علائم، علل، روش های درمان و عوارض ناشی از انسداد کلیه

تومور کلیه یک توده از سلول های غیر طبیعی است که درون بافت کلیه تشکیل می شود. کلیه های شما در هر دو طرف پایین کمر قرار دارد. تومورهای کلیه می توانند سرطانی یا غیر سرطانی باشند.

تومورهای کوچک کلیه ممکن است در ابتدا هیچ نشانه ای ایجاد نکنند. با این حال، رشد تومورهای غیر سرطانی و تومورهای سرطانی کلیه، در نهایت منجر به ایجاد علائمی می شود که باید در مورد آن با پزشک مشورت شود. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد نشانه های وجود تومور در کلیه صحبت خواهیم کرد.

وجود خون در ادرار

اگر تومور کلیه دارید، ممکن است مقدار کمی خون در ادرار شما دفع شود. وجود خون در ادرار، علامتی به نام هماچوری است که می تواند ادرار شما را به رنگ قهوه ای یا رنگ زنگ زده در آورد. اگر خون در ادرار خود مشاهده کردید، در اسرع وقت با پزشک خود مشورت کنید. این علامت در افراد مبتلا به سرطان کلیه رایج است. اما جای نگرانی نیست زیرا وجود خون در ادرار می تواند نشان دهنده یک مشکلی متفاوت مانند عفونت باشد.

درد کمر یا پهلو

اگر تومور کلیه دارید، ممکن است درد خفیف یا شدیدی را در پشت، درست بالای محل کلیه آسیب دیده و یا در پهلو احساس کنید. درد پهلو به احتمال زیاد مداوم می شود، و باعث می شود که برای حرکت کردن عادی خود دچار مشکل شوید. ممکن است احساس خفیف درد داشته یا ممکن است دچار درد شدید شوید. درد پشت و پهلو می تواند به ناحیه شکمی شما گسترش یابد. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است منجر به ایجاد علائم دیگری نظیر حالت تهوع یا ناراحتی معده شود. افراد مبتلا به سرطان کلیه نیز احتمالا به یبوست مبتلا می شوند.

توده یا برآمدگی

تومور کلیه در نهایت می تواند به اندازه ای بزرگ شود که مانند توده قابل لمس کردن باشد. پزشک شما ممکن است وقتی که پهلو یا قسمت پایین کمرتان را فشار می دهد این برجستگی را لمس کند. توده کلیه یا برآمدگی می تواند به لمس حساس باشد و احتمالا در صورت رشد تومور اندازه آن بزرگتر می شود.

خستگی یا کاهش وزن

یکی از نشانه های وجود تومور در کلیه خستگی است. شما ممکن است گاهی متوجه شوید که انرژی لازم برای شرکت در فعالیت های معمول خود ندارید یا اینکه در طول روز نیاز به چرت های مکرر دارید تا فعال بمانید. کاهش وزن ناخواسته یکی دیگر از علائم تومور کلیوی سرطانی است. در این حالت معمولا علائم کمردرد و حالت تهوع، بر میزان اشتها شما تاثیر منفی می گذارد و منجر به کاهش مصرف مواد غذایی توسط شما می شود. بعضی از افراد مبتلا به تومورهای کلیه در معرض تب دایمی مرتبط با این علائم نیز هستند که می تواند منجر به احساس عمومی بیماری و بی حالی شود.

سایر تغییرات

زنان مبتلا به تومور کلیه ممکن است متوجه رشد بیش از حد مو صورت و بدن که هیرسوتیسم نام دارد شوند. مردان مبتلا به تومور کلیه ممکن است تورم در رگ های یکی از بیضه ها را تجربه کند. یکی دیگر از نشانه های وجود تومور در کلیه رنگ پریدگی پوست است. کیفیت ادراک بصری در زنان و مردان مبتلا به تومورهای کلیوی کاهش می یابد.