نشانه های سندرم پس از ضربه مغزی (PCS)

اگر شخصی دچار آسیبی به جمجمه شود به طوری که آسیب بافت مغزی را تجربه کند، می توان گفت که عارضه ضربه مغزی رخ داده است. علائم اولیه وارد آمدن ضربه به سر ممکن است شامل سردرگمی، آمنیازیازیس، تهوع، استفراغ، سردرد یا سرگیجه باشد. سندرم پس از ضربه مغزی (PCS) بیماری است که علائم ضربه مغزی را هفته ها، ماه ها یا سال ها در بدن ایجاد می کند. اگر دچار ضربه مغزی شده اید لازم است که درباره نشانه های سندرم پس از ضربه مغزی (PCS) با پزشک خود مشورت کنید. گرچه می توانید برای آشنایی مختصر در مورد نشانه های سندرم پس از ضربه مغزی با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت نیز همراه شوید.

نشانه های سندرم پس از ضربه مغزی

سردرد

آسیب به جمجمه ممکن است سبب ایجاد علائم سر درد در برخی افراد گردد. شدت درد سردرد می تواند از خفیف تا شدید متغییر باشد. پزشکان در کلینیک مایو توضیح می دهند اگر شما دچار سندرم پس از ضربه مغزی شدید، می توانید سردرد دائمی یا ثابت را تجربه کنید که مشابه میگرن ، سردردهای خوشه ای یا نشانه های نوعی سردرد تنشی است. علائم سردرد ممکن است با موارد زیر همراه باشد:

  • حساسیت به نور و سر و صدا
  • دوران سر
  • احساس سبکی سر
  • سرگیجه

مشکلات خواب

اگر شما دچار سندرم پس از ضربه مغزی شدید، ممکن است مشکلات مکرر خواب را تجربه کنید. خوابیدن و بیدار شدن های مکرر در طی شب برای شما مشکلاتی را به وجود می آورد. همچنین ممکن است به علت سندرم پس از ضربه مغزی افزایش خستگی روزانه نیز رخ دهد. این عارضه به طور قابل توجهی در توانایی شما برای انجام کارهای معمول روزانه تداخل ایجاد می کند.

تغییرات خلق و خوی

در میان افرادی که دچار سندرم پس از ضربه مغزی شده اند، تغییرات خلقی قابل توجه و مکرر است. علائم روانی یا رفتاری مرتبط با سندرم پس از ضربه مغزی می تواند شامل موراد زیر باشد:

  • اضطراب
  • تحریک پذیری
  • افسردگی

شما ممکن است غالبا احساس گیجی کنید و یا به دلیل سندرم پس از ضربه مغزی، مشکل تمرکز پیدا کنید. بعضی افراد می توانند به دلیل این بیماری تغییرات شخصیت یا کاهش میل جنسی را نیز داشته باشند.

اختلال شنوایی

پس از آسیب وارده به جمجمه، شما می توانید دچار مشکلات مربوط به شنوایی ناشی از سندرم پس از ضربه مغزی گردید. علائم مشکلات شنوایی پس از ضربه مغزی می تواند شامل شنیدن صدای زنگ یا وزوز در گوش (وزوز گوش) و یا از دست دادن قدرت شنوایی باشد. اختلال شنوایی ممکن است موقت باشد. اما در برخی افراد مبتلا به سندرم پس از ضربه مغزی قادر است بیش از یک سال ادامه پیدا کند.

تغییرات حسی

یکی از نشانه های سندرم پس از ضربه مغزی از دست دادن حس است. محققان مرکز پزشکی نیویورک لانگون توضیح می دهند که این علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • اختلال یا دو بنی
  • مشکلات گفتاری
  • کاهش توانایی در خوردن یا بوییدن به طور طبیعی

ناراحتی معده

پس از وارد آمدن ضربه به جمجمه،برخی از افراد مشکلات موثر بر معده را به عنوان بخشی از نشانه های سندرم پس از ضربه مغزی تجربه می کنند. چنین علائمی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تهوع
  • استفراغ
  • کاهش اشتها

اگر این علائم همچنان ادامه داشته باشد، می توان کاهش وزن را نیز می توان به عنوان علامت این سندرم نام برد.

کاهش هماهنگی در بدن

آسیب مغزی که در سندرم پس از ضربه مغزی اتفاق می افتد می تواند منجر به مشکلات هماهنگی در افراد خاص شود. این افراد معمولا در هنگام پیاده روی نمی توانند تعادل داشته باشند یا ممکن است متوجه شوند که بیشتر از زمان های عادی دچار لغزش و تلو تلو خوردن می شوند.

مشکلات حافظه

مشکلات موثر بر حافظه نیز از دیگر نشانه های سندرم پس از ضربه مغزی است. افراد مبتلا بیش از گذشته فراموش کار می شوند و یا به طور مرتب وسایلی که معمولا از آن ها استفاده می کنند مانند کلید خانه یا ماشین را گم می کنند و یا آن ها را در جاهای اشتباه قرار می دهند. یا انجام وظایفی که نیاز به پردازش اطلاعات متنوعی دارد، مانند تراز کردن حساب بانکی و یا خواندن روزنامه، زمان بیشتری از آن ها می گیرد.