعی گیاه گل ساعتی محسوب می شود. این میوه دارای پوست بیرونی سفت و درونش پر از بذر است. البته میوه گل ساعتی انواع مختلفی دارد که در اندازه و رنگ با یکدیگر متفاوت هستند. به عنوان مثال:

  • Passiflora edulis. این نوع میوه گل ساعتی گرد و یا بیضی شکل است و پوست بنفشی دارد.
  • Passiflora flavicarpa. این نوع میوه گل ساعتی نیز گرد یا بیضی شکل است اما پوست زردی دارد و معمولا کمی بزرگتر از نوع بنفشش است.

اگرچه این میوه یک میوه گرمسیری است اما برخی از گونه های آن را می توان در آب و هوای غیر گرمسیری نیز پرورش داد. به همین دلیل، گیاه گل ساعتی در سراسر جهان رشد می کند و محصولات آن را می توان در آسیا، اروپا، استرالیا و جنوب و شمال امریکا پیدا کرد.

خواص میوه گل ساعتی

این میوه بسیار مغذی است

میوه گل ساعتی منبع خوبی از مواد مغذی، به ویژه فیبر، ویتامین C، و پروتین A است. یک عدد از این میوه حاوی ارزش غذایی زیر است:

  • کالری: ۱۷
  • فیبر: ۲ گرم
  • ویتامین C: حدود ۹٪ از نیاز روزانه بدن (DV)
  • ویتامین A: حدود ۸٪ از نیاز روزانه بدن (DV)
  • آهن: حدود ۲٪ از نیاز روزانه بدن (DV)
  • پتاسیم: حدود ۲٪ از نیاز روزانه بدن (DV)

اگرچه این اعداد ممکن است از دید شما کم به نظر برسند، اما به یاد داشته باشید که این اعداد تنها برای یک میوه کوچک است که تنها ۱۷ کالری دارد. این میوه منبع خوبی از فیبر، ویتامین C و ویتامین A است.

همچنین غنی از ترکیبات گیاهی مفید، از جمله کاروتنوئیدها و پلی فنل ها است. در واقع، یک مطالعه نشان داد که میوه گل ساعتی حتی بیشتر از سایر میوه های گرمسیری، از جمله موز، انبه، پاپایا و آناناس حاوی پلی فنل ها است. علاوه بر این، این میوه حاوی مقدار کمی آهن است.

بدن معمولا آهن موجود در گیاهان را خیلی خوب جذب نمی کند. با این حال، آهن موجود در این میوه چون به همراه مقدار زیادی ویتامین C وارد بدن می شود، بیشتر جذب خواهد شد. همان طور که می دانید ویتامین C برای افزایش جذب آهن مفید است.

میوه گل ساعتی
میوه گل ساعتی

این میوه غنی از آنتی اکسیدان ها است

آنتی اکسیدان ها از بدن شما در برابر هجوم رادیکال های آزاد محافظت می کنند. رادیکال های آزاد مولکول های نامنظمی هستند که می توانند به سلول ها آسیب برسانند.

میوه گل ساعتی حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است. به عنوان مثال این میوه غنی از ویتامین C، بتا کاروتن، و پلی فنل است. پلی فنول ها ترکیبات گیاهی هستند که دارای اثرات ضد سرطانی و ضد التهابی می باشند. این بدان معنی است که با مصرف مواد غذایی غنی از این ترکیبات ممکن است خطر ابتلا به التهاب مزمن و بیماری هایی مثل بیماری های قلبی کم شود.

ویتامین C نیز یک آنتی اکسیدان مهم است که باید به صورت روزانه در رژیم غذایی ما وجود داشته باشد. این ویتامین سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از سلامت بدن پشتیبانی می کند.

بتا کاروتن نیز آنتی اکسیدان مهمی است. بدن شما این ترکیب را به ویتامین A تبدیل می کند. ویتامین A برای حفظ قدرت بینایی ضروری است. رژیم های غذایی غنی از بتا کاروتن با کاهش خطر ابتلا به برخی از سرطان ها، از جمله پروستات، روده بزرگ، معده و پستان ارتباط دارند.

دانه های داخل این میوه غنی از نوعی پلی فنول به نام piceatannol است که ممکن است حساسیت به انسولین را در مردان دارای اضافه وزن افزایش دهد. به این ترتیب با مصرف این دانه ها به طور بالقوه خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ کم می شود.

منبع خوبی از فیبر خوراکی است

یک یک دانه میوه گل ساعتی حدود ۲ گرم فیبر دارد. فیبر برای حفظ سلامت روده و جلوگیری از یبوست بسیار مفید است، اما اکثر افراد به اندازه کافی از این ماده در طول روز استفاده نمی کنند.

فیبر محلول می تواند سرعت هضم غذا را افزایش دهد و از افزایش ناگهانی قند خون جلوگیری کند. رژیم های غذایی غنی از فیبر خطر ابتلا به بیماری هایی مانند بیماری های قلبی، دیابت و چاقی را کاهش می دهند.

مصرف مکمل این میوه ممکن است التهاب را کاهش دهد

آنتی اکسیدانی های موجود در میوه گل ساعتی، اگر به صورت مکمل استفاده شوند، ممکن است مانند یک ماده ضد التهابی قوی در بدن عمل کنند.

یک مطالعه کوچک اثرات مصرف مکمل حاوی عصاره پوست میوه گل ساعتی بنفش را بر روی علائم آسم در طی ۴ هفته مورد بررسی قرار داد. در این مطالعه شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم شدند. گروهی که از این مکمل استفاده کرده بودند، کاهش احساس خفگی، سرفه و تنگی نفس را تجربه کردند.

در مطالعه دیگری که بر روی افراد مبتلا به استئوآرتریت زانو انجام شد، افرادی که عصاره پوست این میوه را استفاده کرده بودند، نسبت به کسانی که از این مکمل مصرف نکرده بودند، درد و سفتی کمتری را در مفاصل خود تجربه کردند.

به طور کلی اثرات آنتی اکسیدان های این میوه بر روی کاهش التهاب و درد در افرادی که مبتلا به استئوآرتریت هستند هنوز مشخص نشده است و برای تایید این اثرات به مطالعات بیشتری نیاز داریم.

عوارض جانبی احتمالی ناشی از مصرف آن

میوه گل ساعتی برای افرادی که می توانند همه نوع خوراکی استفاده کنند، کاملا بی ضرر است اما برخی از افراد ممکن است به این میوه حساسیت داشته باشند. کسانی که دارای آلرژی به لاتکس هستند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به حساسیت می باشند.

این به این دلیل است که برخی از پروتئین های گیاهی موجود در این میوه دارای ساختاری شبیه به پروتئین های موجود در لاتکس هستند. این پروتئین ها در بعضی افراد باعث واکنش های حساسیتی می شوند.

پوست میوه گل ساعتی بنفش نیز ممکن است حاوی مواد شیمیایی به نام گلیکوزیدهای سیانوژنیک باشد. این ماده اگر با آنزیم های دیگر ترکیب شود، سیانور تشکیل می شود که مصرف آن در مقادیر زیاد برای بدن سمی است. با این حال، پوست بیرونی میوه معمولا استفاده نمی شود. این بخش از میوه به طور کلی خوردنی نیست.

چطور باید این میوه را استفاده کنیم؟

برای خوردن این میوه گرمسیری، باید شکم آن را باز کنید و محتویات رنگی، آبدار و دانه ای داخلش را استفاده کنید. دانه های این میوه خوراکی هستند، بنابراین شما می توانید آنها را با گوشت و آب میوه بخورید.

پوشش سفیدی که پوست را از گوشت میوه جدا می کند نیز خوراکی است، اما اکثر افراد آن را نمی خورند، زیرا بسیار تلخ است. کاربرد این میوه در آشپزی بسیار متنوع است. البته بسیاری از افراد از این خوراکی به عنوان میوه استفاده می کنند.

برخی از روش های دیگر مصرف میوه گل ساعتی عبارتند از:

  • نوشیدنی ها: میکس کردن محتویات درون این میوه با سایر میوه ها گرمسیری می تواند یک نوشیدنی مغذی به شما ارائه دهد.
  • دسرها: پوره این میوه را می توانید برای طعم دادن به کیک ها خانگی خود استفاده کنید. دقیقا مانند موز.
  • سالادها: برای این که سالادتان افت ترد و طعم شیرینی بگیرد می توانید از این میوه در سالادهای خود استفاده کنید.
  • سایر روش های استفاده: حتی می توانید کمی از گوشت میوه گل ساعتی را در ماست مخلوط کرده و به عنوان یک میان وعده خوشمزه از آن استفاده کنید.پ.

نکته آخر

اگر به دنبال یک میان وعده مغذی و خوشمزه هستید، میوه گل ساعتی انتخاب خوبی است. این میوه کالری کم و مقدار زیادی مواد مغذی، فیبر و آنتی اکسیدان ها دارد. علاوه بر این مصرف منظم آن می تواند رژیم غذایی شما را سالم و متعادل کند.

منابع:

  1. Evaluation of nutritional and antioxidant properties of the tropical fruits banana, litchi, mango, papaya, passion fruit and pineapple cultivated in Réunion French Island
  2. The role of vitamin C in iron absorption
  3. Free radicals, antioxidants and functional foods: Impact on human health
  4. Fruit Polyphenols: A Review of Anti-inflammatory Effects in Humans
  5. Flavonoids–food sources and health benefits
  6. Vitamin C supplementation slightly improves physical activity levels and reduces cold incidence in men with marginal vitamin C status: a randomized controlled trial
  7. Ascorbic acid and the brain: rationale for the use against cognitive decline
  8. Effects of vitamin C on health: a review of evidence
  9. Prospective study of carotenoids, tocopherols, and retinoid concentrations and the risk of breast cancer
  10. Circulating carotenoids and risk of breast cancer: pooled analysis of eight prospective studies
  11. Carotenoids and colon cancer
  12. The Effect of Piceatannol from Passion Fruit (Passiflora edulis) Seeds on Metabolic Health in Humans
  13. Fiber and prebiotics: mechanisms and health benefits
  14. Health benefits of dietary fiber
  15. Oral administration of the purple passion fruit peel extract reduces wheeze and cough and improves shortness of breath in adults with asthma
  16. Benefits of antioxidant supplements for knee osteoarthritis: rationale and reality
  17. Bioavailability of cyanide after consumption of a single meal of foods containing high levels of cyanogenic glycosides: a crossover study in humans