نحوه محاسبه موعد زایمان

یکی از ابهامات اساسی در بارداری زمان، تاریخ و یا موعد زایمان است. اکثر پزشکان این زمان را به صورت تخمینی محاسبه می کنند. اما آیا شما می دانید موعد زایمان با چه فرمولی و چطور محاسبه می شود؟ با ما همراه شوید تا در مورد این تاریخ بیشتر بدانید.

چگونه تاریخ و موعد زایمان خود را حساب کنیم؟

بارداری به طور متوسط ۲۸۰ روز (۴۰ هفته) از اولین روز از آخرین قاعدگی به طول می انجامد. اولین روز بارداری شما همان اولین روز از آخرین قاعدگی شما می باشد. حتی اگر تا حدود دو هفته پس از موعد قاعدگی مجدد خود، احتمال بارداری را نمی دهید  رشد جنین  آغاز گردیده و به تاریخ بارداری خود باید دو هفته بیافزایید.

محاسبه موعد زایمان یک علم دقیق نیست. تعداد بسیار کمی از زنان در تاریخ مقرر و از قبل پیش بینی شده خود، زایمان می کنند. در حالی که دانستن اینکه چه موقع کودک به دنیا می آید مهم است، باید سعی کرد که بیش از حد به تاریخ دقیق زایمان که فلان موقع باید باشد یا چه تاریخی هست، متکی نبود.

اگر به طور منظم ۲۸ روزه یک بار قاعدگی را دارید، دو راه برای محاسبه موعد مقرر زایمان شما وجود دارد.

نحوه محاسبه موعد زایمان
نحوه محاسبه موعد زایمان

قانون Naegele

محاسبه این قانون نسبتا ساده است. برای محاسبه به این روش هفت روز به اولین روز قاعدگی خود اضافه کرده، سپس سه ماه را تفریق کنید.

به عنوان مثال اگر اولین روز قاعدگی شما برابر با ۱۰ آبان سال ۱۳۹۴ است:

  • ابتدا هفت روز به آن اضافه کنید. که می شود ۱۷ آبان ۱۳۹۴٫
  • سپس سه ماه را از آن تاریخ کم کنید. که می شود ۱۷ مرداد ۱۳۹۴٫
  • در این مرحله فقط سال را یک سال به جلو ببرید. در این مثال تاریخ دقیق زایمان ۱۷ مردا ۱۳۹۵ می شود.

چرخه بارداری

راه دیگر برای محاسبه موعد زایمان استفاده از چرخه بارداری است. این روشی است که اکثر پزشکان از آن استفاده می کنند .اگر به چرخه بارداری دسترسی داشته باشید، تخمین موعد مقرر زایمان نسبتا ساده خواهد بود. گام اول مشخص کردن تاریخ دقیق قاعدگی خواهد بود. هنگامی که موعد قاعدگی خود را با شاخصی نشانه گذاری کنید، چرخ مخصوص موعد زایمان شما را نشان می دهد. این مهم است که تاریخ موعد زایمان خود را برای محاسبه تخمین زمان تولد نوزاد به یاد داشته باشید. اما در نهایت شانس اینکه کودک خود را دقیقا در همان زمانی که محاسبه کردید ، به دنیا بیاورید، بسیار اندک است.