با نشانه های بیماری آلزایمر آشنا شوید

آلزایمر بیماری زوال عقل است. در ایالات متحده تقریبا از هر ۳ نفر بالای ۶۵ سال ۱ نفر به آلزایمر یا سایر بیماری های زوال عقل دچار می شود. در حقیقت این بیماری باعث می شود عملکرد مغز ضعیف شده و به تدریج بیمار، توانایی ذهنی خود را از دست بدهد. این بیماری در ابتدا نشانه های خفیفی دارد اما به تدریج می تواند بخش زیادی از عملکرد مغز را مختل کند. در این پست می خواهیم شما را با برخی از علائم و نشانه های بیماری آلزایمر یا فراموشی یا همان AD آشنا کنیم. تا بتوانید در صورت لزوم از ابتلا به این بیماری در زمان مشخص اطلاع پیدا کرده و برای درمان و کنترل آن اقدام کنید.

علائم هشدار دهنده و نشانه های بیماری آلزایمر

نشانه های بیماری آلزایمر را می توان به دو دسته اصلی زیر طبقه بندی نمود.

تغییر در حافظه و گفتار

معمولا اولین نشانه های این بیماری از بین رفتن خاطرات علی الخصوص خاطرات کوتاه مدت است. به عنوان مثال این فراموشی می تواند مواردی مانند فراموش کردن مکالمات اخیر و یا پرسیدن سوالات مکرر و از یاد بردن کلمات بسیار رایج و روزمره را در بر گیرد. البته این علائم ممکن است در افراد سالم نیز مشاهده شود اما این نشانه ها در بین افراد مسنی که دچار فراموشی هستند، شایع تر می باشد.

با نشانه های بیماری آلزایمر آشنا شوید
نشانه های بیماری آلزایمر

تغییر در رفتار

نوسانات خلقی، قضاوت های ضعیف و بی اساس، تغییرات در ظاهر (عدم رعایت بهداشت فردی، پوشیدن لباس های کثیف) و سردرگمی در مورد کارهایی که قبلا فرد بیمار به طور معمول انجام می داده، برخی از تغییرات در رفتار افرادی است که دچار آلزایمر شده اند. البته نشانه های رفتاری بیماری آلزایمر معمولا در سطح پیشرفته این بیماری پدیدار می شود. یعنی تقدم علائم با دسته،تغییر در حافظه و گفتار است.

در صورت مشاهده چنین نشانه هایی باید به پزشک مراجعه و علت را پیگیری نمایید. زیرا گاهی علائم این بیماری با بیماری هایی نظیر اختلال در غده تیروئید و یا مشکلات مغزی دیگر نظیر عدم تعادل الکترولیت همپوشانی دارند. پس برای جلوگیری از پیشرفته و کنترل آلزایمر حتما قبل از وخیم شدن وضع و نشانه ها و همچنین قبل از بروز علائم رفتاری، به پزشک مراجعه نمایید.