نشانه های تومور خوش خیم در تخمدان

تخمدان ها می توانند تومورهای خوش خیم یا غیر سرطانی ایجاد کنند. این تومورها اغلب در زنان در سنین باروری رخ می دهد. اما ممکن است در زنان یائسه نیز ایجاد شود. تومورهای خوش خیم تخمدان به سه دسته تقسیم می شوند: تومورهای اپی ‌تلیال سطحی، تومورهای استرومال و تومورهای ژرم سل. جالب است بدانید که بیشتر تومورهای خوش خیم تخمدان هیچ نشانه ای ندارند. با این حال، تومورهای بزرگ و تومورهایی که هورمون ها را ترشح می کنند، ممکن است علائمی ایجاد کنند که برای ارزیابی سرطان تخمدان نیازمند ارزیابی پزشکی است. برای اطلاع از علائم و نشانه های تومور خوش خیم در تخمدان ما را تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراهی کنید.

نشانه های تومور خوش خیم در تخمدان

ناراحتی شکمی و درد لگن

تومورهای خوش خیم تخمدان توده هایی با رشد آهسته هستند. از آنجا که این تومورها به ندرت علائمی ایجاد می کنند، ممکن است قبل از کشف به اندازه قابل توجهی رشد کنند. در بعضی از زنان، تومور خوش خیم تخمدان در نهایت به اندازه ای بزرگ می شود که با تخریب در ساختارهای مجاور باعث ناراحتی شکمی یا درد لگن می شود. در مقاله ای که در سال ۲۰۰۶ در مجله زنان و زایمان منتشر شده ، پزشکان سی لئونگ و پونگ یوئن گزارش کردند که در میان یک سری از زنان مبتلا به تومورهای استرومال، درد شکم شایع ترین علامت است که در حدود ۴۴ درصد موارد رخ می دهد.

درد مرتبط با نشانه های تومور خوش خیم در تخمدان اغلب خفیف است، و بیشتر از درد باعث ایجاد حساسیت شدید می شود. گاهی اوقات تومورها پیچ خورده و باعث درد شدید شکم می شوند. زنانی که چنین دردی را تجربه می کنند اغلب نیازمند مراقبت های اضطراری می باشند.

افزایش حجم شکم

بیمارستان ها و کلینیک های دانشگاه آیووا گزارش کردند که اگر چه بیشتر تومورهای خوش خیم تخمدان به دلیل رشد آهسته نسبتا کوچک باقی می مانند، اما برخی از این توده ها بسیار بزرگ می شوند. تومورهای بزرگ ممکن است سبب افزایش قابل توجهی در حفره شکمی شوند. ماهیت تدریجی این افزایش می تواند موجب شود که زنان به اشتباه رشد را به افزایش پیشرونده وزن اختصاص دهد. راهنمای مرک برای متخصصان بهداشت و درمان گزارش می کند که گاهی اوقات تومورهای استرومال خوش خیم تخمدان ممکن است باعث ایجاد آسیت که همان تجمع مایع در شکم است شود. تجمع قابل توجهی از مایع یا همان آسیت به طور معمول شکم را متورم می کند، که ممکن است باعث سفتی نیز شود.

رشد مو در صورت و آکنه شدید

برخی از انواع تومورهای خوش خیم تخمدان آندروژن و یا هورمون های جنسی مردانه را تولید می کنند. به گفته بیمارستان ها و کلینیک های دانشگاه آیووا، سطح بالای هورمون های جنسی مردانه اغلب باعث ایجاد آکنه شدید و رشد موهای صورت می شود.

خونریزی غیرطبیعی رحم

همان طور که برخی از متخصصان اشاره کرده اند تومورهای خوش خیم تخمدان که استروژن تولید می کنند ممکن است باعث خونریزی غیر طبیعی رحم شوند. زنانی که قاعده می شوند ممکن است دوره های نامنظم یا خونریزی شدید غیرطبیعی یا خونریزی مکرر رحم ناشی از ترشح بیش از حد استروژن  داشته باشند. به طور مشابه، در زنان بعد از یائسگی نیز ممکن است بازگشت خونریزی غیرطبیعی رحم مشاهده شود. زنان مبتلا به تومورهای خوش خیم تخمدانی که سبب تولید استروژن نمی شوند ممکن است دچار قاعدگی نامنظم یا توقف موقت قاعدگی ناشی از دخالت تومور در عملکرد طبیعی تخمدان شوند.