آشنایی با مراحل و نحوه درمان کمبود دوپامین در مغز

دوپامین یک ماده شیمیایی طبیعی در بدن است که کنترل حرکتی، پاسخ های عاطفی، لذت، درد و انگیزه را کنترل می کند. دوپامین یک انتقال دهنده عصبی است که کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که عملکرد مغز به درستی انجام می شود. بنابراین ایجاد تعادل در دوپامین بدن، برای سلامت روحی و جسمی ضروری است. اگر پزشک تشخیص داده است که دچار کمبود دوپامین هستید، باید برای افزایش سطح دوپامین در بدن گام هایی را بردارید. برای آشنایی با نحوه درمان کمبود دوپامین و گام های موثر برای جبران این کمبود با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید.

نحوه درمان کمبود دوپامین

مرحله ۱

دارو مصرف کنید. داروهای تجویزی برای کمبود دوپامین، NDRIs (مهارکننده بازجذب نوراِپی نفرین و دوپامین)، داروهای ضد افسردگی هستند که به طور خاص برای افزایش سطح نوراپی نفرین و دوپامین در بدن از طریق جلوگیری از جذب آن ها به سلول ها، طراحی شده اند. با توجه به نظر متخصصان وب سایت کلینیک مایو، بوپروپیون تنها دارو مهارکننده بازجذب نوراِپی نفرین و دوپامین است که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا برای این کار تایید شده است. بوپروپیون تحت نام تجاری ولبوترین، ولبوترین SR و ولبوترین XL فروخته می شود. پزشک تصمیم خواهد گرفت که کدام دوز برای شما مناسب است. مانند بسیاری از داروهای دیگر، داروهای مهارکننده بازجذب نوراِپی نفرین و دوپامین نیز عوارض جانبی دارند.

مرحله ۲

هر روز ورزش کنید. هر روز به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه فعالیت های جسمانی انجام دهید. ورزش برای حمایت از سلامت عمومی بدن ضروری است. طبق نظر متخصصان آزمایشگاه ملی بروک هاون، ورزش فعالیت مغزی را که مواد شیمیایی را تنظیم می کند، افزایش می دهد. فعالیتی بدنی را که دوست دارید را کشف کنید. فرقی نمی کند فعالیت مورد نظرتان رفتن به باشگاه باشد یا قدم زدن در پارک.

آشنایی با مراحل و نحوه درمان کمبود دوپامین در مغز
آشنایی با مراحل و نحوه درمان کمبود دوپامین در مغز

مرحله ۳

از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید. خوردن میوه ها و سبزیجات تازه، پروتئین خام و دانه های کامل باید به طور معمول در رژیم غذایی روزانه به منظور حفظ سلامت عمومی شما گنجانده شود. در طول روز هر زمان که ممکن است مواد غذایی مانند بادام، آووکادو، لوبیا، کدو تنبل و دانه کنجد را بخورید. زیرا این غذاها موجب افزایش سطح دوپامین در بدن می شوند. کافئین اثر موقت روی افزایش دوپامین دارد. در کنار مصرف این مواد مفید، باید از مصرف غذاهایی که دارای قند بالا، چربی اشباع شده یا کلسترول هستند و همچنین غذاهای تصفیه شده، اجتناب کنید. این غذاها عملا باعث کاهش سطح دوپامین می شوند.

مرحله ۴

به دیدن دوستان خود بروید یا با آنها تماس بگیرید. تعاملات مثبت با دیگران باعث افزایش فعالیت مغز و سطوح مواد شیمیایی مغز مانند دوپامین می شود. اگر به دلیل کمبود دوپامین دچار تغییر در خلق و خو شده اید، صرف وقت با عزیزان می تواند یک تقویت کننده و بهبود دهنده فوری خلق و خو باشد.