ارتباط بین میگرن و اسهال چیست؟

اگر تا به حال دچار میگرن شده اید، می دانید که چگونه این درد به سختی درمان می شود. درد ضربان دار، حساسیت به نور و صدا و تغییرات بصری، بعضی از علائمی هستند که اغلب با این سردردهای غالبا تکراری همراه هستند. اما آیا می دانستید که اسهال یا سایر علائم گوارشی نیز می توانند با میگرن همراه باشد؟ محققان اخیرا، در حال بررسی ارتباط بین میگرن و علایم گوارشی (GI) هستند. به همین خاطر نیز در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به صورت اختصاصی در مورد ارتباط بین میگرن و اسهال صحبت خواهیم کرد.

ارتباط میگرن و اسهال

میگرن چیست؟

با توجه به گفته متخصصان مرکز مطالعات پیشگیری از میگرن آمریکا، بیش از ۱۰ درصد از آمریکایی ها از سردرد میگرنی رنج می برند. میگرن بیشتر از یک سردرد معمولی است. میگرن نوع خاصی از سردرد است که با برخی از علائم زیر مشخص می شود:

  • سردرد ضربان دار
  • احساس درد در یک طرف سر
  • حساسیت به نور یا صداها
  • تغییرات بصری که پزشکان از آن به عنوان هاله یاد می کنند
  • حالت تهوع
  • استفراغ

اگر سردرد شما به گونه ای است که مانع انجام هر فعالیتی می گردد به احتمال زیاد از نوع سردرد میگرنی می باشد.

از بین بردن سردرد هیجانی

مارک وان گرین، مددکار، استاد پزشکی اعصاب، بیهوشی و پزشکی توان بخشی و مدیر پزشکی سردرد و درد در دانشکده پزشکی ایکن در ماونت ساینای می گوید، ۹۴ درصد سردردهای هیجانی می توانند به عنوان میگرن طبقه بندی شوند.

چه عواملی باعث ایجاد میگرن می شود؟

پزشکان هنوز نتوانسته اند علت  دقیقی برای سردرد میگرنی تعیین کنند. ژنتیک ممکن است حداقل تا حدودی در میزان احتمال ابتلا به میگرن نقش داشته باشد. علائم میگرن ناشی از تغییرات مغز شما است. این تغییرات ناشی از ناهنجاری های ارثی در سلول های مغز شما است. بعضی عوامل محیطی نیز می توانند تاثیرگذار باشند. با این وجود، محرک های محیطی برای میگرن در یک نفر احتمالا متفاوت از فرد دیگر است. این به این معنی است که درمان طراحی شده برای شما مخصوص خودتان خواهد بود. برخی از عوامل مؤثر در ایجاد این درد عبارتند از:

  • استرس
  • مصرف شکلات
  • مصرف شراب قرمز
  • قرار گرفتن در چرخه قاعدگی

میگرن و اسهال ؛ ارتباط بین آن ها چیست؟

اسهال با دفع سه یا چند بار مدفوع شل در یک دوره ۲۴ ساعته مشخص می شود. درد معده یا درد در ناحیه شکم نیز ممکن است رخ دهد. تهوع و استفراغ علائم شایع میگرن هستند. اما اسهال کمتر رایج است. ولی امکان وقوع اسهال همراه با میگرن وجود دارد.

معلوم نیست چه چیزی پشت این ارتباط است. اما تحقیقات انجام شده نشان می دهد که میگرن ممکن است با چندین بیماری در دستگاه گوارشی از جمله سندرم روده تحریک پذیر و سندرم روده التهابی مرتبط باشد. هر دو این سندرم ها به طور جزئی توسط اسهال و سایر علائم دستگاه گوارشی مشخص می شوند.

افرادی که علائم دستگاه گوارشی مانند اسهال یا یبوست، را به طور مرتب تجربه می کنند، ممکن است به احتمال زیاد مبتلا به میگرن نیز شوند. افزایش نفوذ پذیری و التهاب روده دو عامل ممکن این ارتباط است. میکروبیولوژی روده شما، یا تعداد باکتری های سالم در روده شما، نیز نقش مهمی ایفا می کنند. با این وجود شواهد بیشتری لازم است تا این ارتباط را تأیید کند.

عوامل خطر ساز چیست؟

هم مردان و هم زنان می توانند میگرن را تجربه کنند. اما احتمال ابتلا به میگرن در زنان سه برابر مردان است. میگرن های شکمی نوعی از میگرن است که با اسهال همراه است. در افراد مبتلا به میگرن شکمی، درد معمولا در شکم، نه سر احساس می شود. میگرن شکمی همچنین می تواند شامل تهوع، استفراغ یا اسهال باشد. احتمال ابتلای کودکان به میگرن های شکمی بیشتر است. چگونگی مقابله با استرس ممکن است شانس فرد در داشتن اسهال به عنوان یک نشانه سردرد میگرنی را افزایش دهد. پزشکان معتقدند که استرس و اضطراب می تواند موجب افزایش تعداد دفعات سردرد و احتمال ابتلا به بیماری های روده تحریک پذیر شود.

آیا می دانستید؟

تقریبا ۹ درصد کودکان ۵ تا ۱۳ ساله مبتلا به میگرن هستند.  احتمال ابتلا به اسهال درکودکان مبتلا به میگرن بیشتر از بزرگسالان هستند.

تشخیص و درمان میگرن و اسهال

یک متخصص مغز و اعصاب قادر خواهد بود تا میگرن های شما را از طریق معاینه فیزیکی تشخیص دهد. شما همچنین ممکن است نیاز به  انجام برخی از انواع تصویربرداری عصبی مانند ام.آر.آی داشته باشید. سردرد می تواند به ندرت به علت رشد تومور مغزی ایجاد شود. بنابراین یک متخصص باید سردرد نیمه منظم را ارزیابی کند. این امر زمانی که متوجه شدید سردرد بدتر یا مکررتر شده است مهم تر می باشد. به طور مشابه، اگر علائم اسهال یا سایر علایم گوارشی منظم تر شده اند، باید به دنبال یک متخصص دستگاه گوارشی باشید. آن ها می توانند سرطان کولون، کولیت اولسراتیو، و یا بیماری کرون را رد کنند و راهنمایی هایی در مورد چگونگی رسیدگی به هر نوع مشکلات منظم گوارشی را ارائه دهند.

درمان میگرن و اسهال

برای مسائل دستگاه گوارشی ، پزشک ممکن است تغییرات جزئی در رژیم غذایی شما را توصیه کند. از طرفی داروهای متعددی نیز برای درمان میگرن وجود دارند. برخی از داروها برای جلوگیری از میگرن باید هر روز مصرف شوند. سایر داروها برای درمان علائم در زمانی است که میگرن شروع می شود. با پزشک خود صحبت کنید تا داروهای مناسب برای شما را تجویز کند. حتی ممکن است بتوانید داروهایی را پیدا کنید که می توانند اسهال و سایر علایم میگرنی را درمان کنند. طبق گفته برخی از متخصصان، داروهای ضد افسردگی می تواند باعث یبوست شوند اما ممکن است به درمان سردرد کمک کنند.

پیشگیری از میگرن و اسهال

محرک های میگرن منحصر به فرد هستند، بنابراین شما باید برای این که مشخص کنید چه چیزی ممکن است باعث ایجاد میگرن شود، باید با متخصص مشورت کنید. یک دفترچه یادداشت همراه خود داشته باشید که در آن لیستی از آن چه خوردید، عوامل استرس زا یا عوامل دیگری که بلافاصله پیش از شروع میگرن اتفاق می افتد را ثبت کنید. این  امر ممکن است به شما کمک کند الگوهایی را پیدا کنید که به طور معمول متوجه آن ها نشده اید اما عامل بیماری شما هستند.

هنگامی که حمله میگرن رخ می دهد، باید در یک اتاق تاریک و آرام که احساس راحتی بیشتری در آن جا می کنید دراز بکشید. دما اتاق نیز می تواند کمک کند. می توانید هم کمپرس سرد و هم کمپرس گرم را امتحان کنید تا متوجه شوید کدام یک از آن ها باعث بهبود علائم شما  می شوند. همچننی مصرف مقدار کمی از کافئین ممکن است علائم میگرن را بهبود  بخشد. اما یادتان باشد که مصرف زیاد کافئین خودش عاملی برای میگرن است.

یک فنجان قهوه برای جلوگیری از سردرد کافی است. بعضی از داروهای میگرنی نیز شامل کافئین هستند. شناخت عوامل گام مهمی در پیش گیری از میگرن است. اما با وجود شناسایی عوامل ممکن است هنوز هم گاه به گاه  دچار میگرن  شوید. با پزشک خود مشورت کنید تا برنامه پیشگیری و درمان را برای شما در نظر بگیرد. آگاهی از سردرد و عامل ایجاد آن می تواند میگرن را کنترل و استرس را کمتر کند.