علائم و نشانه های حاملگی چند قلویی

بسیاری از زنان باردار، در طول دوران بارداری خود، با توجه به عوامل مختلف مانند سابقه خانوادگی، تصور می کنند که چند قلو باردار هستند. اما از کجا می توان مطمئن شد که بارداری چند قلویی است. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به علائم و نشانه های حاملگی چند قلویی نگاهی خواهیم داشت. با خواندن این نشانه ها می توانید تقریبا از چند قلو بودن نوزادتان اطمینان حاصل کنید.

نشانه های حاملگی چند قلویی

علاوم و نشانه ها بارداری چند قلویی عبارتند از:

تایید سونوگرافی

سونوگرافی تنها راه مطمئن برای تشخیص چند قلو بودن جنین است.

تعداد ضربان قلب شنیده شده در داپلر

در اواخر سه ماهه اول بارداری، داپلر می تواند صدای قلب جنین را بشوند. در این زمان ماما و یا پزشک ماهر می تواند وجود چند ضربان مختلف را تشخیص دهد. با این حال این روش، روش دقیقی نیست. زیرا معمولا ضربان قلب تنها در بخش های خاصی از مناطق شکم مادر قابل شنیدن است.

افزایش سطح هورمون hCG

زنانی که در حال حمل چند جنین هستند ممکن است سطح هورمون hCG در بدنشان افرایش پیدا کند. این هورمون، هورمونی است که در دوران بارداری تولید می شود. با این حال، افزایش سطح هورمون hCG به صورت مستقیم، بارداری چند قلویی را نشان نمی دهد. اگر سطح هورمون hCG بالا باشد، برای یافتن علل آن باید آزمایشات بیشتری نیز انجام شود.

نتایج غیر طبیعی آزمون AFP

غربالگری فتوپروتئین آلفا (AFP)، جز آزمایش های ۳ گانه ای معمولی است که در سه ماهه دوم بارداری انجام می شود. این آزمایش برای تشخیص برخی از نقایص و اندازه گیری میزان یک پروتئین خاص که توسط کبد جنین ترشح می شود، کاربرد دارد. مثبت یا بالا بودن جواب این تست می تواند حاملگی چند قلویی را تایید کند.

اندازه زیاد ارتفاع رحم نسبت به سن حاملگی

بیشتر پزشکان بین هفته ۱۸ تا ۲۰ بارداری، آزمایشی را انجام می دهند که در آن ارتفاع رحم اندازه گیری می شود. ارتفاع رحم فاصله بین بالای استخوان شرمگاهی تا بالای رحم در دوران بارداری است. این اندازه گیری می تواند به تشخیص سن حاملگی کمک کند. به عنوان مثال اگر این فاصله ۱۸ سانتی متر باشد پزشکان تخمین می زنند که سن بارداری ۱۸ هفته است.

اما این منطق در مورد زنانی که چند قلو باردار هستند، صدق نمی کند. در این زنان، به دلیل این که رحم بیشتر کش می آید، ارتفاع رحم کمی بیشتر از سن واقعی حاملگی است. در حالی که این افزایش اندازه می تواند یکی از نشانه های حاملگی چند قلویی باشد، گاهی نیز نشانه دهنده عوامل دیگر است. به عنوان مثال زنانی که بارداری اولشان است، حتی با وجود تک قلو بودن جنین، ممکن است ارتفاع رحمشان کمی بیشتر باشد.

افزایش وزن

علل متعددی می تواند به افزایش وزن بیش از حد در مادران منجر شود که بیشتر آن ها نیز به عادات بد غذایی نسبت داده می شود. میزان وزنی که مادران در دوران بارداری اضافه می کنند بستگی به قد، نوع بدن و وزن قبل از بارداری دارد. این در حالی است که زنانی که چند قلو باردارند، تنها در حدود ۱۰ پوند (۴٫۵ کیلوگرم) بیشتر از کسانی که یک کودک را حمل می کنند وزن اضافه می کنند.

تهوع بیش از حد

حالت تهوع یکی از علائم بارداری است. در حدود نیمی از زنان باردار، حالت تهوع را در دوران بارداری تجربه می کنند. در حالی که برخی زنانی که چند قلو باردارند، افزایش شدت تهوع را گزارش می کنند، اما برخی نیز اصلا تهوعی ندارند. این که شما ۲ جنین در شکم دارید به این معنی نیست که باید دو برابر بیشتر از سایر زنان تهوع داشته باشید.

حرکات زودرس یا بیشتر جنین

یکی از بحث برانگیزترین نشانه های حاملگی چند قلویی حرکت جنین است. البته این موضوع در محافل علمی زیاد مورد تایید نیست. اما برخی معتقدند که زنانی که چند قلو حامله هستند، زودتر و بیشتر از زنان عادی حرکت جنین را متوجه می شوند.

خستگی مفرط

خستگی می تواند با استرس، فعالیت زیاد و مسئولیت های پیچیده ایجاد شود. این در حالی است که بادراری چند قلویی نیز می تواند خستگی مفرط ایجاد کند. این اتفاق به تلاش بدن برای تامین نیازهای تغذیه ای جنین ها، مربوط می شود.

سابقه خانوادگی

چند قلو زایی تقریبا ارثی است. بیشتر زنانی که چند قلو حامله هستند، در یکی از اقوام نزدیک خود چنین اتفاقی را شاهد بوده اند.

به یاد داشته باشید که بسیاری از این علائم و نشانه های حاملگی چند قلویی می تواند علل دیگری نیز داشته باشند. تنها راهی که به کمک آن می توانید به چند قلو بودن جنینتان ۱۰۰% اطمینان پیدا کنید، تایید سونوگرافی است.